Programplaner og emneplaner - Student
KDM3320 Innovation and experimentation Course description
- Course name in Norwegian
- Innovasjon og eksperimentering
- Study programme
-
Bachelor Programme in Art and Design
- Weight
- 5.0 ECTS
- Year of study
- 2021/2022
- Curriculum
-
SPRING 2022
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
The course will use varied, student-active work methods. The teaching is organised into two five-day sessions. Work and teaching methods comprise lectures, seminars, digital learning resources, assignments, group work, oral presentations and self-study. Throughout the course, students will work on a written assignment. At the teaching sessions, the students will present their home assignments and receive feedback from fellow students and lecturers. The written assignment forms the basis for the examination assignment.
Recommended preliminary courses
- veiledning og coaching som kompetanseutvikling på individ-, gruppe- og organisasjonsnivå, på ulike arenaer og med ulike målgrupper
- myndiggjøring, makt, mestring og empowerment
- den lærende organisasjon og arbeidsplassen som læringsarena
- veiledning og coaching i endrings- og utviklingsprosesser
- suksessfaktorer i endrings- og utviklingsarbeid
- kontekstuelle og kulturelle forhold i endrings- og utviklingsprosesser
- makt- og motprosesser i endrings- og utviklingsarbeid
- forankrings- og nettverksarbeid
- vitenskapsteori, forskningsmetode knyttet opp mot utviklingsarbeid
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har:
- kunnskap om den lærende organisasjon og arbeidsplassen som læringsarena
- kunnskap om veiledning og coaching som metode i konflikthåndtering
- kunnskap om kompetanseutvikling i team
- kunnskap om suksessfaktorer i endrings- og utviklingsprosesser
- kunnskap om makt- og motprosesser i endrings- og utviklingsarbeid
- kunnskap om teoretisk, metodisk og forskningsbasert fundament for utviklingsarbeid
Ferdigheter
Studenten har:
- ferdigheter i å håndtere prosesser i grupper og team
- ferdigheter i forankrings- og nettverksarbeid
- anvende sin handlingskompetanse som veileder og coach i endrings- og utviklingsprosesser
- analysere og vurdere egen kompetanse som veileder og coach
Generell kompetanse
Studenten kan:
- bidra til kompetanseutvikling på organisasjonsnivå
- tilrettelegge for myndiggjøring/empowerment og mestring
- reflektere over etiske forhold i endring- og utviklingsarbeid
- anvende og vurdere relevant teori og forskningslitteratur
Teaching and learning methods
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
· har kunnskap om forholdet mellom praksis og teori i utforskningen av et designområde
· har kunnskap om konseptutvikling og design, prosess og produkt
· kan anvende relevant moteteori, vitenskapsteori og forskningsdesign muntlig og skriftlig
Ferdigheter
Studenten
· kan strukturere og ferdigstille et eget prosjekt med en klart formulert problemstilling
· kan utvikle et selvstendig designkonsept og se dette i en samfunnsmessig kontekst
· kan planlegge, velge ut, anvende relevant teori og gjennomføre et designprosjekt
· kan anvende vitenskapsteori og forskningsdesign
Generell kompetanse
Studenten
· kan gjennomføre og selvstendig utvikle ulike designprosjekt
· har innsikt i bruk av media, teknologi, materialer, redskaper og teknikker
· har innsikt i og kan reflektere over kreativ, kommersiell motedesign og produksjon
· skal kunne bidra gjennom egen praksis til bærekraftig utvikling av eget fagfelt
· har oppøvet evne til kritisk tenkning
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
1. Studenten skal utarbeide 3-4 utviklingsmål. Disse justeres i forhold til mål fra VEIC7200. Studentene reflekterer og deler dette med basisgruppa. Omfang: 500 ord +/- 10 %
2. Gjennomføre en veiledning/coachingsekvens. Sekvensen skal filmes og presenteres for tilbakemelding i basisgruppa. Omfang etter avtale med fagansvarlig.
3. Framlegge et utkast av prosjektoppgaven i gruppe, for medstudenter for tilbakemelding. Omfang 20-40 minutter
4. Delta i basisgrupper der det fokuseres på ulike utfordringer i veiledning og coaching. Det kreves minimum 80 % tilstedeværelse i basisgruppen dersom ikke annet er avtalt med veileder/kontaktlærer
Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.
Assessment
Prosjekteksamen i gruppe* på 2-5 studenter: I eksamensbesvarelsen skal studentene analysere og drøfte et utviklingsprosjekt knyttet til veiledning eller coaching de har gjennomført på valgt arena. Eksamensbesvarelsen skal vise planlegging, gjennomføring og refleksjon over utviklingsarbeidet og være knyttet opp mot relevant teori. Omfang: 8000 - 10 000 ord.
*Det er anledning til å gjennomføre eksamen i VEIC7300 som individuell eksamen. Begrunnet søknad sendes emneansvarlig ved emnestart.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen. Dersom det ikke kan dannes en gruppe/grupper avlegges eksamen som individuell eksamen.
Eksamen er en praksisrelatert oppgave. Til første ny/utsatt eksamen leveres omarbeidet versjon av prosjektoppgaven. Ved senere forsøk leveres ny prosjektoppgave.
Permitted exam materials and equipment
All answers are assessed by one examiner.
An external examiner is used regularly, at a minimum of every third completion of the course. When selecting answers for external evaluation, a minimum of 10 percent of the answers shall be included, with no fewer than 5 answers. The external examiner’s assessment of the selected answers shall benefit all students.
Grading scale
Alle hjelpemidler er tillatt under del 1, Praktisk og skriftlig arbeid, så lenge regler for kildehenvisning følges.
Examiners
Det benyttes en intern og en ekstern sensor. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet
Overlapping courses
5 studiepoeng overlapp mot KDM3300.