Programplaner og emneplaner - Student
KDM3320 Innovation and experimentation Course description
- Course name in Norwegian
- Innovasjon og eksperimentering
- Weight
- 5.0 ECTS
- Year of study
- 2023/2024
- Course history
-
- Curriculum
-
SPRING 2024
- Schedule
- Programme description
-
Introduction
Mote- og tekstilindustrien står overfor store strukturelle endringer som krever ny kompetanse og nye perspektiver for å utvikle morgendagens bærekraftige designkonsepter og produkter. I denne perioden vil bærekraftig mote sees i lys av et industrielt skifte, men også settes i et helhetlig system i relasjon til både naturen, samfunnet og kulturen vi lever i. Målet med perioden er å forberede studenten til å ta en plass i en utfordrende mote- og tekstilindustri men også se sin profesjonsrolle og kreative visjon i en større sammenheng. Perioden har en praktisk og teoretisk komponent.
-
Recommended preliminary courses
Bestått :
KDM 3010 Material, produksjon og teknologi
KDM3400 2D- og 3D digital produksjonsverktøy
-
Learning outcomes
Etter gjennomført emne beskrives studentens kunnskap, ferdigheter og generelle kompetanse slik:
Kunnskap
Studenten
- skal ha grunnleggende kunnskap om nye kompetansebehov og perspektiver innen mote-og tekstil industrien i et lokalt, globalt og bærekraftig perspektiv
- skal kunne gjennomføre konseptutvikling, design -og innovasjonsprosess med tilhørende faglig fordypning
- skal kunne gjennomføre kritiske refleksjoner i forhold til eget arbeid
- skal kunne anvende relevant teori og fagterminologi knyttet til fagområdet
Ferdigheter
- kan utvikle innovative produkter og løsninger gjennom å videreutvikle sin egen designkompetanse
- kan identifisere og analysere informasjon som er relevant for gjennomføring av et designprosjekt
- kan kartlegge andre faglige kompetanseområder som er relevante ved utvikling av prosjekter
- kan definere, modellere og analysere problemstillinger, og velge passende arbeids og designmetoder for eget arbeid
Generell kompetanse
Studenten
- kan planlegge og gjennomføre varierte arbeidsoppgaver og prosjekter som strekker seg over tid, individuelt eller som deltaker i en gruppe
- kan uttrykke og kommunisere designperspektiver, analyser og løsninger gjennom det visuelle, muntlige og skriftlige
- kan reflektere over sin egen faglig utvikling og oppøve evne til kritisk tenking ved faglige - og yrkesetiske problemstillinger
-
Teaching and learning methods
Emnet forutsetter tilstedeværelse i verksteder og aktiv deltakelse i undervisningen. I studiet brukes det arbeidsformer som forelesninger, workshop, veiledning og faglige debatter. Dette har til hensikt å utvikle studentens kunnskaper, idéer, praktiske ferdigheter, faglige forståelse og uttrykksevne sett i et globalt bærekraftig perspektiv. Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff utover pensum i emnet og det oppfordres til å bruke læringssentrene og de ressursene som tilbys der. Felles presentasjoner og utstillinger vil danne grunnlag for drøfting og vurdering av studentarbeid.
-
Course requirements
Arbeidskrav må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan fremstille seg til eksamen.
- Deltagelse ved emnets midtveispresentasjon hvor studenten fremlegger muntlig et problemområde, egen praktiske progresjon, oversikt over relevant faglitteratur og en arbeidsplan for aktivitet og disponering av tid.
-
Assessment
Eksamen er et praktisk-estetisk eksamensprosjekt med tilhørende skriftlig oppgave. Prosjektet og oppgaven vurderes samlet. Eksamensresultatet kan påklages. Individuell eksamen.
1. Praktisk-estetisk prosjekt
Studenten skal produsere/utvikle et praktisk-estetisk arbeid innenfor en problemstillingene tilknyttet emnet.
2. Skriftlig oppgave
Studenten skal skrive et refleksjonsnotat som omhandle det praktisk-estetiske arbeidet, og skal omfatte om lag 1000 ord.
-
Permitted exam materials and equipment
Emnet fokuserer på videreutviklingen av studentens praktiske-estetiske, formidlingsfaglige og teoretiske ferdigheter. Praktisk-estetisk arbeid kombineres med kunst- og formidlingsteori og praktisk formidlingsarbeid. Emnet er organisert i form av tre prosjekt (se under) med en avsluttende eksamen i emnet.
-
Grading scale
Ingen.
-
Examiners
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- har grunnleggende kunnskap om relevante materialer, verktøy, prosesser og metoder knyttet til praktisk-estetiske arbeidsprosesser
- har grunnleggende kunnskap om; innovative og eksperimenterende arbeidsmåter
- har grunnleggende kunnskap om sentrale temaer, teorier, problemstillinger og metoder innenfor fagområdet kunst og formidling
- har;grunnleggende kunnskap om kommunikasjon og formidling
- har begynnende kjennskap til forsknings-og utviklingsarbeid innenfor fagområdet;
- har grunnleggende kunnskap om fagområdets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
- har;kunnskap om etiske utfordringer som berører fagområdet;
- har grunnleggende kunnskap om problematikk knyttet til kjønn og flerkulturelle perspektiv;
Ferdigheter
Studenten:
- kan anvende faglig kunnskap på praktisk-estetiske, formidlingsfaglige og teoretiske problemstillinger
- kan reflektere over egen faglig utøvelse og justere denne under veiledning
- kan;anvende prosjektbaserte arbeidsmåter i faget
- kan;presentere kunst- og formidlingsfaglige problemstillinger både muntlig og skriftlig i;konkrete sammenhenger
- kan anvende relevante faglige verktøy, teknikker og uttrykksformer i møte med praktisk-estetiske og teoretiske problemstillinger
Generell kompetanse
Studenten:
- har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger
- har innsikt i etiske og opphavsrettslige forhold knyttet til fagområdet;
- kan formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både praktisk-estetisk, skriftlig og muntlig
- kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre innenfor fagområdet
- kan arbeide utprøvende og eksperimenterende
-
Overlapping courses
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
Prosjekt 1: Utforskning og eksperimentering - Found Objects (individuelt arbeid):
- Et praktisk-estetisk arbeid som omfatter prosessarbeid og sluttprodukt.
- En akademisk tekst som er knyttet til det praktisk-estetiske arbeidet (2200 ord +/-10%).
- En skriftlig paratekst (200 ord +/-10%).
Prosjekt 2: Formidling av samtidskunst til bestemte målgrupper (gruppearbeid):
- Praktisk gruppearbeid knyttet til formidling av samtidskunst til bestemte målgrupper med utarbeidelse av et eget formidlingsdesign.
- En grupperapport (antall ord avhenger av prosjektet og vil presiseres i oppgaveteksten for arbeidskravet).
- En muntlig og visuell gruppepresentasjon.
Prosjekt 3: Utforsking og eksperimentering II - Postmoderne strategier og visuelle virkemidler (gruppearbeid)
- Et praktisk-estetisk arbeid som omfatter prosessarbeid og sluttprodukt.
- En muntlig og visuell gruppepresentasjon som beskriver, drøfter og analyserer det praktisk-estetiske arbeidet.