Programplaner og emneplaner - Student
SOS1140 Social welfare law - law in social work Course description
- Course name in Norwegian
- Velferdsrett - juss i sosialt arbeid
- Study programme
-
Bachelor Programme in Social Work
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Programme description
- Course history
-
Introduction
This course provides an introduction to legal method, human rights and administrative and social welfare law. The point of departure for the course is the application of law as part of professional practice. The course provides an introduction to the Norwegian legal system and the application of legal method when working with legal issues in social work. The students will learn about administrative law, welfare law and human rights.
The teaching programme ‘The Same Child - Different Arenas’ (INTER1100) will be taught at the start of the course. See INTERACT’s website for a more detailed description of the content of INTER1100: https://www.oslomet.no/forskning/forskningsprosjekter/interact
Language of instruction is Norwegian.
Required preliminary courses
None.
Learning outcomes
OsloMet har digitale plattformer for å tilrettelegge for et utviklende og aktivt læringsmiljø. I en nettbasert utdanning er studentens studieinnsats, individuelt og i grupper, avgjørende for om læringsutbyttene oppnås.
Selvstudier
Egenaktivitet omfatter samarbeid med medstudenter via universitetets digitale læringsplattform. Individuelle arbeidsformer er for eksempel frivillige selvtester, å se film, løse oppgaver, lese emnets litteratur, benytte ulike former for e-læringsressurser, skrive innlegg og delta i diskusjonsforum i chat eller sosiale medier, gjennomføre relasjonell ferdighetstrening via digitale verktøy (simulering).
Digitale læringsressurser
Det benyttes digitale forelesninger. Disse blir i hovedsak benyttet for å introdusere nytt fagstoff, gi oversikt, trekke fram hovedelementer, synliggjøre sammenhenger mellom ulike temaer, eksempler fra praksisfeltet, fremheve brukerstemmer og formidle relevante problemstillinger. Samtaleøvelser med simuleringsverktøy vil være sentralt for dette emnet. Emnets litteratur, videoer, case og narrativer danner grunnlag for ulike refleksjonsoppgaver individuelt og i grupper.
Emnet og tilhørende læringsmateriell vil være delvis på skandinaviske språk og delvis på engelsk.
Gruppearbeid og individuelt arbeid
Det innebærer tilrettelagt nettbasert samarbeid med medstudenter, der studentene diskuterer hverandres bidrag. Gruppearbeid inkluderer også medstudentrespons og å dele kunnskap og perspektiver gjennom å utvikle og formidle fagstoff. Arbeidet gir øvelse i å gi og motta konstruktive tilbakemeldinger.
Webseminar
Samlinger foregår digitalt og gjennom disse får studentene øvelse i å formulere seg faglig, gi uttrykk for egne meninger og refleksjoner. De får trening i å presentere og diskutere fagstoff, og reflektere over egne handlinger og holdninger.
Dette betyr at det legges vekt på høy deltakeraktivitet gjennom drøfting, refleksjon og dialog. Samlingene har som mål å bidra til studentenes faglige og personlige utvikling samt øke deres refleksjonsnivå.
Teaching and learning methods
Arbeidskrav er alle former for arbeid, innleveringer, presentasjoner og obligatorisk tilstedeværelse som settes som vilkår for å fremstille seg til eksamen. Arbeidskrav gis vurdering godkjent/ikke godkjent. I dette studiet må følgende arbeidskrav være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
Obligatorisk deltakelse
Det er krav om minimum 75 % deltakelse på samlinger/webseminarer og 100 % på presentasjoner, for å sikre at studentene har det nødvendige grunnlaget for å oppnå læringsutbyttene.
Dersom studenten overskrider fraværsgrensen, vil emneansvarlig vurdere om det er mulig å kompensere for fraværet. Muligheten for kompensasjon avhenger av hvor stort fraværet har vært og hvilke aktiviteter studenten ikke har deltatt på. Fravær fra obligatoriske samlinger som ikke kan kompenseres, kan medføre forsinkelse i studentens utdanningsløp.
Videoarbeidskrav
- Videoarbeidskrav: Studentene skal filme et rollespill hvor de samtaler to og to. Studentene skal etter gitte kriterier gi hverandre tilbakemeldinger.
Skriftlige arbeidskrav og presentasjoner:
- Individuell skriftlig oppgave, knyttet til et gitt sentralt tema, á 500 ord (+/- 10 %). Presentasjon av oppgaven i samling, med medstudentrespons.
- Individuell skriftlig oppgave, sammendrag av én artikkel, á 500 ord (+/- 10 %). Presentasjon av oppgaven i samling, med medstudentrespons.
Course requirements
Vurdering av eksamensbesvarelser gjennomføres etter gjeldende regler gitt i lov om universiteter og høgskoler, forskrift om studier og eksamen ved OsloMet og retningslinjer for oppnevning og bruk av sensor ved OsloMet.
Vurderingsform
Individuell skriftlig prosjekteksamen (2000 ord (+/- 10 %).
Med utgangspunkt i en godkjent egendefinert problemstilling, relevant og aktuell for praksis, samt minst to artikler, skal studentens eksamensbesvarelse være koblet til emnets læringsutbytter og pensum. Studentene arbeider med prosjektoppgaven gjennom hele semesteret.
Dersom oppgaven vurderes til F (ikke bestått) har studenten anledning til å levere omarbeidet versjon én (1) gang.
Assessment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Permitted exam materials and equipment
Gradert skala A-F, der A er beste karakter og E er dårligste karakter for å bestå eksamen.
Grading scale
Alle besvarelser vurderes av én sensor.
Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10% av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.
Examiners
Målgruppe
Målgruppen er primært yrkesutøvere i helse-, sosial- og omsorgstjeneste, skole og barnehage, men inkluderer også andre yrkesutøvere som møter personer som kan bli eller har blitt utsatt for seksuelle overgrep.
Opptakskrav
Søkere må ha bachelorgrad eller tilsvarende. Søkere som har fullført minst tre år av femårig integrert masterutdanning eller av seksårig profesjonsutdanning, kan også tas opp.
Det vises til Forskrift om opptak til studier ved OsloMet - storbyuniversitetet.
Course contact person
Videreutdanningen består av ett emne, VSHSO Seksuelle overgrep - Forebygging, avdekking og oppfølging (10 stp), som gjennomføres på deltid over et semester. Emnet er inndelt i moduler, som vil gjenspeiles i de digitale læringsressursene. Læringsressursene og samlinger/webseminarer er heldigitale. Det vil bli avholdt 4 webseminarer i løpet av emnet. Forventet studieinnsats er beregnet til ca. 12 timer pr. uke.
Internasjonalisering
Økende globalisering av arbeidsmarkedet gjør internasjonal erfaring, språk- og kulturkunnskap viktig. Internasjonalisering gir også innsikt i globalisering generelt og bidrar til å oppnå bedre studiekvalitet og styrking av fagmiljøet ved utdanningen. Kunnskap om internasjonale forhold er også viktig for kunnskapsutviklingen.
Internasjonalisering skjer gjennom fagmiljøets kontakt og samarbeid med kolleger i andre land. Videreutdanningen har som mål å rekruttere utenlandske studenter som behersker ett av de skandinaviske språkene, og markedsføres derfor i alle nordiske land. Pensum består både av norsk og internasjonal fag- og forskningslitteratur.