Programplaner og emneplaner - Student
ØAFK1000 Preliminary Course in Mathematics Course description
- Course name in Norwegian
- Forkurs matematikk
- Study programme
-
Bachelor’s Programme in Administration and Leadership in the Public SectorBachelor's Programme in Facility ManagementBachelor Programme in Business Administration and Economics
- Weight
- 0.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Curriculum
-
FALL 2018
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Forkurset er et frivillig innføringskurs for studenter som ikke har tilstrekkelige kunnskaper i matematikk fra videregående skole eller som trenger oppfrisking i faget. Målet er å forberede studentene til det obligatoriske kurset i matematikk. Kurset gir ingen studiepoeng og har ikke eksamen.
Recommended preliminary courses
Individuell skriftlig eksamen på fire timer i slutten av semesteret.
Required preliminary courses
I dette emnet skal studentene utføre et selvstendig prosjektarbeid, og få opplæring i flerfaglige forståelser og samarbeid i arbeid med barn. Prosjektarbeidet er organisert i grupper, med fordypning innen et selvvalgt tema knyttet til arbeid innenfor noen utvalgte barnevernsfaglige arbeidsområder.Emnet starter med undervisning i flerfaglige perspektiver på vold og seksuelle overgrep.
Learning outcomes
Kunnskaper
Studenten har
- kunnskaper i elementær algebra og funksjonslære.
Ferdigheter
Studenten kan
- regneregler for reelle tall, brøkregning, faktorisering
- regne med røtter og potenser
- løse enkle likninger, likningssystemer, irrasjonale likninger og ulikheter
- litt mengdelære, tallverdi
- koordinatsystem, rette linjer, sirkler
- enkel analyse av polynomfunksjoner, rasjonale funksjoner og asymptoter
- derivere polynomfunksjoner
Teaching and learning methods
2.1 Vold og seksuelle overgrep
Kunnskaper
Etter gjennomført emne skal studenten ha kunnskap om:
- barns opplevelse av vold og seksuelle overgrep i nære relasjoner
- hvordan vold og seksuelle overgrep påvirker barns psykiske helse
- hvordan barn husker traumatiske hendelser
- den rettslige beskyttelsen av barns integritetsvern
- vold og seksuelle overgrep sett fra sosiologiske, juridiske og psykologiske perspektiver
- kunnskap om hvordan estetiske fag kan brukes for å åpne for profesjonelle samtaler
Ferdigheter
Studenten kan:
- gjøre rede for, og ta i bruk, ulike perspektiver på vold og seksuelle overgrep
- finne fram til relevante rettsregler for å beskytte barn mot vold og overgrep
- samtale med barn utsatt for traumer uten uforvarende å påvirke deres minner
Generelle kompetanse
Studenten skal:
- forstå livsbetingelsene til traumatiserte barn og unge og hvilke behov de har i profesjonelle sammenhenger
2.2 Prosjektarbeid
Kunnskaper
Etter gjennomført emne skal studenten ha:
- kunnskap om vitenskapsteori og prosjektmetodikk
- elementær kunnskap om samfunnsvitenskapelig forskningsmetode
- kunnskap om gruppeprosesser, med vekt på samarbeid, konfliktløsning og egen innsats i prosjektgruppen
- kjennskap til sentrale norske databaser og søkekilder, samt minst én internasjonal fag- og forskningsdatabase
- kjennskap til ulike kunnskapsformer i praksis, og til hvordan kunnskap kan anvendes
- kunnskap om hvordan faglige utfordringer løses i andre land (ved prosjektperiode i utlandet)
Ferdigheter
Studenten skal:
- kunne planlegge og gjennomføre en prosess- og målorientert gruppeoppgave innen en bestemt tidsramme
- kunne anvende kunnskap om samfunnsvitenskapelig metode i gjennomføringen av prosjekter
- kunne ta i bruk vitenskapsteori i eget prosjektarbeid
- kunne gjennomføre avanserte litteratursøk i ulike databaser relevant for prosjektets tema og problemstilling
- redegjøre for, og vise til, anvendelse av forskningsetikk i eget prosjektarbeid
- kunne delta i gruppeveiledning og bidra med egne faglige bidrag i en gruppearbeidsprosess
Generell kompetanse
Studenten skal kunne:
- kjenne til premisser for faglig nytenkning og innovasjon
- utøve kildekritikk i vurdering og valg av litteratur og informasjon i fagdatabaser og på nettet
- utvikle kunnskap om gruppeprosesser i sosialpedagogisk arbeid ut fra teori om, og praksis med, gruppearbeid
Course requirements
2.1 Vold og seksuelle overgrep
Arbeidet foregår som forelesninger, øvelser og gruppearbeid. Små grupper gir korte muntlige presentasjoner i plenum.
