EPN-V2

KDM3310 The professional role and project design Course description

Course name in Norwegian
Profesjonsrolle og prosjektdesign
Weight
5.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Course history
Curriculum
SPRING 2022
Schedule
  • Introduction

    Emnet fokuserer på videreutviklingen av studentens praktiske-estetiske, formidlingsfaglige og teoretiske ferdigheter. Praktisk-estetisk arbeid kombineres med kunst- og formidlingsteori og praktisk formidlingsarbeid. I emnet inngår en kortere innføring i grunnleggende vitenskapsteori og forskningsdesign som et tverrfaglig samarbeid med studieretningen mote og produksjon. Emnet er organisert i form av tre prosjekt (se under) med en avsluttende eksamen i emnet.

  • Recommended preliminary courses

    To interne sensorer. Emnet kan bli trukket ut til ekstern sensur.

  • Learning outcomes

    Ingen.

  • Content

    Kamilla Freyr

  • Teaching and learning methods

    Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten:

    • har grunnleggende kunnskap om relevante materialer, verktøy, prosesser og metoder knyttet til praktisk-estetiske arbeidsprosesser
    • har grunnleggende kunnskap om innovative og eksperimenterende arbeidsmåter
    • har grunnleggende kunnskap om sentrale temaer, teorier, problemstillinger og metoder innenfor fagområdet kunst og formidling
    • har grunnleggende kunnskap om kommunikasjon og formidling
    • har begynnende kjennskap til forsknings-og utviklingsarbeid innenfor fagområdet
    • har grunnleggende kunnskap om fagområdets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
    • har kunnskap om etiske utfordringer som berører fagområdet
    • har grunnleggende kunnskap om problematikk knyttet til kjønn og flerkulturelle perspektiv

    Ferdigheter

    Studenten:

    • kan anvende faglig kunnskap på praktisk-estetiske, formidlingsfaglige og teoretiske problemstillinger
    • kan reflektere over egen faglig utøvelse og justere denne under veiledning
    • kan anvende prosjektbaserte arbeidsmåter i faget
    • kan presentere kunst- og formidlingsfaglige problemstillinger både muntlig og skriftlig i konkrete sammenhenger
    • kan anvende relevante faglige verktøy, teknikker og uttrykksformer i møte med praktisk-estetiske og teoretiske problemstillinger

    Generell kompetanse

    Studenten:

    • har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger
    • har innsikt i etiske og opphavsrettslige forhold knyttet til fagområdet
    • kan formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både praktisk-estetisk, skriftlig og muntlig
    • kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre innenfor fagområdet
    • kan arbeide utprøvende og eksperimenterende
  • Course requirements

    Emnet er organisert i form av praktisk arbeid og teoretiske studier som gjennomføres parallelt. Prosjektarbeid er en vesentlig del av studiet. Undervisningen foregår med vektlegging på progresjon, fra felles grunnleggende oppgaver til selvstendig valgte tema. Det forutsettes tilstedeværelse i verksteder og aktiv deltakelse i undervisningen. I studiet benyttes undervisningsformer som forelesninger, seminarer, veiledning og faglige debatter. Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff utover pensum og det oppfordres til å bruke læringssentrene og de ressursene som tilbys der. Felles presentasjoner og/ utstillinger vil danne grunnlag for drøfting og vurdering av studentarbeid.

  • Assessment

    Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

    Prosjekt 1: Utforskning og eksperimentering (individuelt arbeid):

    • Et praktisk-estetisk arbeid som omfatter prosessarbeid og sluttprodukt.
    • En akademisk tekst som er knyttet til det praktisk-estetiske arbeidet (om lag 2400 ord).

    Prosjekt 2: Kunstformidling i praksis (gruppearbeid):

    • Praktisk gruppearbeid knyttet til kunstformidling.
    • En grupperapport som beskriver, drøfter og analyserer det praktiske gruppearbeidet (antall ord avhenger av prosjektet og vil presiseres i oppgaveteksten for arbeidskravet).
    • En muntlig og visuell gruppepresentasjon.

    Prosjekt 3: Vitenskapsteori og forskningsdesign (gruppearbeid):

    • Gruppearbeid knyttet til undervisningen. Utarbeidelse av et felles forskningsdesign.
    • En muntlig og visuell gruppepresentasjon av gruppearbeidet.
  • Permitted exam materials and equipment

    Et individuelt eksamensprosjekt som består av tre deler som utarbeides i sammenheng. Karakter gis ut fra en samlet vurdering av de tre punktene:

    1. Et praktisk-estetisk arbeid.

    2. En formidlingstekst (om lag 200 ord).

    3. En akademisk tekst (om lag 1200 ord).

    Eksamensresultatet kan påklages.

  • Grading scale

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Examiners

    Gradert karakter A-F

  • Overlapping courses

    Bestått KDK1200 Kunstformidling og visuelle uttrykksformer