EPN-V2

ØAMET2100 Research Methods for Social Sciences Course description

Course name in Norwegian
Samfunnsvitenskapelig metode
Study programme
Bachelor's Programme in Facility Management
Bachelor Programme in Business Administration and Economics
Bachelor Programme in Auditing and Accounting
Weight
7.5 ECTS
Year of study
2019/2020
Curriculum
FALL 2019
Schedule
Course history

Introduction

OPPDATERT PENSUMLISTE FINNER DU I "OM EMNET" (IKKE NEDERST I EMNEBESKRIVELSEN).

Studentene skal tilegne seg grunnleggende kjennskap til vitenskapsteori og grunnleggende forståelse for kvantitativ forskningsmetode knyttet til økonomisk-administrative problemstillinger. Emnet skal gjøre studentene i stand til å gjøre egne analyser (blant annet som ledd i bacheloroppgave) og til å vurdere andres analyser. Reglene for bruk av kilder/ kildehenvisninger og sitatbruk ved oppgaveskriving vil bli gjennomgått.

Recommended preliminary courses

Forkunnskaper tilsvarende Statistikk i 1. studieår.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav.

Learning outcomes

Kunnskaper

Studenten har

  • innsikt i forholdet mellom teori, data og virkelighet
  • kjennskap til ulike typer forskningsopplegg og metoder for datainnsamling
  • kunnskap om populasjon og utvalg
  • kunnskap om beskrivende analyse med en, to og flere variabler (herunder lineær regresjon), og om hypotesetesting og slutningsstatistikk

Ferdigheter

Studenten kan

  • velge egnet analysemetode gitt problemstilling og data
  • bruke aktuelle dataverktøy til å gjennomføre analysene
  • tolke resultatene og presentere disse i en rapport
  • sette opp litteraturreferanser i henhold til gjeldende mal

Generell kompetanse

Studenten kan

  • kritisk vurdere analyser utført av andre og være seg bevisst mulige feilkilder i egne rapporter
  • søke etter faglitteratur og kritisk vurdere kilder
  • grunnleggende regler for kildebruk og kjenne til hva som defineres som plagiat og fusk i studentarbeider

Teaching and learning methods

Ingen forkunnskapskrav.;

Course requirements

Kunnskaper;

Studenten;

  • har innsikt i offentlighetsteori;og;teorier om biblioteket som offentlig demokratisk institusjon;
  • har innsikt i begreper som ytringsfrihet og sensur, demokrati og deltakelse.;
  • har kunnskap om bibliotekenes rolle som demokratisk institusjon og møteplass, både politisk og i et forskningsperspektiv;
  • har kunnskap om bibliotekarens rolle i utvikling av demokratisk infrastruktur;

Ferdigheter;

Studenten;

  • kan diskutere og reflektere kritisk over bibliotekets rolle som offentlig demokratisk institusjon;
  • kan anvende forskingsbasert kunnskap og teori om biblioteket som demokratisk infrastruktur;
  • kan bidra til å utvikle samlinger, tjenester og lokalsamfunn med utgangspunkt i bibliotekets rolle som offentlig demokratisk institusjon;

Generell kompetanse;

Studenten;

  • kan organisere, administrere og gjennomføre prosjektarbeid i gruppe;
  • kan evaluere andres faglige arbeid, og gi skriftlige tilbakemeldinger ;
  • kan syntetisere ulike informasjonskilder og perspektiver som bakgrunn for argumentasjon og diskusjon;

Assessment

Arbeidsformene veksler mellom forelesninger og seminar, gruppearbeid, hverandrevurdering, studentpresentasjoner og selvstudium. Emnet henter inspirasjon fra problembasert læring, der ulike scenarier danner grunnlag for diskusjon og refleksjon.;

Permitted exam materials and equipment

Se egen hjelpemiddelliste som publiseres i god tid før eksamen.

Grading scale

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.;

Examiners

Ekstern sensor vurderer besvarelsene sammen med intern sensor.

Course contact person

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.;