2.2 Prosjektarbeid
Prosjektarbeidet innledes med forelesninger i samfunnsvitenskapelig metode, vitenskapsteori og prosjektmetodikk. Arbeidet med prosjektet foregår i selvstendige grupper på fire til seks studenter. Det kan i særskilte tilfeller gis dispensasjon fra det oppsatte antall gruppemedlemmer.
Studenter som ønsker å ha prosjektperioden utenlands, søker om dette innen en gitt frist, etter oppsatte retningslinjer fra Institutt for sosialfag. Det praktiske vedrørende opptak, reisemål og opphold avklares i samarbeid med ansvarlig for internasjonalt arbeid i studieadministrasjonen. Utenlandsopphold må ha en varighet på tre måneder. Studenter som velger prosjekt i utlandet, må gjennomføre et eget feltforberedende kurs i vårsemesteret.
Gruppene blir tildelt veileder, og har ni timer obligatorisk veiledning jevnlig i løpet av perioden. Hyppighet og lengde på veiledningene avtales med veileder.
Studentene er forpliktet til å delta med likeverdige bidrag i prosjektarbeidet. Hvis det i løpet av arbeidsprosessen oppstår uenighet i gruppen på dette punktet, skal saken umiddelbart tas opp med veileder og eventuelt tas videre til emneansvarlig.
Arbeidet avsluttes med muntlig presentasjon av prosjektrapporten i plenum.
Assessment
2.1 Vold og seksuelle overgrep
Obligatorisk undervisning
All undervisning i dette kurset er obligatorisk. Fraværsprosenten beregnes ut fra oppmøte på undervisning i kurset Vold og seksuelle overgrep.
Det er krav til 80 % nærvær i de fag/emner som har obligatorisk undervisning.
Ved alt fravær over 20 % gis et omfattende alternativt arbeidskrav som kompensasjon for fraværet. Ved fravær utover 40 % mister studenten retten til å fremstille seg til eksamen.
Den enkelte student har selv ansvar for å få dokumentert sin tilstedeværelse. Lengden på undervisningsdagene vil variere, og den enkelte student har ansvar for å holde seg orientert om timeplanen.
Arbeidskrav
Det er ingen arbeidskrav i 2.1.
2.2 Prosjektarbeid
Obligatorisk undervisning
All undervisning, veiledning (9 timer) samt tilstedeværelse på prosjektfremlegg er obligatorisk.
Det er krav til 80 % nærvær i de fag/emner som har obligatorisk undervisning. Fraværsprosenten som eventuelt utløser arbeidskrav, beregnes ut fra oppmøte på obligatorisk undervisning i faget Prosjektarbeid.
Ved alt fravær over 20 % gis et omfattende alternativt arbeidskrav som kompensasjon for fraværet.
Ved fravær utover 40 % mister studenten retten til å fremstille seg til eksamen.
Den enkelte student har selv ansvar for å få dokumentert sin tilstedeværelse. Lengden på undervisningsdagene vil variere, og den enkelte student har ansvar for å holde seg orientert om timeplanen.
Arbeidskrav
Underveis i prosjektperioden skal hver student levere et arbeidskrav på 400-600 ord.
Etter innlevering av prosjektrapporten, skal hver gruppe gi en muntlig presentasjon av prosjektarbeidet.
I tillegg til prosjektrapporten (eksamensarbeidet) skal hver gruppe lage et prosessreferat på 2500 ord +/- 10 % som skal beskrive og analysere arbeidsprosessen. Dette arbeidskravet leveres veileder samtidig som prosjektrapporten leveres som eksamensbesvarelse.
Grading scale
Ettersom eksamen består av prosjektrapport og eventuelt tilleggsprodukt, vil alle hjelpemidler være tillatt så sant kilder oppgis.
Examiners
Vurderingsuttrykket som benyttes er Bestått/Ikke bestått.