Programplaner og emneplaner - Student
ØAADM1100 Organisational Behavior Course description
- Course name in Norwegian
- Organisasjonspsykologi
- Study programme
-
Bachelor Programme in Business Administration and EconomicsBachelor Programme in Auditing and AccountingEconomics and Business Administration, 1-year ProgrammeEconomics and Business Administration, 1-year Programme - part time
- Weight
- 7.5 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Curriculum
-
SPRING 2019
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten;
- har kunnskap om formålet med finansregnskapet
- har kunnskap om International Financial Reporting Standards (IFRS) rammeverket, sentrale regnskapskonsepter og -prinsipper
- har solid forståelse av innholdet i utvalgte (sentrale) regnskapsregler/-standarder i IFRS, og forskjeller knyttet til god regnskapsskikk
- har solid forståelse av innholdet i utvalgte standarder og når de ulike standardene skal anvendes.
- har kunnskap om sentrale måleproblemer og skjønn som anvendes ved bruk av regnskapsprinsipper
- har kunnskap om regulering av finansregnskap
- har kunnskap om hva akademisk;forskning innebærer;innenfor regnskapsfeltet.
Ferdigheter
Studenten kan
- gjøre rede for de sentrale regnskapsreglene under IFRS;på praktiske regnskapsfaglige problemstillinger og identifisere utfordrende regnskapsposter
- anvende konsepter og prinsipper for innregning, periodisering, måling og presentasjon på praktiske regnskapsproblemstillinger
- utøve fornuftig skjønn ved anvendelse av regnskapsstandarder og - prinsipper
- redegjøre for sentrale prinsipper i IFRS rammeverket og kan sammenholde dem med regnskapsstandarder for å se om det er konsistens
- utføre enkle empiriske forskningsmetoder
Generell kompetanse
Studenten kan
- formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig og muntlig;i et regnskapsfaglig miljø
- stille kritiske spørsmål til regnskap, både ved utarbeidelse av regnskap og ved lesing av regnskap
Required preliminary courses
Forelesninger, egne studier, casediskusjoner.
Learning outcomes
Ingen arbeidskrav.
Teaching and learning methods
Skoleeksamen (5 timer).
Course requirements
Det er tre multiple choice-tester som må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen. Dersom testen ikke blir godkjent, gis det anledning til å forbedre den én gang før eksamen. Faglærer vil opplyse om innleveringsfrister.
Assessment
Gradert skala fra A-F.
Permitted exam materials and equipment
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.;
Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Grading scale
Introduksjon til regnskap, foretaksrett og revisjon
Examiners
Ekstern sensor vil, i tillegg til å godkjenne eksamensoppgaven, sensurere besvarelsene sammen med intern sensor.