EPN-V2

Bachelorstudium i kunst og design Programplan

Engelsk programnavn
Bachelor Programme in Art and Design
Gjelder fra
2019 HØST
Studiepoeng
180 studiepoeng
Varighet
6 semestre
Programhistorikk
  • Innledning

    I bachelorstudiet kunst og design kan studenten velge mellom følgende to studieretninger:  

    • kunst og formidling 
    • mote og produksjon 

    Noe undervisning gis felles for de to studieretningene. 

    I studiet kombineres praktisk verkstedarbeid med teoretiske studier og det blir gjennomgående lagt vekt på forholdet mellom teori og praksis. Arbeidspraksis inngår som en del av studiet der studentens evne til å utøve og utvikle sin fagkompetanse i arbeidslivet står sentralt. 

    I første og andre studieår arbeider studenten med idéutvikling praktisk arbeid i ulike teknikker og materialer, presentasjons- og dokumentasjonsteknikker, teori og entreprenørskap. 

    I tredje studieår fordyper studenten seg i fagområdet og studiet avsluttes med en bacheloroppgave.  

    Fullført bachelorstudium i kunst og design gir graden Bachelor i kunst og design, med fordypning i kunst og formidling eller mote og produksjon.   Bachelor's Programme in Art and Design: Art and Dissemination or Fashion and Industry.  

    Bachelorstudiet har et omfang på 180 studiepoeng (tre år normert studietid).     

     

    Studieretninger 

    Kunst og formidling, Art and Dissemination 

    I studieretningen vil studenten tilegne seg kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse innen fagområdet kunst og formidling. Studieretningen gir innsikt i idéutvikling, kunstformidling,presentasjonsteknikker, visualisering av idéer i skapende prosesser og teoretisk refleksjon. Arbeidspraksis i studieretningen inngår som del av studiets femte semester. Studieretningen gir grunnlag for å arbeide med kunst og formidling innen kunst- og kulturfeltet, som for eksempel i museer, gallerier og kulturskoler. 

    Mote og produksjon, Fashion and Industry 

    I studieretningen vil studenten tilegne seg kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse innen fagområdet mote og produksjon. Det legges spesiell vekt på konseptutvikling og visualisering, digitalt og materielt. Teoretisk refleksjon og forståelsen av motens kontekst, som historie, marked og samfunnsstrukturer nasjonalt og globalt, står også sentralt i studiet. Generelt gir studieretningen innsikt i kreativ, kommersiell og etisk motedesign. Arbeidspraksis i studieretningen inngår som del av i studiets fjerde semester. 

    Studieretningen gir grunnlag for arbeid med design- og produksjonsrelaterte områder innen mote- og tekstilbransjen, enten i bedrift eller som selvstendig utøver. 

  • Målgruppe

    Målgruppen for studiet er personer som enten ønsker å arbeide med kunst og formidling eller med mote og produksjon.

  • Opptakskrav

    Generell studiekompetanse eller realkompetanse. Se eventuelle forkunnskapskrav utover opptakskravet i den enkelte emneplan.

  • Læringsutbytte

    En kandidat med fullført og bestått bachelorstudium i kunst og design skal ha følgende samlede læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Kandidaten:

    • kan delta i og gjennomføre ulike faglige prosesser knyttet til fagområdene kunst og formidling eller mote og produksjon
    • har kunnskap om fagområdenes historie, teori og tradisjoner
    • har kunnskap om ulike formidlingsstrategier og kontekstuelle rammer som kunst eller mote inngår i
    • har bred kunnskap om relevante prosesser, metoder og verktøy som benyttes innen fagområdene
    • har kunnskap om relevant forskings- og utviklingsarbeid
    • har kjennskap til opphavsrettslige forhold knyttet til fagfeltet
    • har kunnskap om problemstillinger knyttet til kjønn og flerkulturelle perspektiv

     

    Ferdigheter

    Kandidaten:

    • kan anvende erfaring fra praktisk arbeid og teoretiske studier i skapende arbeid
    • kan formulere, strukturere og gjennomføre prosjekter innen fagfeltet
    • kan anvende egnede arbeidsmetoder i ulike prosjekter
    • kan anvende digitale medier i skapende prosesser og til presentasjon og formidling
    • kan formidle sentralt fagstoff både skriftlig, muntlig og gjennom andre relevante uttrykksformer
    • kan arbeide med romlige perspektiv
    • kan planlegge og gjennomføre varierte arbeidsoppgaver og prosjekter i tråd med etiske og økologiske krav og retningslinjer

