EPN

FM3900 Bachelor Dissertation Course description

Course name in Norwegian
Bacheloroppgave
Study programme
Bachelorstudium i Facility Management
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Schedule
Course history

Introduction

Gjennom arbeidet med bacheloroppgaven får studentene trening i å foreta selvstendige studier, analyser og utredninger, og de får erfaring med å gjennomføre et større prosjekt i gruppe. Studentene oppøver videre evnen til å bruke teori og metode i forhold til utdanningens fagområde. Studentene skal tilegne seg grunnleggende forståelse for forskningsmetode knyttet til Facility Management og økonomisk-administrative problemer.

Recommended preliminary courses

Required preliminary courses

Studentene må ha bestått/fått innpasset/fritak for minimum 75 studiepoeng for å få starte på bacheloroppgaven. 15 av disse studiepoengene må være Statistikk (ØAMET1100) og Samfunnsvitenskapelig metode (ØAMET2100). Veileder tildeles i desember 5. semester. 

Learning outcomes

Kunnskaper

Studenten har

  • kjennskap til ulike typer forskningsopplegg, har innsikt i forholdet mellom teori, data og virkelighet
  • kunnskap om populasjon og utvalg, og om ulike analyse- og datainnsamlingsmetoder, både kvalitative og kvantitative

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kvantitative og kvalitative metoder i enkle analyser
  • kan definere et forskningsspørsmål og foreta avgrensning og definering av begreper og problemer
  • kan bruke aktuell teori og analysemetoder til å skrive en selvstendig oppgave
  • kan søke etter informasjon, utøve kildekritikk, referere og skrive referanseliste
  • behersker generell tolkning av teoretiske og empiriske funn samt generalisering, validitet og reliabilitet, og er bevisst mulige feiltolkninger og feilkilder

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere rundt forskning og vitenskapelig metode, forskningsetikk og redelighet.
  • kan samarbeide med andre om en større oppgave
  • kan utforme og skrive strukturerte rapporter som omhandler økonomisk-administrative problemstillinger som tilfredsstiller krav til etiske og faglige standarder.

Teaching and learning methods

Bacheloroppgaven er en gruppeoppgave som skrives i felleskap av grupper på inntil 3 studenter.

I femte semester blir det forelesninger om forskningsprosessen fra problemstilling, via litteratursøk, valg av design til analyse.

Studentene danner grupper som skal levere kort prosjektbeskrivelse til bachelorkoordinator for godkjenning innen 1. desember. Prosjektbeskrivelsen skal inneholde en foreløpig problemstilling, kort om relevant litteratur, metode gruppen vil benytte, eventuelt ønsket veileder og hvilke bedrift en vil studere.

I slutten av 5 semester vil alle gruppene bli tildelt veileder etter hvilket tema de har valgt. Vårsemesteret starter med fellesveiledning der tema og problemstillinger som er felles for gruppene blir tatt opp. Når man nærmer seg slutten av oppgaven blir det individuell veiledning. Det er en øvre grense på 9 timers veiledning per oppgave.

Course requirements

Prosjektbeskrivelsen på 5-7 sider må være godkjent for å få skrive bacheloroppgave.

Assessment

Bacheloroppgaven skal løses i en gruppe på inntil tre studenter. Om der er særskilte årsaker kan studenten søke fagansvarlig om å få skrive oppgaven alene. 

Oppgaver som besvares av grupper på to eller tre personer skal ha en maksimumslengde på henholdsvis 40 og 50 sider. De skal ha 4 cm venstremarg, 1.5 linjeavstand og skriftstørrelse 12 i Times New Roman. Dette inkluderer også noter. Litteraturliste og vedlegg kommer i tillegg. De som får tillatelse til å skrive alene kan skrive maks 30 sider.

Alle i gruppen skal delta like aktivt i arbeidet med bacheloroppgaven. Dersom det i løpet av arbeidet oppstår uenighet om dette, må gruppen umiddelbart ta opp forholdet med fagansvarlig. Dersom kravet om likeverdig deltakelse ikke er oppfylt, blir dette å regne som «Ikke møtt» på eksamen, og studenten må vente til påfølgende studieår med å gjennomføre bacheloroppgaven.

Permitted exam materials and equipment

Se egen hjelpemiddelliste som publiseres i god tid før eksamen.

Grading scale

Gradert skala A-F.

Examiners

Det vil bli brukt ekstern sensor som sammen med intern sensor sensurerer besvarelsene. 

Course contact person

Gøril Nordang