EPN-V2

SOS1170 Introduction to Social work Course description

Course name in Norwegian
Introduksjon til sosialt arbeid
Weight
20.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history
Curriculum
FALL 2025
Schedule
  • Introduction

    Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten:

    • har kunnskap om barns læring, utvikling, motivasjon og forskjellige perspektiver på hva som kan fremme god læring
    • har kunnskap om danningens og utdanningens betydning i et samfunn i endring, med særlig vekt på folkehelse og livsmestring
    • har kunnskap om lov- og planverk, om den norske skolens prinsipielle ideal, om mangfold, likeverd og elevers forskjellige oppvekstvilkår
    • har kunnskap i hvordan de etiske dilemmaer som kan oppstå i skolens hverdag kan forstås å håndteres
    • har kunnskap om klasseledelse og lærerens betydning for å skape et godt skolemiljø
    • har kunnskap om barn og unge i vanskelige livssituasjoner, samt kjennskap til relevante hjelpeinstanser

    Ferdigheter

    Studenten:

    • kan analysere, drøfte og begrunne egne pedagogiske valg med utgangspunkt i relevante styringsdokumenter, yrkesetikk, pedagogisk teori og praksiserfaring
    • kan analysere skolens, lærerens og kunnskapens betydning i samfunnet, historisk, nå og i fremtiden
    • kan reflektere over og håndtere etiske dilemmaer som kan oppstå i lærerhverdagen
    • kan reflektere over hva som kjennetegner god klasseledelse, og betydningen av å legge til rette for gode pedagogiske relasjoner og et inkluderende skolemiljø
    • kan utvikle sin læreridentitet i møte med elever og skole, videreutvikle egen kompetanse og samtidig bidra til både egen, kollegers og skolens utvikling
  • Required preliminary courses

    Arbeidet med de tre målområdene må ses i sammenheng med praksisopplæringen og undervisningen i fagdidaktikk (se egen emneplan for praksis). Alle aspekter ved målområdene behandles nødvendigvis ikke i undervisningen, men skal dekkes av studenten selv gjennom pensumlitteratur, aktiv deltakelse i undervisningen og øvrig studiearbeid.

    Sentrale problemstillinger tematiseres fra ulike perspektiver i løpet av studiet. Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, ulike former for gruppe- og prosjektarbeid samt selvstudium. Arbeidsmåtene omfatter øvelse i ulike vurderings- og veiledningsformer underveis.

  • Learning outcomes

    Følgende arbeidskrav må være innfridd av studenten og resultatet godkjent før eksamen i pedagogikk kan avlegges:

    • Minimum 80% oppmøte til obligatorisk undervisning i emnet.
    • En skriftlig individuell oppgave (1500-2000 ord).
  • Teaching and learning methods

    Skriftlig individuell hjemmeeksamen på 2000-2500 ord over tre dager. Besvarelsen skal koble teori og praksiserfaringer.

    Eksamen kan påklages.

  • Course requirements

    After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence:

    Knowledge

    The student can

    • describe the relationship between applied, experimental, and conceptual behaviour analysis
    • define the term summary label and explain how category mistakes can occur in the description and explanation of behaviour
    • describe how complex phenomena such as memory, verbal behaviour, private behaviour, and cognition can be understood in a behaviour analytic framework

    Skills

    The student can

    • discuss arguments for and against a behaviour analytic approach to understanding human behaviour
    • define and provide examples of behaviour analytic principles

    General competence

    The student can

    • discuss how the concepts of description, prediction, and control are part of the science of behaviour
    • describe considerations that need to be taken into account when developing unit of analysis in a science of behaviour
  • Assessment

    Gradert skala A-F.

  • Permitted exam materials and equipment

    To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.

  • Grading scale

    Supervised written examination with invilgation, 3 hours.

  • Examiners

    None

  • Overlapping courses

    Grade scale A-F.