EPN-V2

Bachelor Programme in Social Work Programme description

Programme name, Norwegian
Bachelorstudium i sosialt arbeid
Valid from
2025 FALL
ECTS credits
180 ECTS credits
Duration
6 semesters
Schedule
Here you can find an example schedule for first year students.
Programme history
  • Introduction

    Opptakskrav er fullført bachelorgrad eller tilsvarende grad, og ansettelse i barnevern.

    Opptak skjer i henhold til Forskrift for opptak til studier ved OsloMet - storbyuniversitetet.

    Rangering av søkere

    Søkere rangeres på grunnlag av karaktergjennomsnitt fra opptaksgrunnlaget.

    Søkere med hovedstilling i kommunal barnevernstjeneste som fremlegger en skriftlig anbefaling fra egen arbeidsgiver om at de anbefales å ta utdanningen prioriteres før andre søkere.

    Med hovedstilling menes minimum 50 prosents tilsetning.

    Dersom studieplassene ikke fylles opp av søkere med anbefaling vil søkere med hovedstilling i kommunal barnevernstjeneste prioriteres før andre kvalifiserte søkere.

    Dersom det fortsatt er ledige plasser vil kvalifiserte søkere med stilling i statlig og privat barnevern gis opptak.

  • Target group

    Læringsutbyttebeskrivelsene i studiet er utformet i henhold til 2. syklus (masternivå) i det nasjonale kvalifikasjonsrammeverket for høyere utdanning. Kandidaten skal etter fullført studium ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Kandidaten har

    • avansert kunnskap om sentrale barnevernrettslige tema og problemstillinger, samt relevant forskning på feltet
    • inngående kunnskap om juridisk metode og rettskilder av betydning for det barnevernfaglige arbeidet, herunder Den europeiske menneskerettskonvensjon (EMK) og FNs barnekonvensjon
    • avansert kunnskap om det materielle innholdet i lovgivningen, herunder, barns rett til medvirkning, inngrepsvilkår og saksbehandlingsregler
    • inngående kunnskap om de rettslige rammene for tverretatlig samarbeid, herunder taushetspliktreglene
    • har inngående kunnskap om betydningen av skriftlig dokumentasjon av vurderinger og beslutninger som ledd i forsvarlig saksbehandling

    Ferdigheter

    Kandidaten kan

    • identifisere og analysere rettslige problemstillinger i en konkret sak med utgangspunkt i juridisk teori og andre relevante rettskilder
    • anvende juridisk metode og relevante rettskilder, beherske og benytte juridiske begreper i det daglige arbeidet
    • kombinere juridisk og barnevernfaglig skjønnsutøvelse
    • redegjøre skriftlig for barnevernfaglige og juridiske vurderinger og beslutninger
    • anvende juridisk og barnevernfaglig kunnskap for å sikre barns og foreldres rett til medvirkning i barneverntjenestens arbeid
    • anvende juridisk kunnskap i beslutningsprosesser i barneverntjenesten, overfor samarbeidspartnere og beslutningsorganer
    • bidra til at rettssikkerheten til barn og foreldre ivaretas i alle faser i en barnevernssak

    Generell kompetanse

    Kandidaten

    • har avansert forståelse for barnevernets rolle i samfunnet generelt, og spesielt overfor øvrig forvaltning og rettslige aktører
    • kan analysere, reflektere og forholde seg kritisk til egen profesjonsutøvelse i lys av rettskildene, herunder kravet til forsvarlighet
    • kan bidra til nytenkning og til innovasjon for å videreutvikle den juridiske kompetansen på egen arbeidsplass
    • kan oppdatere sin kunnskap innenfor hele det barnevernrettslige området
  • Learning outcomes

    Studiet består av to emner á 15 studiepoeng;

    Høstsemester: JUB6000 Forsvarlighet og rettsanvendelse i barneverntjenesten

    Eksamensform: Individuell hjemmeeksamen. Bokstavkarakter.

