EPN-V2

PhD Programme in Health Sciences Programme description

Programme name, Norwegian
Ph.d.-program i helsevitenskap
Valid from
2025 FALL
ECTS credits
180 ECTS credits
Duration
6 semesters
Schedule
Here you can find an example schedule for first year students.
Programme history

Introduction

PPU i drama- og teaterkommunikasjon retter seg mot studenter som ønsker å kvalifisere seg for undervisningsarbeid i grunnskole og videregående skole i tråd med de til enhver tid gjeldende læreplanverk og andre arenaer som kulturskoler, folkehøgskoler og museer.

Target group

Generell studiekompetanse

Admission requirements

Kunnskap

Kandidaten:

  • har inngående fagdidaktisk og pedagogisk kunnskap om relevante trinn
  • har bred kunnskap om og forståelse for skolens mandat, opplæringens verdigrunnlag og opplæringsløpet
  • har inngående kunnskap om og evne til å holde seg oppdatert på gjeldende lov- og planverk for profesjonsutøvelsen
  • har bred kunnskap om barne- og ungdomskultur og barns og ungdoms utvikling og læring i ulike sosiale og kulturelle kontekster
  • har bred kunnskap om læringsstrategier, læringsarenaer og arbeidsmetoder generelt og særlig i respektive fag
  • har kunnskap om barn og unge i vanskelige livssituasjoner, herunder kunnskap om vold og seksuelle overgrep mot barn og unge og om deres rettigheter i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv

Ferdigheter

Kandidaten:

  • kan planlegge, gjennomføre og reflektere over undervisning basert på forsknings- og utviklingsarbeid og erfaringsbasert kunnskap
  • kan lede og legge til rette for undervisningsforløp som fører til gode faglige og sosiale læringsprosesser
  • kan bruke varierte arbeidsmetoder, differensiere og tilpasse opplæring i samsvar med gjeldende læreplanverk, og skape motiverende og inkluderende læringsmiljøer
  • kan beskrive kjennetegn på kompetanse, vurdere og dokumentere elevers læring, gi læringsfremmende tilbakemeldinger og bidra til at elevene kan reflektere over egen læring og egen faglige utvikling
  • kan identifisere særskilte behov hos barn og unge, inkludert identifisere tegn på vold eller seksuelle overgrep. På bakgrunn av faglige vurderinger skal kandidaten kunne etablere samarbeid med aktuelle tverrfaglig og tverretatlige samarbeidspartnere til barnets beste

Generell kompetanse

Kandidaten:

  • kan formidle pedagogiske og fagdidaktiske problemstillinger på et avansert nivå
  • innehar en profesjonell holdning og kan kritisk reflektere over faglige, profesjonsetiske og fag-og utdanningspolitikse spørsmål
  • kan med stor grad av selvstendighet viderutvikle egen kompetanse og bidra til både egen, kollegers og skolens utvikling
  • kan bygge relasjoner til elever og foresatte, samt samarbeide med aktører som er relevante for skoleverket

Læringsutbyttet er i tråd med forskrift om rammeplan for praktisk-pedagogisk utdanning: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2015-12-21-1771

Learning outcomes

Anbefalt forkunnskapskrav: Bestått 90 studiepoeng i relevante studier for enkeltemnestudenter. Relevante studier vurderes ulikt ut fra de ulike enkeltemnene på Drama og Teaterkommunikasjon.

Content and structure

The PhD program is a three-year full-time study. The program’s required work duties can either be completed full time or part time. The maximum duration for completing the PhD programme is six years.

The programme is divided into two main parts:

  • Training component (30 credits).
  • Research component (150 credits).

The programme structure is flexible in that candidates may choose when to take the courses to adapt the training component to their individual theses. All courses conclude with an examination. The academic year lasts for 40 weeks, and candidates are expected to work 40 hours per week. This includes scheduled activities, individual activities, and the examination.

Candidates may choose other courses at other units at OsloMet or at other national or international institutions. The PhD committee at the Faculty of Health Sciences shall consider the approval of such courses in individual applications. Candidates are advised to apply for approval in advance.

Candidates may be awarded a maximum of 5 credits for research stays abroad in connection with their thesis. Candidates must apply to the PhD Committee at the Faculty of Health Sciences to have credits approved before research stays are undertaken. On their return, candidates must submit a report for assessment by the PhD Committee as to whether the stay was undertaken in accordance with their application. Credits for research stays abroad are awarded subject to assessment by the PhD Committee at the Faculty of Health Sciences. The following criterion will apply:

  • Activity: Research stay abroad in connection with work on the thesis (minimum of 2 weeks).
  • Credits: 2-5 credits (maximum of 1 credit per week).

See section "Internationalisation" for a more detailed description of research stays abroad.

Training component

The training component (30 credits) must promote the candidates' research and competence development. It comprises courses offering theoretical and methodological training in performing the work involved in conducting research and writing the thesis.

The compulsory courses, PHVIT9000, Health Sciences I, and PHVIT9100, Health Sciences II: Philosophy of Science, Research Ethics and Research Methodology will provide candidates with a theoretical and methodological platform. Health Sciences I will give candidates a critical perspective of different views of health and illness and will enable them to apply these concepts in complex physical, physiological, and social contexts. Health Sciences II promotes critical thinking on philosophical, ethical, and methodological issues. Quantitative, qualitative, and mixed research methods are key elements, and the course provides candidates with a broad methodological basis for assessing research strategies in their own research.

In addition to the compulsory courses the candidates must elect at least 5 credits in methodology.

