EPN

KDM3110 Innovation and concept development Course description

Course name in Norwegian
Innovasjon og konseptutvikling
Study programme
Bachelorstudium i kunst og design
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Curriculum
FALL 2021
Schedule
Programme description
Course history

Introduction

Mote- og tekstilindustrien står overfor store strukturelle endringer som krever ny kompetanse og nye perspektiver for å utvikle morgendagens bærekraftige designkonsepter og produkter. I denne perioden vil bærekraftig mote sees i lys av et industrielt skifte, men også settes i et helhetlig system i relasjon til både naturen, samfunnet og kulturen vi lever i. Målet med emnet er å forberede studenten til å ta en plass i en utfordrende mote- og tekstilindustri men også se sin profesjonsrolle og kreative visjon i en større sammenheng. Emnet har en praktisk og teoretisk komponent.

Det vises for øvrig til undervisningsplanene som ytterligere spesifiserer innholdet i emnet. 

Recommended preliminary courses

Bestått MOTE7 Material, produksjon og teknologi  og MOTE8 2D- og 3D digital produksjonsverktøy 

Required preliminary courses

Learning outcomes

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne beskrives studentens kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanse slik: 

Kunnskap 

Studenten 

  • skal ha grunnleggende kunnskap om nye kompetansebehov og perspektiver innen mote-og tekstil industrien i et lokalt, globalt og bærekraftig perspektiv 
  • skal kunne gjennomføre konseptutvikling, design -og innovasjonsprosess med faglig fordypning  
  • skal kunne reflektere kritisk rundt eget arbeid  
  • skal kunne anvende relevant teori og fagterminologi knyttet til fagområdet 

 Ferdigheter 

  • kan utvikle innovative produkter og løsninger gjennom å videreutvikle sin egen designkompetanse  
  • kan identifisere og analysere informasjon som er relevant for gjennomføring av et designprosjekt 
  • kan kartlegge andre faglige kompetanseområder som er relevante ved utvikling av prosjekter   
  • kan definere, modellere og analysere problemstillinger, og velge passende arbeids- og designmetoder for eget arbeid  

Generell kompetanse 

Studenten 

  • kan planlegge og gjennomføre varierte arbeidsoppgaver og prosjekter som strekker seg over tid, individuelt eller som deltaker i en gruppe 
  • kan uttrykke og kommunisere designperspektiver, analyser og løsninger gjennom det visuelle, muntlige og skriftlige 
  • kan reflektere over sin egen faglig utvikling og faglige - og yrkesetiske problemstillinger  

Content

Sentralt i perioden er utvikling av nyskapende bærekraftige designkonsepter og produkter ved å avvende ulike metodeverktøyer, innovasjonsprosesser, teorier, teknikker og kritisk refleksjon.  

Temaer som ligger til grunn for emnet er nye produksjonsmetoder, teknologiviten og materialvitenskap, samt immaterielle verdier- som designkompetanse, tradisjoner, rettigheter, likestilling og etikk.     

Teaching and learning methods

Emnet forutsetter tilstedeværelse i verksteder og aktiv deltakelse i undervisningen. I studiet brukes det arbeidsformer som forelesninger, workshop, veiledning og faglige debatter. Dette har til hensikt å utvikle studentens kunnskaper, idéer, praktiske ferdigheter, faglige forståelse og uttrykksevne sett i et globalt bærekraftig perspektiv. Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff utover pensum i emnet og det oppfordres til å bruke læringssentrene og de ressursene som tilbys der. Felles presentasjoner og utstillinger vil danne grunnlag for drøfting og vurdering av studentarbeid. 

Course requirements

Arbeidskrav må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan fremstille seg til eksamen. 

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen: 

  • Deltagelse ved emnets milepælsmøter hvor studenten fremlegger muntlig et problemområde, egen praktiske progresjon, oversikt over relevant faglitteratur og en arbeidsplan for aktivitet og disponering av tid.  

Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen: Studenten kan ikke ha mer enn 20 prosent fravær i emnet. 

Se undervisningsplanene for nærmere informasjon om arbeidskrav. 

Assessment

Eksamen er innlevering av visuell dokumentasjon av praktisk arbeid med skriftlig oppgave. Prosjektet og oppgaven vurderes samlet.  Eksamensprosjektet kan utføres individuelt eller i gruppe.  

Eksamensbesvarelsen vil bli vurdert på innleveringen av: 

1.Visuell dokumentasjon 

  • Den praktiske komponenten i oppgaven består i å utvikle grafiske modeller som visualiserer nye designkonsepter og produkter.
  • Dokumentasjon av arbeidsprosessen som viser, innhenting av innsikts materiale for det visuelle og skriftlige arbeidet, valg av arbeidsmetoder og verktøy og valg av estetiske virkemidler som er blitt tatt underveis i perioden. 

2. Skriftlig oppgave 

Den skriftlige oppgaven skal omhandle det praktisk arbeidet, og skal omfatte om lag 2500 ord. Oppgaven leveres digitalt sammen med det praktiske arbeidet.

Besvarelsen skal følge retningslinjer for oppgaveskriving og relevant pensum skal anvendes. Se undervisningsplanene for nærmere informasjon om eksamen. 

 Eksamensresultatet kan påklages 

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Grading scale

Gradert skala A-F

Examiners

Sensor:

En intern sensor og en medsensor  (vurderer et utvalg av eksamensoppgavene).

Ekstern sensor brukes jevnlig.

Course contact person

Overlapping courses

10 studiepoeng overlapp mot KDM3100.