EPN-V2

Bachelor Programme in Art and Design Programme description

Programme name, Norwegian
Bachelorstudium i kunst og design
Valid from
2021 FALL
ECTS credits
180 ECTS credits
Duration
6 semesters
Schedule
Here you can find an example schedule for first year students.
Programme history
  • Introduction

    After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

    Knowledge

    The student is capable of:

    • explaining the concepts of analytic function, ordinary, singular and regular singular points
    • using series to solve differential equations
    • defining the Laplace transform and derive it's basic properties;
    • explaining what characterize;Fourier series and how they can be used to solve ordinary and partial differential equations
    • giving examples of elliptical, parabolic;and hyperbolic partial differential equations and how they are solved

    Skills

    The student is capable of:

    • solving higher order linear differential equations with constant coefficients
    • using power series and Frobenius series to solve second order linear differential equations with variable coefficients
    • using the Laplace transform to solve non-homogeneous linear differential equations modelling oscillating systems
    • determining the Fourier sine series and the Fourier cosine series of symmetrical expansions of;non-periodic functions
    • solving boundary value problems relating to partial differential equations in closed domains by separation of;variables

    General competence

    The student:

    • has acquired good skills in solving ordinary and partial differential equations
  • Target group

    Lectures and exercises. Practical exercises are solved individually with the help of the pre-written compendium with solutions for all exercises;and previous exams. At the end of the course, previous exams will be reviewed during the six weekly periods.

  • Admission requirements

    Generell studiekompetanse eller realkompetanse. Se eventuelle forkunnskapskrav utover opptakskravet i den enkelte emneplan.

  • Learning outcomes

    En kandidat med fullført og bestått bachelorstudium i kunst og design skal ha følgende samlede læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Kandidaten:

    • kan delta i og gjennomføre ulike faglige prosesser knyttet til fagområdene kunst og formidling eller mote og produksjon
    • har kunnskap om fagområdenes historie, teori og tradisjoner
    • har kunnskap om ulike formidlingsstrategier og kontekstuelle rammer som kunst eller mote inngår i
    • har bred kunnskap om relevante prosesser, metoder og verktøy som benyttes innen fagområdene
    • har kunnskap om relevant forskings- og utviklingsarbeid
    • har kjennskap til opphavsrettslige forhold knyttet til fagfeltet
    • har kunnskap om problemstillinger knyttet til kjønn og flerkulturelle perspektiv

     

    Ferdigheter

    Kandidaten:

    • kan anvende erfaring fra praktisk arbeid og teoretiske studier i skapende arbeid
    • kan formulere, strukturere og gjennomføre prosjekter innen fagfeltet
    • kan anvende egnede arbeidsmetoder i ulike prosjekter
    • kan anvende digitale medier i skapende prosesser og til presentasjon og formidling
    • kan formidle sentralt fagstoff både skriftlig, muntlig og gjennom andre relevante uttrykksformer
    • kan arbeide med romlige perspektiv
    • kan planlegge og gjennomføre varierte arbeidsoppgaver og prosjekter i tråd med etiske og økologiske krav og retningslinjer

     

    Generell kompetanse

    Kandidaten:

    • kan reflektere over egen faglig utøvelse i relasjon til aktuell teori og tendenser i tiden
    • har kjennskap til kommersiell virksomhet innen fagområdene
    • har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger
    • har utviklet evne til kritisk tenkning innen fagområdene
    • har et reflektert forhold til miljø og forbruk

  • Content and structure

    Bachelorstudiet i kunst og design, med studieretningene kunst og formidling og mote og produksjon, er bygd opp av flere emner med avsluttende praktisk og skriftlig-teoretisk eksamen (se under).

    I studieretningen mote og produksjon skal studenten ut i praksis i andre studieår, mens studenten skal ut i praksis i tredje studieår i studieretningen kunst og formidling. Praksisperioden er på om lag 10 uker. Studenten må innordne seg de gjeldende lover, forskrifter, instrukser og lokale regler ved praksisstedet.

