EPN

KDK2010 Art, Dissemination and Experiments Course description

Course name in Norwegian
Kunst, formidling og eksperimentering
Study programme
Bachelorstudium i kunst og design
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Curriculum
FALL 2022
Schedule
Programme description
Course history

Introduction

Emnet fokuserer på videreutviklingen av studentens praktiske-estetiske, formidlingsfaglige og teoretiske ferdigheter. Praktisk-estetisk arbeid kombineres med kunst- og formidlingsteori og praktisk formidlingsarbeid. Emnet er organisert i form av tre prosjekt (se under) med en avsluttende eksamen i emnet.

Recommended preliminary courses

Bestått KDK1300 Innføring i kunstfaglige prosesser, KDK1400 Kunst og formidling i digitale medier, KDK1500 Eksperimenteringer og motsetninger, KDK1600 Innføring i kunstformidling og KDK1700 Kunst eller design.

Required preliminary courses

Ingen.

Learning outcomes

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • har grunnleggende kunnskap om relevante materialer, verktøy, prosesser og metoder knyttet til praktisk-estetiske arbeidsprosesser
  • har grunnleggende kunnskap om  innovative og eksperimenterende arbeidsmåter
  • har grunnleggende kunnskap om sentrale temaer, teorier, problemstillinger og metoder innenfor fagområdet kunst og formidling
  • har grunnleggende kunnskap om kommunikasjon og formidling
  • har begynnende kjennskap til forsknings-og utviklingsarbeid innenfor fagområdet 
  • har grunnleggende kunnskap om fagområdets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
  • har kunnskap om etiske utfordringer som berører fagområdet 
  • har grunnleggende kunnskap om problematikk knyttet til kjønn og flerkulturelle perspektiv 

Ferdigheter

Studenten:

  • kan anvende faglig kunnskap på praktisk-estetiske, formidlingsfaglige og teoretiske problemstillinger
  • kan reflektere over egen faglig utøvelse og justere denne under veiledning
  • kan anvende prosjektbaserte arbeidsmåter i faget
  • kan presentere kunst- og formidlingsfaglige problemstillinger både muntlig og skriftlig i konkrete sammenhenger
  • kan anvende relevante faglige verktøy, teknikker og uttrykksformer i møte med praktisk-estetiske og teoretiske problemstillinger

Generell kompetanse

Studenten:

  • har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger
  • har innsikt i etiske og opphavsrettslige forhold knyttet til fagområdet 
  • kan formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både praktisk-estetisk, skriftlig og muntlig
  • kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre innenfor fagområdet
  • kan arbeide utprøvende og eksperimenterende

Content

Prosjekter i emnet

Prosjekt 1: Utforskning og eksperimentering I - Found objects. Individuelt arbeid: Prosjektet gir en grunnleggende innføring i samtidskunst fra begynnelsen av 1900-tallet. Forholdet mellom praktisk-estetisk arbeid og anvendelsen av fagteori står sentralt i prosjektet.

Prosjekt 2: Formidling av samtidskunst til bestemte målgrupper. Gruppearbeid (felles praksisprosjekt): Prosjektet retter seg mot formidling av samtidskunst til bestemte målgrupper og er direkte knyttet opp til praksisfeltet i kunst og formidling.

Prosjekt 3: Utforskning og eksperimentering II - Postmoderne strategier og visuelle virkemidler. Gruppearbeid: Prosjektet bygger videre på Utforsking og eksperimentering I og gir en grunnleggende innføring i samtidskunst fra midten av 1900-tallet. Forholdet mellom praktisk-estetisk arbeid og anvendelse av fagteori står sentralt i prosjektet.

Teaching and learning methods

Emnet er organisert i form av praktisk arbeid og teoretiske studier som gjennomføres parallelt. Prosjektarbeid er en vesentlig del av studiet. Undervisningen foregår med vektlegging på progresjon, fra felles grunnleggende oppgaver til selvstendig valgte tema. Det forutsettes tilstedeværelse i verksted og aktiv deltakelse i undervisningen. I studiet benyttes undervisningsformer som forelesninger, seminarer, veiledning og faglige debatter. Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff utover pensum og det oppfordres til å bruke læringssentrene og de ressursene som tilbys der. Felles presentasjoner og/ utstillinger vil danne grunnlag for drøfting og vurdering av studentarbeid.

Course requirements

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

Prosjekt 1: Utforskning og eksperimentering - Found Objects (individuelt arbeid):

  • Et praktisk-estetisk arbeid som omfatter prosessarbeid og sluttprodukt.
  • En akademisk tekst som er knyttet til det praktisk-estetiske arbeidet (2200 ord +/-10%).
  • En skriftlig paratekst (200 ord +/-10%).

Prosjekt 2: Formidling av samtidskunst til bestemte målgrupper (gruppearbeid):

  • Praktisk gruppearbeid knyttet til formidling av samtidskunst til bestemte målgrupper med utarbeidelse av et eget formidlingsdesign.
  • En grupperapport (antall ord avhenger av prosjektet og vil presiseres i oppgaveteksten for arbeidskravet).
  • En muntlig og visuell gruppepresentasjon.

Prosjekt 3: Utforsking og eksperimentering II - Postmoderne strategier og visuelle virkemidler (gruppearbeid)

  • Et praktisk-estetisk arbeid som omfatter prosessarbeid og sluttprodukt.
  • En muntlig og visuell gruppepresentasjon som beskriver, drøfter og analyserer det praktisk-estetiske arbeidet.

Assessment

Et individuelt eksamensprosjekt som består av tre deler som utarbeides i sammenheng. Karakter gis ut fra en samlet vurdering av de tre punktene:

1. Et praktisk-estetisk arbeid.

2. En formidlingstekst (200 ord +/- 10%).

3. En akademisk tekst (1200 ord +/- 10%).

Eksamensresultatet kan påklages.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Grading scale

Gradert karakter A-F.

Examiners

To interne sensorer. Emnet kan bli trukket ut til ekstern sensur.

Course contact person

Ilmi G. Mathiesen