EPN-V2

KDM3320 Innovation and experimentation Course description

Course name in Norwegian
Innovasjon og eksperimentering
Weight
5.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Course history
Curriculum
SPRING 2024
Schedule
  • Introduction

    Mote- og tekstilindustrien står overfor store strukturelle endringer som krever ny kompetanse og nye perspektiver for å utvikle morgendagens bærekraftige designkonsepter og produkter. I denne perioden vil bærekraftig mote sees i lys av et industrielt skifte, men også settes i et helhetlig system i relasjon til både naturen, samfunnet og kulturen vi lever i. Målet med perioden er å forberede studenten til å ta en plass i en utfordrende mote- og tekstilindustri men også se sin profesjonsrolle og kreative visjon i en større sammenheng. Perioden har en praktisk og teoretisk komponent.

  • Recommended preliminary courses

    Bestått :

    KDM 3010 Material, produksjon og teknologi

    KDM3400 2D- og 3D digital produksjonsverktøy 

  • Learning outcomes

    Etter gjennomført emne beskrives studentens kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanse slik: 

    Kunnskap 

    Studenten 

    • skal ha grunnleggende kunnskap om nye kompetansebehov og perspektiver innen mote-og tekstil industrien i et lokalt, globalt og bærekraftig perspektiv 
    • skal kunne gjennomføre konseptutvikling, design -og innovasjonsprosess med tilhørende faglig fordypning  
    • skal kunne gjennomføre kritiske refleksjoner i forhold til eget arbeid  
    • skal kunne anvende relevant teori og fagterminologi knyttet til fagområdet 

     Ferdigheter 

    • kan utvikle innovative produkter og løsninger gjennom å videreutvikle sin egen designkompetanse  
    • kan identifisere og analysere informasjon som er relevant for gjennomføring av et designprosjekt 

     

    • kan kartlegge andre faglige kompetanseområder som er relevante ved utvikling av prosjekter   
    • kan definere, modellere og analysere problemstillinger, og velge passende arbeids og designmetoder for eget arbeid  

    Generell kompetanse 

    Studenten 

    • kan planlegge og gjennomføre varierte arbeidsoppgaver og prosjekter som strekker seg over tid, individuelt eller som deltaker i en gruppe 
    • kan uttrykke og kommunisere designperspektiver, analyser og løsninger gjennom det visuelle, muntlige og skriftlige 
    • kan reflektere over sin egen faglig utvikling og oppøve evne til kritisk tenking ved faglige - og yrkesetiske problemstillinger  
  • Teaching and learning methods

    Emnet forutsetter tilstedeværelse i verksteder og aktiv deltakelse i undervisningen. I studiet brukes det arbeidsformer som forelesninger, workshop, veiledning og faglige debatter. Dette har til hensikt å utvikle studentens kunnskaper, idéer, praktiske ferdigheter, faglige forståelse og uttrykksevne sett i et globalt bærekraftig perspektiv. Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff utover pensum i emnet og det oppfordres til å bruke læringssentrene og de ressursene som tilbys der. Felles presentasjoner og utstillinger vil danne grunnlag for drøfting og vurdering av studentarbeid. 

  • Course requirements

    Arbeidskrav må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan fremstille seg til eksamen. 

    • Deltagelse ved emnets midtveispresentasjon hvor studenten fremlegger muntlig et problemområde, egen praktiske progresjon, oversikt over relevant faglitteratur og en arbeidsplan for aktivitet og disponering av tid.

  • Assessment

    Eksamen er et praktisk-estetisk eksamensprosjekt med tilhørende skriftlig oppgave. Prosjektet og oppgaven vurderes samlet. Eksamensresultatet kan påklages. Individuell eksamen.  

    1. Praktisk-estetisk prosjekt  

    Studenten skal produsere/utvikle et praktisk-estetisk arbeid innenfor en problemstillingene tilknyttet emnet.  

    2. Skriftlig oppgave  

    Studenten skal skrive et refleksjonsnotat som omhandle det praktisk-estetiske arbeidet, og skal omfatte om lag 1000 ord. 

  • Permitted exam materials and equipment

    Emnet fokuserer på videreutviklingen av studentens praktiske-estetiske, formidlingsfaglige og teoretiske ferdigheter. Praktisk-estetisk arbeid kombineres med kunst- og formidlingsteori og praktisk formidlingsarbeid. Emnet er organisert i form av tre prosjekt (se under) med en avsluttende eksamen i emnet.

  • Grading scale

    Ingen.

  • Examiners

    Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten:

    • har grunnleggende kunnskap om relevante materialer, verktøy, prosesser og metoder knyttet til praktisk-estetiske arbeidsprosesser
    • har grunnleggende kunnskap om; innovative og eksperimenterende arbeidsmåter
    • har grunnleggende kunnskap om sentrale temaer, teorier, problemstillinger og metoder innenfor fagområdet kunst og formidling
    • har;grunnleggende kunnskap om kommunikasjon og formidling
    • har begynnende kjennskap til forsknings-og utviklingsarbeid innenfor fagområdet;
    • har grunnleggende kunnskap om fagområdets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
    • har;kunnskap om etiske utfordringer som berører fagområdet;
    • har grunnleggende kunnskap om problematikk knyttet til kjønn og flerkulturelle perspektiv;

    Ferdigheter

    Studenten:

    • kan anvende faglig kunnskap på praktisk-estetiske, formidlingsfaglige og teoretiske problemstillinger
    • kan reflektere over egen faglig utøvelse og justere denne under veiledning
    • kan;anvende prosjektbaserte arbeidsmåter i faget
    • kan;presentere kunst- og formidlingsfaglige problemstillinger både muntlig og skriftlig i;konkrete sammenhenger
    • kan anvende relevante faglige verktøy, teknikker og uttrykksformer i møte med praktisk-estetiske og teoretiske problemstillinger

    Generell kompetanse

    Studenten:

    • har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger
    • har innsikt i etiske og opphavsrettslige forhold knyttet til fagområdet;
    • kan formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både praktisk-estetisk, skriftlig og muntlig
    • kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre innenfor fagområdet
    • kan arbeide utprøvende og eksperimenterende
  • Overlapping courses

    Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

    Prosjekt 1: Utforskning og eksperimentering - Found Objects (individuelt arbeid):

    • Et praktisk-estetisk arbeid som omfatter prosessarbeid og sluttprodukt.
    • En akademisk tekst som er knyttet til det praktisk-estetiske arbeidet (2200 ord +/-10%).
    • En skriftlig paratekst (200 ord +/-10%).

    Prosjekt 2: Formidling av samtidskunst til bestemte målgrupper (gruppearbeid):

    • Praktisk gruppearbeid knyttet til formidling av samtidskunst til bestemte målgrupper med utarbeidelse av et eget formidlingsdesign.
    • En grupperapport (antall ord avhenger av prosjektet og vil presiseres i oppgaveteksten for arbeidskravet).
    • En muntlig og visuell gruppepresentasjon.

    Prosjekt 3: Utforsking og eksperimentering II - Postmoderne strategier og visuelle virkemidler (gruppearbeid)

    • Et praktisk-estetisk arbeid som omfatter prosessarbeid og sluttprodukt.
    • En muntlig og visuell gruppepresentasjon som beskriver, drøfter og analyserer det praktisk-estetiske arbeidet.