     

    Generell kompetanse

    Kandidaten:

    • kan reflektere over egen faglig utøvelse i relasjon til aktuell teori og tendenser i tiden
    • har kjennskap til kommersiell virksomhet innen fagområdene
    • har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger
    • har utviklet evne til kritisk tenkning innen fagområdene
    • har et reflektert forhold til miljø og forbruk

  • Innhold og oppbygging

    Bachelorstudiet i kunst og design, med studieretningene kunst og formidling og mote og produksjon, er bygd opp av flere emner med avsluttende praktisk og skriftlig-teoretisk eksamen (se under).

    I studieretningen mote og produksjon skal studenten ut i praksis i andre studieår, mens studenten skal ut i praksis i tredje studieår i studieretningen kunst og formidling. Praksisperioden er på om lag 10 uker. Studenten må innordne seg de gjeldende lover, forskrifter, instrukser og lokale regler ved praksisstedet.

    Valgfritt emne Løper over flere semestre

    1. studieår

    Kunst og formidling

    1. semester

    2. semester

    Mote og produksjon

    2. semester

    2. studieår

    Kunst og formidling

    3. semester

    4. semester

    Mote og produksjon

    3. semester

    3. studieår

    Kunst og formidling

    5. semester

    6. semester

    Mote og produksjon

    6. semester

    Mote og produksjon

    6. semester

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Bachelorstudiet i kunst og design er et heltidsstudium som foregår på dagtid.

    Studiet forutsetter tilstedeværelse i verksteder og aktiv deltakelse i undervisningen. I studiet brukes det arbeidsformer som workshops, forelesninger, seminarer, veiledning, dialog mellom studenter og faglærere, faglige debatter og demonstrasjoner. Studiet har til hensikt å utvikle studentens kunnskaper, idéer, praktiske ferdigheter, faglige forståelse og uttrykksevne innen fagområdene.

    Anvendelse av relevante teorier i egne prosjekter og oppgaver vil være en sentral arbeidsform.

    I enkelte emner kan undervisningen bli gitt på engelsk.

    Undervisningsplaner

    Det blir utarbeidet undervisningsplaner til alle prosjekt med utgangspunkt i emneplanene. Undervisningsplanene gir nærmere informasjon om blant annet undervisning med krav om tilstedeværelse og pensum. Disse blir utlevert ved oppstart av de enkelte emnene/prosjektene.

  • Internasjonalisering

    No formal requirements over and above the admission requirements.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    After completing this course, the student will have the following learning outcomes, defined as knowledge, skills, and general competence.

    Knowledge

    On successful completion of the course, the student has knowledge of:

    • design flows in microelectronics,
    • steady state and transient response of microelectronic building blocks,
    • fundamental design metrics used for comparing microelectronic solutions.

    Skills    

    On successful completion of the course, the student can:

    • interpret specifications of digital and analog microelectronic circuits and systems,
    • analyze microelectronic circuits of medium to high complexity using paper-and-pencil method as well as CAD simulations for robust functionality, performance, power and energy dissipation,
    • determine a method for delivering microelectronic circuit design based on specifications,
    • provide a microelectronic circuit solution to a mixed-signal electronics problem,
    • use CAD tools to design and verify microelectronic circuits and systems,
    • consider implications of design and fabrication technologies on the operating characteristics of the microelectronic circuits and systems.

    General competence   

    On successful completion of the course, the student is capable of:

    • resolving the functional and electrical characteristics of microelectronic circuits from specifications, whitepapers and datasheets,
    • determining a method to analyze the characteristics of original digital and analog circuits in microelectronics,
    • designing microelectronic systems using recurring topologies,
    • verifying the functionality and performance of microelectronic circuits through standard analysis techniques as well as CAD based simulations.
  • Vurdering og sensur

    This course will feature weekly lectures. This will be supplemented by reading and problem solving assignments, which will include design and verification using CAD tools. The project will be carried out in groups of a size suited for the chosen project.

  • Øvrig informasjon

    The following coursework requirements must have been approved for the student to sit the exam:

    • completion of 3 assignments with a submission for each that includes calculations, schematics and simulation-based verification.
    • a group project to design and verify microelectronic circuits for a problem related to biomedical engineering applications with a maximum of 2000 word written report and a presentation as a team.

    All requirements must be passed to take the written exam.