    Vårsemester: JUB6100 Barneverntjenesten og samarbeidspartnere

    Eksamensform: Individuell hjemmeeksamen. Bokstavkarakter.

  • Content and structure

    Undervisningen går over to semestre der hvert semester inneholder ett emne. Hvert emne består av tre samlinger á tre dager.

    Undervisningen gis gjennom forelesninger og veiledning til gruppearbeid, samt nettbaserte ressurser og veiledning til selvstudium. Studiet baserer seg på aktiv bruk av studentenes praksiserfaringer som yrkesutøvere. Analyse av juridiske problemstillinger i barneverntjenestens arbeid vil utgjøre en sentral del av studiet. Det forventes aktive bidrag fra hver student, og det legges opp til studentaktive læringsformer som dialogbasert undervisning, gruppearbeid og studentframlegg.

    OsloMet bruker Canvas som læringsplattform. Canvas er en skybasert læringsplattform som åpner for undervisningsformer og er universitetets kommunikasjonskanal ut mot studentene.

    Optional course Spans multiple semesters
  • Internationalisation

    Det er arbeidskrav i begge emnene. Nærmere beskrivelse av arbeidskravene står beskrevet under hvert emne. For å kunne framstille seg til eksamen må arbeidskravene være godkjent av emneansvarlig.

  • Work requirements

    Vurdering og sensur skal foregå i samsvar med bestemmelsene om vurdering i lov av 1. april 2005 nr. 15 om universiteter og høyskoler og Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studentene plikter å sette seg inn i gjeldende regler. Vurderingsform og arbeidskrav er nærmere beskrevet under det enkelte emne. En forutsetning for å kunne framstille seg til eksamen er at studenten har fått godkjent arbeidskrav.

    Som vurderingsuttrykk brukes en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått, jf. lov om universiteter og høyskoler § 3-9 (6). Det benyttes intern og ekstern sensor på hver eksamen. Studenter som har gyldig fravær på eksamen eller ikke består eksamen, har rett til ny/utsatt eksamen.

    Studenten har rett til begrunnelse og rett til å klage på karakterfastsetting og/eller formelle feil ved eksamen, i samsvar med lov om universiteter og høyskoler §§ 5-2 og 5-3.

  • Assessment

    Skikkethetsvurdering

    Videreutdanningen er omfattet av Forskrift om skikkethetsvurdering i høyere utdanning.

    Skikkethetsvurdering er en helhetsvurdering av studentens faglige og personlige forutsetninger for å kunne fungere som helse- eller sosialpersonell.

  • Other information

    Rules for study progress

    All coursework requirements/compulsory activities must be completed/passed in order for the student to take the exam in a course. All exams in an academic year must be passed in order for the student to continue to the next academic year. The student must have earned at least 20 credits in the first semester in order to take the practical training in the second semester.

    Suitability assessment

    The Bachelor’s Programme in Social Work falls under the scope of the Regulations relating to Suitability Assessment in Higher Education, adopted by the Ministry of Education and Research on 30 June 2006:

    A suitability assessment is a comprehensive assessment of the student’s academic and personal qualifications for work as a health care or social worker. More information about the suitability assessment can be found on the intranet for OsloMet students.

    Student participation

    Student representative

    Each year group elects two or three students as its representatives. The student representatives of each year group have regular meetings with the lecturer who is coordinator for the programme year (class coordinator) in order to provide a situation report from the year group.

    Dialogue seminars and dialogue meetings

    Each year, a one-day seminar and a shorter dialogue meeting are held which are attended by the student representatives for all three years of the programme and representatives of the programme. The theme of the dialogue seminar is discussed with the students in advance.

    Interprofessional project – INTERACT

    Students participate in the INTERACT project in which part of the teaching programme is taken in interprofessional student groups. The teaching content (INTER1100, INTER1200 and INTER1300) in the first, second and third year, respectively, becomes more complex for each year, and is integrated as a compulsory coursework requirement in the existing courses in the programme description. For further information about INTERACT, see https://www.oslomet.no/forskning/forskningsprosjekter/interact.