EPN-V2

KDM3110 Innovation and concept development Course description

Course name in Norwegian
Innovasjon og konseptutvikling
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Course history
Curriculum
FALL 2023
Schedule
  • Introduction

    Mote- og tekstilindustrien står overfor store strukturelle endringer som krever ny kompetanse og nye perspektiver for å utvikle morgendagens bærekraftige designkonsepter og produkter. I denne perioden vil bærekraftig mote sees i lys av et industrielt skifte, men også settes i et helhetlig system i relasjon til både naturen, samfunnet og kulturen vi lever i. Målet med perioden er å forberede studenten til å ta en plass i en utfordrende mote- og tekstilindustri men også se sin profesjonsrolle og kreative visjon i en større sammenheng. Perioden har en praktisk og teoretisk komponent.

  • Recommended preliminary courses

    5 studiepoeng overlapp mot KDM3300.

  • Learning outcomes

    Etter gjennomført emne beskrives studentens kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanse slik: 

    Kunnskap 

    Studenten 

    • skal ha grunnleggende kunnskap om nye kompetansebehov og perspektiver innen mote-og tekstil industrien i et lokalt, globalt og bærekraftig perspektiv 
    • skal kunne gjennomføre konseptutvikling, design -og innovasjonsprosess med tilhørende faglig fordypning  
    • skal kunne gjennomføre kritiske refleksjoner i forhold til eget arbeid  
    • skal kunne anvende relevant teori og fagterminologi knyttet til fagområdet 

     Ferdigheter 

    • kan utvikle innovative produkter og løsninger gjennom å videreutvikle sin egen designkompetanse  
    • kan identifisere og analysere informasjon som er relevant for gjennomføring av et designprosjekt 

     

    • kan kartlegge andre faglige kompetanseområder som er relevante ved utvikling av prosjekter   
    • kan definere, modellere og analysere problemstillinger, og velge passende arbeids og designmetoder for eget arbeid  

    Generell kompetanse 

    Studenten 

    • kan planlegge og gjennomføre varierte arbeidsoppgaver og prosjekter som strekker seg over tid, individuelt eller som deltaker i en gruppe 
    • kan uttrykke og kommunisere designperspektiver, analyser og løsninger gjennom det visuelle, muntlige og skriftlige 
    • kan reflektere over sin egen faglig utvikling og oppøve evne til kritisk tenking ved faglige - og yrkesetiske problemstillinger  
  • Content

    Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

    Prosjekt 1: Utforskning og eksperimentering - Found Objects (individuelt arbeid):

    • Et praktisk-estetisk arbeid som omfatter prosessarbeid og sluttprodukt.
    • En akademisk tekst som er knyttet til det praktisk-estetiske arbeidet (2200 ord +/-10%).
    • En skriftlig paratekst (200 ord +/-10%).

    Prosjekt 2: Formidling av samtidskunst til bestemte målgrupper (gruppearbeid):

    • Praktisk gruppearbeid knyttet til formidling av samtidskunst til bestemte målgrupper med utarbeidelse av et eget formidlingsdesign.
    • En grupperapport (antall ord avhenger av prosjektet og vil presiseres i oppgaveteksten for arbeidskravet).
    • En muntlig og visuell gruppepresentasjon.

    Prosjekt 3: Utforsking og eksperimentering II - Postmoderne strategier og visuelle virkemidler (gruppearbeid)

    • Et praktisk-estetisk arbeid som omfatter prosessarbeid og sluttprodukt.
    • En muntlig og visuell gruppepresentasjon som beskriver, drøfter og analyserer det praktisk-estetiske arbeidet.
  • Teaching and learning methods

    Arbeidskrav må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan fremstille seg til eksamen.  

    • En presentasjon av et problemområde, individuelt / eller gruppe 

    Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen: Studenten kan ikke ha mer enn 20 prosent fravær i emnet.

    Se undervisningsplanene for nærmere informasjon om arbeidskrav.  

  • Course requirements

    Eksamen er et praktisk-estetisk eksamensprosjekt med tilhørende skriftlig oppgave. Prosjektet og oppgaven vurderes samlet. Eksamensresultatet kan påklages. Individuell eksamen.  

    1. Praktisk-estetisk prosjekt  

    Studenten skal produsere/utvikle et praktisk-estetisk arbeid innenfor en problemstillingene tilknyttet emnet.  

    2. Skriftlig oppgave  

    Studenten skal skrive et refleksjonsnotat som omhandle det praktisk-estetiske arbeidet, og skal omfatte om lag 1000 ord. 

  • Assessment

    Bestått - ikke bestått  

  • Permitted exam materials and equipment

    En intern sensor 

  • Grading scale

    Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten:

    • har grunnleggende kunnskap om relevante materialer, verktøy, prosesser og metoder knyttet til praktisk-estetiske arbeidsprosesser
    • har grunnleggende kunnskap om; innovative og eksperimenterende arbeidsmåter
    • har grunnleggende kunnskap om sentrale temaer, teorier, problemstillinger og metoder innenfor fagområdet kunst og formidling
    • har;grunnleggende kunnskap om kommunikasjon og formidling
    • har begynnende kjennskap til forsknings-og utviklingsarbeid innenfor fagområdet;
    • har grunnleggende kunnskap om fagområdets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
    • har;kunnskap om etiske utfordringer som berører fagområdet;
    • har grunnleggende kunnskap om problematikk knyttet til kjønn og flerkulturelle perspektiv;

    Ferdigheter

    Studenten:

    • kan anvende faglig kunnskap på praktisk-estetiske, formidlingsfaglige og teoretiske problemstillinger
    • kan reflektere over egen faglig utøvelse og justere denne under veiledning
    • kan;anvende prosjektbaserte arbeidsmåter i faget
    • kan;presentere kunst- og formidlingsfaglige problemstillinger både muntlig og skriftlig i;konkrete sammenhenger
    • kan anvende relevante faglige verktøy, teknikker og uttrykksformer i møte med praktisk-estetiske og teoretiske problemstillinger

    Generell kompetanse

    Studenten:

    • har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger
    • har innsikt i etiske og opphavsrettslige forhold knyttet til fagområdet;
    • kan formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både praktisk-estetisk, skriftlig og muntlig
    • kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre innenfor fagområdet
    • kan arbeide utprøvende og eksperimenterende
  • Examiners

    Emnet er organisert i form av praktisk arbeid og teoretiske studier som gjennomføres parallelt. Prosjektarbeid er en vesentlig del av studiet. Undervisningen foregår med vektlegging på progresjon, fra felles grunnleggende oppgaver til selvstendig valgte tema. Det forutsettes tilstedeværelse i verksted;og aktiv deltakelse i undervisningen. I studiet benyttes undervisningsformer som forelesninger, seminarer, veiledning og faglige debatter. Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff utover pensum og det oppfordres til å bruke læringssentrene og de ressursene som tilbys der. Felles presentasjoner og/ utstillinger vil danne grunnlag for drøfting og vurdering av studentarbeid.

  • Overlapping courses

    Et individuelt eksamensprosjekt som består av tre deler som utarbeides i sammenheng. Karakter gis ut fra en samlet vurdering av de tre punktene:

    1. Et praktisk-estetisk arbeid.

    2. En formidlingstekst (200 ord +/- 10%).

    3. En akademisk tekst (1200 ord +/- 10%).

    Eksamensresultatet kan påklages.