    Optional course Spans multiple semesters

    1st year of study

    Kunst og formidling

    2. semester

    Mote og produksjon

    1. semester

    2. semester

    2nd year of study

    Kunst og formidling

    3. semester

    4. semester

    Mote og produksjon

    4. semester

    3rd year of study

    Kunst og formidling

    5. semester

    6. semester

    Mote og produksjon

    6. semester

  • Teaching and learning methods

    Bachelorstudiet i kunst og design er et heltidsstudium som foregår på dagtid.

    Studiet forutsetter tilstedeværelse i verksteder og aktiv deltakelse i undervisningen. I studiet brukes det arbeidsformer som workshops, forelesninger, seminarer, veiledning, dialog mellom studenter og faglærere, faglige debatter og demonstrasjoner. Studiet har til hensikt å utvikle studentens kunnskaper, idéer, praktiske ferdigheter, faglige forståelse og uttrykksevne innen fagområdene.

    Anvendelse av relevante teorier i egne prosjekter og oppgaver vil være en sentral arbeidsform.

    I enkelte emner kan undervisningen bli gitt på engelsk.

    Undervisningsplaner

    Det blir utarbeidet undervisningsplaner til alle prosjekt med utgangspunkt i emneplanene. Undervisningsplanene gir nærmere informasjon om blant annet undervisning med krav om tilstedeværelse og pensum. Disse blir utlevert ved oppstart av de enkelte emnene/prosjektene.

  • Internationalisation

    Studenter som ønsker å ta deler av bachelorstudiet i utlandet, har mulighet til det. For studieåret 2019-2020 gjelder følgende: 

    • Studenter i 2. studieår i kunst og formidling og kan reise ut i 4. semester. 
    • Studenter i 3. studieår i kunst og formidling og mote og produksjon kan reise ut i 5. semester. 
    • Studenter i 2. studieår i mote og produksjon kan ha praksis i utlandet, ved bedrift eller annen utdanningsinstitusjon (se emneplan KDM2400) 

    Ordningen for studieåret 2019-2020 er en konsekvens av ny struktur for inn- og utveksling.  

    Studiepoeng for den aktuelle utvekslingsperioden avlegges ved mottakerinstitusjonen. Studenter kan etter spesiell vurdering ha utveksling i andre studieår når dette inngår i et nærmere samarbeid med en utenlandsk utdanningsinstitusjon. 

    Utenlandsoppholdet godkjennes som del av studentens norske utdanningsløp etter tid-for-tid-prinsippet.  

    Innreisende studenter kan søke plass ved studieretning mote og produksjon eller kunst og formidling i fjerde semesteret. Dette er et internasjonalt semester som fortrinnsvis holdes på engelsk, gjeldende fra studieåret 2020/2021.

  • Work requirements

    Et arbeidskrav er et obligatorisk arbeid eller en obligatorisk aktivitet som må være godkjent innen fastsatt frist for at studenten skal kunne fremstille seg til eksamen. Arbeidskrav kan være prosjektoppgaver, obligatorisk tilstedeværelse ved undervisning og lignende. Arbeidskrav kan gjennomføres individuelt eller i gruppe. Arbeidskravene innenfor et emne står beskrevet i emneplanen.

    Arbeidskrav gis for å fremme studentenes progresjon og utvikling og for å sikre deltakelse der dette er nødvendig. Arbeidskrav kan også gis for å prøve studenten i et læringsutbytte som ikke kan prøves ved eksamen.

    Tilbakemelding på arbeidskrav er godkjent/ikke godkjent.

    Ikke godkjente arbeidskrav

    Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel legeerklæring, fritar ikke for innfrielse av arbeidskrav. Hvis det ikke er mulig å gjennomføre et alternativt opplegg på grunn av fagets/emnets egenart, må studenten innfri arbeidskravet ved neste mulige tidspunkt.

  • Assessment

    Sergiy Denysov

  • Other information

    The course builds on Mathematics 1000 and Mathematics 2000 (all study programs), but is independent of Mathematics 3000 and can therefore be taken in the 4th semester if the rest of the study portfolio allows for this.