EPN-V2

ØABED1100 Managerial Accounting I Course description

Course name in Norwegian
Bedriftsøkonomi
Study programme
Bachelor's Programme in Facility Management
Bachelor Programme in Business Administration and Economics
Bachelor Programme in Auditing and Accounting
Economics and Business Administration, 1-year Programme
Economics and Business Administration, 1-year Programme - part time
Weight
7.5 ECTS
Year of study
2018/2019
Curriculum
SPRING 2019
Schedule
Course history

Introduction

I dette emnet tilegner studentene seg grunnleggende kunnskaper i bedriftsøkonomisk teori og metode, samt innsikt i og trening i bruk av sentrale bedriftsøkonomiske modeller og analysemetoder. Studentene oppøver sine kunnskaper om fremskaffelse, analyse og kommunikasjon av relevant beslutningsinformasjon, slik at de kan diskutere og vurdere alternativer, treffe beslutninger og formidle relevant og nyttig informasjon til brukere.

Recommended preliminary courses

A handheld calculator that cannot be used for wireless communication or to perform symbolic calculations. If the calculator’s internal memory can store data, the memory must be deleted before the exam. Random checks may be carried out.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav.

Learning outcomes

Kunnskaper

Studenten

  • har kunnskaper om sentrale bedriftsøkonomiske begreper
  • har kunnskaper om bedriftens mål og dens plass i det økonomiske systemet, og økonomifunksjonens rolle og plass i bedriften
  • har kunnskaper om ulike kostnads- og inntektsbegreper, og om fornuftige pris- og kostnadsbeslutninger bedrifter bør ta på ulike markeder
  • har kunnskaper om ulike prinsipper for produktkalkulasjon, enkle driftsregnskap, og enkle analyser av optimale produktvalg i situasjoner med begrenset ressurstilgang
  • har kunnskaper om kostnads-, resultat og volumanalyser
  • har kunnskaper om hvordan man identifiserer beslutningsrelevante kostnader og inntekter og hvordan beslutningsproblemer løses

Ferdigheter

Studenten kan:

  • forklare sentrale begreper og redegjøre for viktige verktøy som brukes i analyser av bedriftsøkonomiske problemstillinger
  • stille kritiske spørsmål til sentrale forutsetninger og antagelser innen det bedriftsøkonomiske fagområdet, og reflektere over dette.
  • fordele kostnader fra art via kostnadssted/aktivitet til kalkyleobjekt
  • gjøre rede for de grunnleggende forutsetningene for og svakhetene ved de tradisjonelle kalkulasjonsmetodene
  • gjøre rede for tankegangen ved normalkostkalkulasjon og formålet med driftsregnskap basert på normalkost, og utarbeide normalkostregnskap
  • gjennomføre kostnads-, resultat- og volumanalyser
  • foreta enkle analyser av optimale produktvalg i situasjoner med begrenset ressurstilgang
  • identifisere beslutningsrelevante kostnader og inntekter og løse ulike beslutningsproblemer
  • utvikle egne modeller i regneark for å løse bedriftsøkonomiske problemstillinger

Generell kompetanse

Studenten kan

  • anvende tilegnede kunnskaper i analyser og diskusjoner av bedriftsøkonomiske problemstillinger, og skille mellom relevant og irrelevant informasjon
  • gi skriftlige svar på spørsmål knyttet til bedriftsøkonomisk analyse som gjør at leserne forstår anvendt fremgangsmåte og svaret som fremkommer

Teaching and learning methods

On completion of the course, the students will have gained an understanding of the electrical properties of linear circuits and how basic circuits can be designed based on specifications. The course also gives a basic introduction to electromagnetics and confers 3 credits in physics.

Course requirements

No requirements over and above the admission requirements.

Assessment

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student is capable of:

  • solving basic dc and ac circuits
  • have a good knowledge of the physical laws that apply to electrical circuits
  • can account for electric and magnetic fields
  • have a good knowledge of methods for analyzing DC circuits
  • analysing transient states in RL and RC circuits
  • analysing inverting and non-inverting circuit solutions using operational amplifiers
  • knowing the basic structure of electric motors and generators
  • have knowledge of three-phase systems

Skills

The student is capable of:

  • using instruments such as a voltmeter, ammeter and oscilloscope
  • designing circuits based on diagrams and troubleshooting hardware if necessary
  • explaining the function(s) of a circuit
  • using manufacturer manuals and data sheets

General competence

The student is capable of:

  • analysing a problem and specifying a solution method
  • discussing and justifying own choices and priorities in relation to electric circuits
  • explaining the historical development of the field of electricity

Permitted exam materials and equipment

Theory lectures, laboratory work, company visits and a large-scale project carried out in project groups. The goal of the project is to give the students insight into what type of tools and methods engineers use to illustrate and show results.

Grading scale

The following coursework is compulsory and must be approved before the student can sit the exam:

  • five lab exercises with presence

All laboratorie exersices is to be written in a book with a hard cover. Each exercise must be solved and the results approved during the assigned hours in the time schedule. The complete book must be delivered to the lecturer the day after the last laboratory exercise.

Examiners

Individual written exam, 3 hours.

The exam result can be appealed.