Programplaner og emneplaner - Student
KDM1200 Subject areas - specialisation Course description
- Course name in Norwegian
- Faglig fordypning
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2019/2020
- Course history
- 
                                                    
- Curriculum
- 
                                                    
                                                        
                                                        
                                                        
                                                            SPRING 2020
                                                        
                                                        
 
- Schedule
- Programme description
- 
    IntroductionEmnet gir en videreføring i motefaglige kunnskaper og ferdigheter, som mønsterkonstruksjon og materialforståelse. Emnet gir også en innføring i relevante teorier som skal sette studenten i stand til å reflektere over, argumentere og formidle skapende prosesser. Emnet er organisert i form av tre prosjekter der det tredje prosjektet er et eksamensprosjekt. 
- 
    Recommended preliminary coursesBestått KDM1100 Idéutvikling og grunnleggende emneområder eller tilsvarende. 
- 
    Required preliminary coursesIngen. 
- 
    Learning outcomesEtter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse: Kunnskap Studenten - har kunnskap om form, teknikk og materialbruk
- kan anvende relevant teori i egne prosjekt
 Ferdigheter Studenten - kan ta valg og eksperimentere med form, materialer, teknikker og redskaper og anvende disse i arbeidet med idéutvikling, funksjon og uttrykk
- kan reflektere over, argumentere for og formidle egne prosjekt gjennom muntlig og visuell formidling
 Generell kompetanse Studenten - har grunnleggende forståelse for motedesign og produksjon
- kan arbeide selvstendig ut i fra en valgt problemformulering
- har kjennskap til fagets egenart og fagets plass i kultur og samfunn
 
- 
    ContentProsjekter i emnet Prosjekt 1 Mønsterkonstruksjon og sømteknikk (om lag seks uker, individuelt arbeid). I prosjektet videreutvikler studenten sine praktiske kunnskaper i mønsterkonstruksjon og sømteknikk. Prosjekt 2 Mote og moteteori(om lag seks uker, individuelt- og/eller gruppearbeid). Prosjektet fokuserer på innføring i og anvendelse av teori i skapende prosesser. Refleksjon rundt motefaglige problemstillinger, samt presentasjon og formidling av mote står også sentralt i prosjektet. Videre har prosjektet en praktisk del der studentene skal utforme et plagg inspirert av de teoretiske refleksjonene de har gjort seg. Prosjekt 3 Eksamensprosjekt (om lag åtte uker, individuelt). Se under for nærmere beskrivelse av eksamen. Det vises for øvrig til undervisningsplanene som ytterligere spesifiserer innholdet i hvert enkelt prosjekt. 
- 
    Teaching and learning methodsProsjektarbeid er en vesentlig del av studiet. Undervisningen er progresjonsbasert, fra felles grunnleggende oppgaver til selvstendig valgte tema. Emnet forutsetter stor grad av tilstedeværelse i verksteder og aktiv deltakelse i undervisningen. I studiet brukes det arbeidsformer som forelesninger, seminarer, veiledning og faglige debatter. Dette har til hensikt å utvikle studentens kunnskaper, idéer, praktiske ferdigheter, faglige forståelse og uttrykksevne. Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff utover pensum i emnet og det oppfordres til å bruke læringssentrene og de ressursene som tilbys der. Felles presentasjoner og utstillinger vil danne grunnlag for drøfting og vurdering av studentarbeid. 
- 
    Course requirementsFor å fremstille seg til eksamen må følgende arbeidskrav være utført og godkjent: Arbeidskrav, prosjekt 1. Mønsterkonstruksjon og søm-teknikk (individuelt arbeid) En individuell, praktisk oppgave, i form av en perm, som skal omfattes av følgende: - En personlig innrettet grunnform til skjørt, overdel og bukse og oppsydde toiler av hvert av disse mønstrene.
- Et enkelt plagg der kunnskapene om mønsterkonstruksjon videreføres på en personlig måte.
 Arbeidskrav, prosjekt 2. Mote og moteteori(individuelt-/ gruppearbeid) Arbeidskravet er todelt: - En muntlig og visuell presentasjonsoppgave (gruppearbeid): Gruppen skal vise hvordan fagfeltets teorier/ideologier og refleksjoner har fått innvirkning på profesjonelle designeres visuelle arbeid. Det skal anvendes relevant litteratur i arbeidet.
- En praktisk og skriftlig oppgave, der moteteori brukes som inspirasjon til eget praktisk skapende arbeid. Oppgaven kan løses individuelt eller i grupper. Oppgaven omfattes av et ferdig plagg/antrekk og en visuell og skriftlig dokumentasjon av det praktiske arbeidet (om lag 2000 ord). Studenten/ gruppen skal presentere sitt ferdige arbeid for klassen og vil få muntlig tilbakemelding fra medstudenter.
 Arbeidskrav vurderes til godkjent/ikke godkjent og når arbeidskrav gjennomføres som gruppearbeid vurderes gruppen under ett. Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen: Studenten kan ikke ha mer enn 20 prosent fravær i emnet. Se undervisningsplanene for nærmere informasjon om arbeidskrav. 
- 
    AssessmentEksamen er et praktisk-estetisk eksamensprosjekt med tilhørende skriftlig oppgave. Prosjektet og oppgaven vurderes samlet. Eksamensoppgaven blir utlevert om lag 8 uker før innleveringsfristen. Eksamensbesvarelsen skal omfatte om lag 2000 ord. Eksamensresultatet kan påklages. Individuell eksamen. 1. Praktisk-estetisk prosjekt Studenten skal produsere/utvikle et praktisk-estetisk arbeid innenfor en av problemstillingene som tilhører emnet. 2. Skriftlig oppgave Den skriftlige oppgaven skal omhandle det praktisk-estetiske arbeidet. Både del 1 og del 2 av eksamen vurderes på grunnlag av følgende kriterier: - Avgrensing og problematisering av valgt tema.
- Utvikling og bearbeiding av idéer ut fra valgt tema.
- Bruk av egnede arbeidsmåter, estetiske virkemidler, materialer og teknikker i utviklingen av idé og intensjon.
- Anvendelse av og refleksjon over relevant teori.
- Bruk av egnede visuelle virkemidler i presentasjonen av oppgaven.
 Besvarelsen skal følge retningslinjer for oppgaveskriving og relevant pensum skal anvendes i besvarelsen. Se undervisningsplanene for nærmere informasjon om eksamen. Fravær - ikke bestått Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger eksamen, eller som får vurderingen F, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen. Ved framstilling til ny/utsatt eksamen kan enten en bearbeidet versjon av samme eksamensprosjekt leveres på nytt, eller ny eksamensbesvarelse leveres. 
- 
    Permitted exam materials and equipmentAlle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges. 
- 
    Grading scaleBestått/ikke bestått. 
- 
    ExaminersTo interne sensorer. Eksamen kan bli trukket ut til ekstern sensur.