Programplaner og emneplaner - Student
ØAMET2100 Research Methods for Social Sciences Course description
- Course name in Norwegian
- Samfunnsvitenskapelig metode
- Study programme
-
Bachelor's Programme in Facility ManagementBachelor Programme in Business Administration and EconomicsBachelor Programme in Auditing and Accounting
- Weight
- 7.5 ECTS
- Year of study
- 2019/2020
- Curriculum
-
FALL 2019
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
OPPDATERT PENSUMLISTE FINNER DU I "OM EMNET" (IKKE NEDERST I EMNEBESKRIVELSEN).
Studentene skal tilegne seg grunnleggende kjennskap til vitenskapsteori og grunnleggende forståelse for kvantitativ forskningsmetode knyttet til økonomisk-administrative problemstillinger. Emnet skal gjøre studentene i stand til å gjøre egne analyser (blant annet som ledd i bacheloroppgave) og til å vurdere andres analyser. Reglene for bruk av kilder/ kildehenvisninger og sitatbruk ved oppgaveskriving vil bli gjennomgått.
Recommended preliminary courses
Forkunnskaper tilsvarende Statistikk i 1. studieår.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav.
Learning outcomes
Kunnskaper
Studenten har
- innsikt i forholdet mellom teori, data og virkelighet
- kjennskap til ulike typer forskningsopplegg og metoder for datainnsamling
- kunnskap om populasjon og utvalg
- kunnskap om beskrivende analyse med en, to og flere variabler (herunder lineær regresjon), og om hypotesetesting og slutningsstatistikk
Ferdigheter
Studenten kan
- velge egnet analysemetode gitt problemstilling og data
- bruke aktuelle dataverktøy til å gjennomføre analysene
- tolke resultatene og presentere disse i en rapport
- sette opp litteraturreferanser i henhold til gjeldende mal
Generell kompetanse
Studenten kan
- kritisk vurdere analyser utført av andre og være seg bevisst mulige feilkilder i egne rapporter
- søke etter faglitteratur og kritisk vurdere kilder
- grunnleggende regler for kildebruk og kjenne til hva som defineres som plagiat og fusk i studentarbeider
Teaching and learning methods
Ingen forkunnskapskrav.;
Course requirements
Kunnskaper;
Studenten;
- har innsikt i offentlighetsteori;og;teorier om biblioteket som offentlig demokratisk institusjon;
- har innsikt i begreper som ytringsfrihet og sensur, demokrati og deltakelse.;
- har kunnskap om bibliotekenes rolle som demokratisk institusjon og møteplass, både politisk og i et forskningsperspektiv;
- har kunnskap om bibliotekarens rolle i utvikling av demokratisk infrastruktur;
Ferdigheter;
Studenten;
- kan diskutere og reflektere kritisk over bibliotekets rolle som offentlig demokratisk institusjon;
- kan anvende forskingsbasert kunnskap og teori om biblioteket som demokratisk infrastruktur;
- kan bidra til å utvikle samlinger, tjenester og lokalsamfunn med utgangspunkt i bibliotekets rolle som offentlig demokratisk institusjon;
Generell kompetanse;
Studenten;
- kan organisere, administrere og gjennomføre prosjektarbeid i gruppe;
- kan evaluere andres faglige arbeid, og gi skriftlige tilbakemeldinger ;
- kan syntetisere ulike informasjonskilder og perspektiver som bakgrunn for argumentasjon og diskusjon;
Assessment
Arbeidsformene veksler mellom forelesninger og seminar, gruppearbeid, hverandrevurdering, studentpresentasjoner og selvstudium. Emnet henter inspirasjon fra problembasert læring, der ulike scenarier danner grunnlag for diskusjon og refleksjon.;
Permitted exam materials and equipment
Se egen hjelpemiddelliste som publiseres i god tid før eksamen.
Grading scale
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.;
Examiners
Ekstern sensor vurderer besvarelsene sammen med intern sensor.
Course contact person
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.;