EPN-V2

SOSV3131 Child Welfare from a Migration and Minority Perspective Course description

Course name in Norwegian
Sosialt arbeid i et migrasjons- og minoritetsperspektiv
Study programme
Bachelor Programme in Child Care and Welfare
Bachelor Programme in Social Work
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history

Introduction

Through the course, students will achieve increased competence in social work and child welfare work with ethnic minorities such as indigenous people, national minorities, and children and young people with immigrant and refugee backgrounds.

Students will develop skills to critically reflect on structures and power relations that affect relations between social workers and minority ethnic families. Furthermore, they will acquire knowledge, skills and attitudes that stimulate increased tolerance, understanding of and knowledge about the situation of ethnic minorities in a majority society and how different migration-related experiences can affect mental health and everyday life.

The course builds on knowledge and experiences the students have acquired earlier in the course of their education.

Language of instruction is Norwegian.

Required preliminary courses

Dette er et felles introduksjonsemne til undersøkende metoder, hvor studentene skal opparbeide seg en grunnleggende forståelse av gravejournalistikkens samfunnsrolle i den norske velferdsstaten og de mest grunnleggende metodene for gravejournalistikk.

Undervisningsspråk er norsk. 

Learning outcomes

Emnet JB2210 Redaksjonspraksis må være bestått.

Teaching and learning methods

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studentene skal få kunnskap om

  • Den undersøkende journalistikkens samfunnsrolle
  • Ulike digitale verktøy for å hente inn, behandle og analysere relevante data
  • Faktasjekk, kildekritikk, (digitalt) kildevern, innsynsrett, relevante lovverk og tilsvar/samtidig imøtegåelse i undersøkende journalistikk
  • Hvordan man organiserer en frilansøkonomi og enkeltpersonfortak som undersøkende journalist

Ferdigheter

Studenten kan

  • Gjøre kildekritiske vurderinger og utøve kildevern
  • gjøre avanserte søk for å hente inn kompleks informasjon fra offentlige tilgjengelige databaser og registre
  • skaffe seg innsyn og klage på avslag
  • behandle informasjon systematisk, faktasjekke den og formidle den journalistisk i et klart og enkelt format

Generell kompetanse

Studenten kan

  • reflektere over gravejournalistikkens samfunnsrolle i den norske velferdsstaten

Course requirements

Det legges opp til stor grad av studentaktiv læring. Undervisningen er organisert med forelesninger, seminarundervisning og praktiske øvelser i undersøkende metoder. Studentene skal løse både gruppeoppgaver og individuelle oppgaver.

Emnet har fire læringsmapper:

  • Mappelevering 1: Benytte innsynsretten og evt klage på avslag (valgfri sak)
  • Mappelevering 2: Fremskaff all informasjon du kan om en offentlig person (adresse, alder, status (CV), inntekt, eiendom, eierskapsinteresser, aksjer, verv, nettverk etc.) gjennom bruk av journalistiske metoder.
  • Mappelevering 3: Finn en gravesak i pressen du mener oppfyller pressens samfunnsrolle som vaktbikkje (gruppepresentasjon på inntil 20 minutter)
  • Mappelevering 4: Design et undersøkende prosjekt med en problemstilling og to hypoteser (Gruppevis).

I de praktiske oppgavene vil omfanget variere ut fra hvilke medietyper eller kombinasjoner av disse studenten velger. Omfang vil spesifiseres i oppgavetekster eller individuelt i samarbeid med faglærer. Mer informasjon om innhold og tidsfrister for oppgavene finnes i undervisningsplanen, som er elektronisk tilgjengelig for studentene ved emnestart.

Studenter som ikke leverer læringsmapper og/eller møter på gjennomganger innen gitte frister, mister retten til å få tilbakemelding.

Undervisningen foregår fysisk, på campus.

Assessment

This course provides a selection of advanced topics in Mathematics needed for later courses of the Master program. Topics include: linear algebra, with a focus on abstract inner product spaces, similarity transforms and diagonalization, as well as quadratic forms and positive definiteness. Vector calculus and applications to thermodynamics. Classification, and the solution of certain types of ODEs and PDEs using methods such as Laplace and Fourier transforms. Variational calculus with applications.

Permitted exam materials and equipment

Knowledge:   

The candidate

  • can classify matrices in terms of positive definiteness and eigenstructure.
  • can explain the relationship between properties of a quadratic form and its defining matrix.
  • can explain how Euler’s formula dictates the behaviour of solutions to differential equations.
  • can explain the variational operator in contradistinction to the differential operator and establish when the use of the former is required.
  • can explain the Fourier series approximation in the context of projections onto function subspaces.
  • can classify a PDE and outline methods to solve it including Fourier and Laplace transforms.

Skills:   

The candidate

  • can calculate the eigenstructure of a square matrix and determine diagonalizability and positive definiteness.
  • can apply the Gram-Schmidt process to obtain an orthormal basis for a given inner product space.
  • can apply multiple integration and vector calculus to solve relevant engineering problems.
  • can solve parabolic, hyperbolic, and elliptic PDEs using the methods of Fourier or Laplace transforms where applicable.
  • can apply variational calculus to derive differential equations based on the minimization of the integral form.
  • can use the principle of least action to derive the Euler-Lagrange equations of mechanics.

General competence:  

The candidate

  • can communicate extensive, independent work, mastering the language and terminology of engineering mathematics.
  • can discuss mechanical engineering problems with peers using the terminology of engineering mathematics.
  • can contribute to innovative thinking and novel solutions precipitated by applying diverse mathematical modelling paradigms and classification methods.
  • can model phenomena in solid mechanics, fluid mechanics and mechatronics using the language of mathematics, in particular PDEs, variational methods and linear transformations.

Grading scale

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Examiners

Written 6-hour exam under supervision.

In the event of a resit or rescheduled exam, an oral examination may be used instead. If an oral exam is used, the examination results cannot be appealed.

Course contact person

A handheld calculator that cannot be used for wireless communication or to perform symbolic calculations. If the calculator’s internal memory can store data, the memory must be deleted before the exam. Random checks may be carried out.