EPN-V2

KDM3310 The professional role and project design Course description

Course name in Norwegian
Profesjonsrolle og prosjektdesign
Study programme
Bachelor Programme in Art and Design
Weight
5.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Curriculum
SPRING 2024
Schedule
Course history

Introduction

Emnet er forberedende prosjektperiode til arbeidet med bacheloroppgaven. Studenten blir veiledet til å finne egen identitet og visjon gjennom å utvikle nytenkende konsepter med en fremtidsrelevans.

Det fokuseres på design og klesproduksjon i forhold til bærekraftig utvikling i et økologisk, sosialt og økonomisk miljø. Faglig diskusjon vil handle om hva studentene mener at bærekraft innebærer og hvilken praktisk betydning dette får i emnet. 

Recommended preliminary courses

Knowledge equivalent to having passed the first, second, third and fourth semester, or equivalent.

Learning outcomes

Etter gjennomført emne beskrives studentens kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanse slik: 

Kunnskap 

Studenten 

  • skal ha kunnskap om lokale og globale strømninger for å genere nytenking, innovasjon og bærekraftige løsninger 
  • er kjent med prosesser og metoder for planlegging og gjennomføring av komplekse designprosjekter  
  • skal kunne anvende relevant fagterminologi og teori tilknyttet fagområdet

 

Ferdigheter 

Studenten 

  • kan identifisere og utvikle relevante bærekraftige designkonsepter i et lokalt og globalt perspektiv  
  • kan gjennom å definere, modellere og analysere problemstillinger for å velge passende arbeid- og designmetode for eget arbeid  
  • kan identifisere og analysere informasjon som er relevant for gjennomføring av prosjekter  
  • kan videreutvikle og utdype sin egen profesjonelle praksis gjennom en praktisk og teoretisk tilnærming 

 

Generell kompetanse 

Studenten 

  • kan utvikle nyskapende bærekraftige designkonsepter og produkter i et lokalt og globalt perspektiv  
  • kan uttrykke og kommunisere designperspektiver, analyser og løsninger gjennom det visuelle, muntlige og skriftlige  
  • kan reflektere over sin egen faglig utvikling og relevante faglige - og yrkesetiske problemstillinger   

Content

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence:

Knowledge

The student

  • is capable of carrying out a complex design process with a pertaining specialisation in the design discipline, from an international and sustainable perspective
  • knows relevant methods and tools in the chosen design practice
  • can systematically explore aesthetics, functionality, material technology and production methods within the chosen design practice
  • can do critical reflections in relation to own design practice

Skills

The student is capable of:

  • identifying and describing the relevance of a chosen design practice
  • demonstrating how users, stakeholders and professional/resource environments can be involved in the project
  • mastering digital and analogue tools, such as development, communication and presentation tools
  • leading a discussion, through testing, visualisation and presentation of models/prototypes (physical or virtual), that provides and demonstrates deep insight into a chosen design practice

General competence

The student:

  • can contribute to critical reflection in a local and global perspective
  • is perceived through the project work as an innovative design student who possesses in-depth knowledge in a chosen area
  • is capable of building relevant networks
  • is capable of communicating with the parties involved such as users and audience
  • is capable of sharing own experience and knowledge with other students and taking part in discussions with the design discipline
  • is capable of reflecting on his/her own development in the learning process

Teaching and learning methods

Emnet forutsetter tilstedeværelse i verksteder og aktiv deltakelse i undervisningen. I studiet brukes det arbeidsformer som forelesninger, workshop, veiledning og faglige debatter. Dette har til hensikt å utvikle studentens kunnskaper, idéer, praktiske ferdigheter, faglige forståelse og uttrykksevne sett i et bærekraftig perspektiv. Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff utover pensum i emnet og det oppfordres til å bruke læringssentrene og de ressursene som tilbys der. Felles presentasjoner og utstillinger vil danne grunnlag for drøfting og vurdering av studentarbeid. 

Course requirements

Ingen arbeidskrav.

Assessment

Eksamen er innlevering av  visuell dokumentasjon av praktisk arbeid med skriflig oppgave. Prosjektet og oppgaven vurderes samlet.  Eksamensprosjektet kan utføres individuelt eller i gruppe.  

Eksamensbesvarelsen vil bli vurdert på innleveringen av: 

1. Visuell dokumentasjon bestående av:

  • Den praktiske komponenten i oppgaven består av visuell dokumentasjon og grafiske modeller som visualiserer nye designkonsepter og produkter.

 

  • Dokumentasjon av arbeidsprosessen som viser, innhenting av innsikts materiale for det visuelle og skriftlige arbeidet, valg av arbeidsmetoder og verktøy og valg av estetiske virkemidler som er blitt tatt underveis i perioden 

2. Skriftlig oppgave 

Den skriftlige oppgaven skal omhandle det praktisk arbeidet, og skal omfatte om lag 1000 ord. Oppgaven leveres digitalt sammen med det praktisk arbeidet.

Besvarelsen skal følge retningslinjer for oppgaveskriving og relevant pensum skal anvendes. Se undervisningsplanene for nærmere informasjon om eksamen. 

Eksamensresultatet kan påklages. 

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Grading scale

Bestått - ikke bestått

Examiners

In this module, the students will be allowed to delve deeper into one or more areas of design. They will plan and carry out a creative design and development process, preferably with a focus on the users’ needs, wishes and requirements. Critical reflection and dialogue with the target groups and regular user presentations/tests will be an essential part of the work.

Overlapping courses

Independent work, individually or in small groups.

Workshops, lectures, visits to enterprises and supervision linked to a chosen specialisation.