Programplaner og emneplaner - Student
SOSV3210 Substance abuse and addiction Course description
- Course name in Norwegian
- Rus og avhengighet
- Study programme
-
Bachelor Programme in Child Care and WelfareBachelor Programme in Social Work
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har grunnleggende kunnskap om nyhetsjournalistikk
- har grunnleggende kjennskap til presseetikk og kildekritikk
Ferdigheter
Studenten
- kan drive journalistisk research
- behersker ulike verktøy knyttet til redigering og publisering
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i hvordan ulike medieplattformer fungerer
- kan reflektere over ulike medieplattformers funksjon og utvikling
Required preliminary courses
Undervisningen består av forelesninger og studentaktive læringsformer. Studentene arbeider på følgende måter:
- individuell pensumlesing
- forelesninger i plenum
- teknisk opplæring i grupper
- individuell og gruppebasert oppgaveløsning med tilbakemelding i grupper
Undervisningen foregår fysisk, på campus.
Learning outcomes
Det er tre arbeidskrav tilknyttet emnet:
1) En praktisk produksjon - lyd. Hensikten med arbeidskravet er at studentene skal beherske verktøy knyttet til redigering og publisering av lyd, og få innsikt i viktige aspekter ved lydproduksjon
2) En praktisk produksjon - video. Hensikten med arbeidskravet er at studentene skal beherske verktøy knyttet til redigering og publisering av video, og få innsikt i viktige aspekter ved videoproduksjon
3) En praktisk produksjon - foto. Hensikten med arbeidskravet er at studentene skal beherske grunnleggende fotografering, og få innsikt i viktige aspekter ved fotografering.
For de praktiske oppgavene vil omfanget variere ut fra hvilke medietyper studenten jobber med. Omfanget på de praktiske produksjonene vil spesifiseres i oppgavetekster eller individuelt i samarbeid med faglærer. Mer informasjon om innhold og tidsfrister for oppgavene finnes i undervisningsplanen, som er elektronisk tilgjengelig ved emnestart.
Studenter som ikke leverer til frister gitt i kursplanen, eller som er avtalt med faglærer, og/eller ikke møter på gjennomganger, mister retten til å få tilbakemelding på produksjonen. Alle tre arbeidskravene må være bestått for å gå opp til eksamen.
For å sikre studentenes læringsutbytte er følgende aktiviteter obligatoriske (verktøyopplæringer):
- Opplæring lyd (workshop/samlinger med varighet opp mot en uke), samt gruppegjennomgang.
- Opplæring video (workshop/samlinger med varighet opp mot en uke), samt gruppegjennomgang.
- Opplæring foto (workshop/samlinger med varighet opp mot en uke), samt gruppegjennomgang.
- Opplæring publiseringsverktøy.
Formålet med de obligatoriske aktivitetene er å gi praktiske øvelser knyttet til pensum og teknisk opplæring. Studenter som ikke deltar på verktøyopplæringen, mister eksamensretten.
Det er også obligatorisk å delta på minst 80 prosent av forelesingene. Ved fravær over 20 prosent mister studenten eksamensretten.
Ved fravær fra obIigatorisk verktøopplæring eller ved fravær utover 20 prosent av forelesningene, kan faglærer gjøre en individuell vurdering av om kompensasjon er mulig.
Teaching and learning methods
Eksamen i emnet er en fire timers skriftlig skoleeksamen.
Course requirements
Gradert skala A - F
Assessment
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Permitted exam materials and equipment
Det benyttes intern sensor til sensurering av besvarelsene.
Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Grading scale
Målgruppe
Målgruppen er primært yrkesutøvere i sosialtjeneste, helse- og omsorgstjeneste, skole og barnehage, men inkluderer også andre yrkesgrupper som forholder seg til spørsmål om seksuell helse ved funksjonshemming/sykdom.
Opptakskrav
Søkere må ha bachelorgrad eller tilsvarende. Søkere som har fullført minst tre år av femårig integrert masterutdanning eller av seksårig profesjonsutdanning, kan også tas opp.
Det vises til forskrift om opptak til studier ved OsloMet - storbyuniversitetet.
Examiners
Videreutdanningen består av ett obligatorisk emne, VSHFS6000 Seksuell helse ved funksjonshemming og sykdom (10 stp), og gjennomføres på deltid over et semester. Emnet er inndelt i moduler, som gjenspeiles i de digitale læringsressursene. Læringsressursene og samlinger/webseminarier er heldigitale. Det avholdes fire webseminarer hvor to er presentasjoner fra studenter. Forventet studieinnsats er beregnet til ca. 12 timer pr. uke.
Internasjonalisering
Økende globalisering av arbeidsmarkedet gjør internasjonal erfaring, språk- og kulturkunnskap viktig. Internasjonalisering gir også innsikt i globalisering generelt og bidrar til å oppnå bedre studiekvalitet og styrking av fagmiljøet ved utdanningen. Kunnskap om internasjonale forhold er også viktig for kunnskapsutviklingen.
Internasjonalisering skjer gjennom fagmiljøets kontakt og samarbeid med kolleger i andre land. Videreutdanningen har som mål å rekruttere utenlandske studenter som behersker ett av de skandinaviske språkene, og markedsføres derfor i alle nordiske land. Pensum består både av norsk og internasjonal fag- og forskningslitteratur.
Course contact person
Ragnhild Fugletveit