Programplaner og emneplaner - Student
KDK2010 Art, Dissemination and Experiments Course description
- Course name in Norwegian
- Kunst, formidling og eksperimentering
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Course history
- 
                                                    
- Curriculum
- 
                                                    
                                                        
                                                        
                                                        
                                                            FALL 2020
                                                        
                                                        
 
- Schedule
- Programme description
- 
    IntroductionEmnet fokuserer på videreutviklingen av studentens praktiske-estetiske, formidlingsfaglige og teoretiske ferdigheter. Praktisk-estetisk arbeid kombineres med kunst- og formidlingsteori og praktisk formidlingsarbeid. I emnet inngår en kortere innføring i grunnleggende vitenskapsteori og forskningsdesign som et tverrfaglig samarbeid med studieretningen mote og produksjon. Emnet er organisert i form av tre prosjekt (se under) med en avsluttende eksamen i emnet. 
- 
    Recommended preliminary coursesBestått KDK1200 Kunstformidling og visuelle uttrykksformer 
- 
    Required preliminary coursesEmnet forutsetter tilstedeværelse i verksteder og aktiv deltakelse i undervisningen. I studiet brukes det arbeidsformer som forelesninger, workshop, veiledning og faglige debatter. Dette har til hensikt å utvikle studentens kunnskaper, idéer, praktiske ferdigheter, faglige forståelse og uttrykksevne sett i et bærekraftig perspektiv. Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff utover pensum i emnet og det oppfordres til å bruke læringssentrene og de ressursene som tilbys der. Felles presentasjoner og utstillinger vil danne grunnlag for drøfting og vurdering av studentarbeid. 
- 
    Learning outcomesEtter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse: Kunnskap Studenten: - har grunnleggende kunnskap om relevante materialer, verktøy, prosesser og metoder knyttet til praktisk-estetiske arbeidsprosesser
- har grunnleggende kunnskap om innovative og eksperimenterende arbeidsmåter
- har grunnleggende kunnskap om sentrale temaer, teorier, problemstillinger og metoder innenfor fagområdet kunst og formidling
- har grunnleggende kunnskap om kommunikasjon og formidling
- har begynnende kjennskap til forsknings-og utviklingsarbeid innenfor fagområdet
- har grunnleggende kunnskap om fagområdets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
- har kunnskap om etiske utfordringer som berører fagområdet
- har grunnleggende kunnskap om problematikk knyttet til kjønn og flerkulturelle perspektiv
 Ferdigheter Studenten: - kan anvende faglig kunnskap på praktisk-estetiske, formidlingsfaglige og teoretiske problemstillinger
- kan reflektere over egen faglig utøvelse og justere denne under veiledning
- kan anvende prosjektbaserte arbeidsmåter i faget
- kan presentere kunst- og formidlingsfaglige problemstillinger både muntlig og skriftlig i konkrete sammenhenger
- kan anvende relevante faglige verktøy, teknikker og uttrykksformer i møte med praktisk-estetiske og teoretiske problemstillinger
 Generell kompetanse Studenten: - har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger
- har innsikt i etiske og opphavsrettslige forhold knyttet til fagområdet
- kan formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både praktisk-estetisk, skriftlig og muntlig
- kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre innenfor fagområdet
- kan arbeide utprøvende og eksperimenterende
 
- 
    ContentProsjekter i emnet Prosjekt 1: Utforskning og eksperimentering Individuelt arbeid: Prosjektet gir en grunnleggende innføring i samtidskunst. Forholdet mellom praktisk-estetisk arbeid, formidling og anvendelsen av relevant teori står sentralt i prosjektet. Prosjekt 2: Kunstformidling i praksis Gruppearbeid: I prosjektet jobber studentene med formidling i praksis, der forholdet mellom kunst, kontekst og betrakter problematiseres. Prosjekt 3: Vitenskapsteori og -forskningsdesign Gruppearbeid (fellesfag med studieretning Mote og produksjon): Prosjektet gir en grunnleggende innføring i vitenskapsteori og forskningsdesign og tar sikte på å styrke studentens teoretiske refleksjon rundt den praktiske utøvelsen i kunst og designfag. Undervisning i akademisk skriving inngår også som en del av prosjektet. 
- 
    Teaching and learning methodsEksamen er innlevering av visuell dokumentasjon av praktisk arbeid med skriflig oppgave. Prosjektet og oppgaven vurderes samlet. Eksamensprosjektet kan utføres individuelt eller i gruppe. Eksamensbesvarelsen vil bli vurdert på innleveringen av: 1. Visuell dokumentasjon bestående av: - Grafiske modeller av ulike prosjektdesign.
 - Dokumentasjon av arbeidsprosessen som viser, innhenting av innsikts materiale for det visuelle og skriftlige arbeidet, valg av arbeidsmetoder og verktøy og valg av estetiske virkemidler som er blitt tatt underveis i perioden
 2. Skriftlig oppgave Den skriftlige oppgaven skal omhandle det praktisk arbeidet, og skal omfatte om lag 1000 ord. Oppgaven leveres digitalt sammen med det praktisk arbeidet. Besvarelsen skal følge retningslinjer for oppgaveskriving og relevant pensum skal anvendes. Se undervisningsplanene for nærmere informasjon om eksamen. Eksamensresultatet kan påklages. 
- 
    Course requirementsAlle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges. 
- 
    AssessmentBestått - ikke bestått 
- 
    Permitted exam materials and equipmentEn intern sensor. 
- 
    Grading scaleBestått MOTE7 Material, produksjon og teknologi MOTE8 2D- og 3D digital produksjonsverktøy MOTE12 Profesjonsrolle og prosjektdesign MOTE10 Motehistorie og teori 
- 
    ExaminersEmnet inneholder både en teoretisk og praktisk komponent, men det er studentens behov for fordypning som vil definere vekting av innholdet i denne perioden. Studenten skal med en kritisk refleksjon utvikle et prosjektdesign, en plan som danner grunnlaget for hvordan bachelorprosjektet skal utføres. I denne planen skal blant annet prosjektets omfang, mål, fokus, mottaker og innovasjonselement beskrives. Den praktiske komponenten utføres som et ledd for å kunne beskrive gjennomføring av design- og produksjonsprosess. 
- 
    Course contact person5 studiepoeng overlapp mot KDM3300.