The PhD programme currently offers various elective courses:

Elective specialisation in methodology is based on PHVIT9100, Health Sciences II: Philosophy of Science, Research Ethics and Research Methodology; and is offered either as PHVIT9200, Qualitative Methods, or as PHVIT9300, Quantitative Methods. PHVIT9100, Health Sciences II, offers a broad methodological basis, whereas the elective specialisation courses provide the basis for deeper understanding of and advanced application of qualitative or quantitative methods. Candidates can therefore apply relevant design and methods when planning and undertaking their own research work.

Furthermore, the following elective courses are offered: PHVIT9510, Concept and Theory Development in Health Sciences; PHVIT9520, Intervention Design in Health Sciences; PHVIT9530, Assessment and Methods of Measurement; PHVIT9540, User Involvement and Coordination; PHVIT9550, Systematic Reviews and Meta-analyses; PHVIT9560 Bioinformatics with emphasis on analysis of high throughput sequencing data; PHVIT9570 Needs Led Research and PHVIT9580 Theories and Models for Midwifery; PHVIT9600 The Municipal Health and Care Services as a Research Setting; PHVIT9610 Single-Case Research Methods; PHBA8230 Pervasive Developmental Disorders – diagnosis, aetiology, prevalence and intervention; PHBA8200 The philosophical and conceptual basis of radical behaviorism and behavior analysis; PHBA8240 Complex stimulus control - research and application. The elective element of the PhD programme forms multidisciplinary arenas that support interdisciplinary research. The courses integrate scientific theories and methods that are relevant to the Faculty of Health Sciences' areas of research. The elective courses are thematically and methodically rooted in the faculty's research activities, and offer candidates the opportunity to specialise in approaches and ways of thinking that are particularly relevant to their thesis.

The PhD programme will be closely linked to current research, and candidates will contribute to developing their respective fields of study through their own projects.

Compulsory courses, a total of 15 credits (Offered once a year)

  • Course PHVIT9000: Health Sciences I 5 credits.
  • Course PHVIT9100: Health Sciences II: Philosophy of Science, Research Ethics and Research Methodology, 10 credits.

Elective courses, a total of 15 credits. Candidates choose between the following courses:

  • Course PHVIT9200: Qualitative Methods, 5 credits.
  • Course PHVIT9300: Quantitative Methods, 5 credits.
  • Course PHVIT9510: Concept and Theory Development in Health Sciences, 5 credits.
  • Course PHVIT9520: Intervention Design in Health Sciences, 5 credits.
  • Course PHVIT9530: Assessment and Methods of Measurement, 5 credits.
  • Course PHVIT9540: User Involvement and Coordination, 5 credits
  • Course PHVIT9550: Systematic Reviews and Meta-analyses, 5 credits
  • Course PHVIT9560: Bioinformatics with emphasis on analysis of high throughput sequencing data, 5 credits.
  • Course PHVIT9570: Needs Led Research, 5 credits.
  • Course PHVIT9580; Theories and Models for Midwifery, 5 credits.
  • Course PHVIT9600: The Municipal Health and Care Services as a Research Setting, 5 credits
  • Course PHVIT9610: Single-Case Research Methods, 5 credits
  • Course PHBA8230: Pervasive Developmental Disorders – diagnosis, aetiology, prevalence and intervention, 10 credits
  • Course PHBA8200: The philosophical and conceptual basis of radical behaviorism and behavior analysis, 10 credits
  • Course PHBA8240: Complex stimulus control - research and application, 10 credits

Elective courses are normally offered at least every second year. Students enrol for courses by given deadlines, and the faculty reserves the right to cancel courses with inadequate enrolment. The faculty may cancel courses with less than 8 enrolments.

Research component

The research component comprises course PHVIT9900, Thesis, 150 credits.

Work on the academic thesis is spread across all six semesters and includes planning and conducting the research project, processing the results, and designing the thesis. The thesis may be produced as a compilation of articles or as a monograph; see the PhD Regulations under "Training component" above.

An article-based thesis must contain at least three articles, at least two of which the PhD candidate must be the main author. In the case of articles of which the PhD candidate is not the main author, the candidate ought to have made a substantial contribution towards collecting data, interpreting results, and writing the article. On submission of the thesis, at least one of the articles must already have been accepted for publication.

Optional course Spans multiple semesters

Teaching and learning methods

Praksisopplæringen består av totalt 60 dager veiledet pedagogisk praksis i utdanningsinstitusjon og kunst-/kulturinstitusjon. Praksisopplæringen har egen emneplan. OsloMet er ansvarlig for organisering av praksis, og Institutt for estetiske fag inngår samarbeid med egnede utdanningsinstitusjoner og/eller kunst-/kulturinstitusjoner. Praksis gjennomføres i hovedsak innen Oslo, Akershus, Buskerud og Østfold fylker, og det må påregnes noe ekstra reisetid i praksisperiodene. I 2. semester kan det være mulig å ha undervisningspraksis på folkehøgskoler, kulturskoler, ulike kulturarenaer og andre voksenpedagogiske miljøer. Praksisperiodene er organisert i to fem-ukers perioder bestående av observasjon, undervisningspraksis/formidlingspraksis og muntlig praksisframlegg. I tillegg gjennomføres praksisdager med pedagogiske opplegg knyttet til formidling både i 1. og i 2. semester. Det bestemte antall praksisdager er absolutte og obligatoriske. Praksis vurderes som bestått/ikke bestått. Ved ikke godkjent praksis gis det mulighet for å gjennomføre praksis på nytt en gang.

Praksis 1. semester: Praksisfelt er grunnskole og kunst-/kulturinstitusjoner

Praksis 2. semester: Praksisfelt er videregående skole og kunst-/kulturinstitusjoner

Skikkethetsvurdering

Lærerutdanningsinstitusjonen har ansvar for å vurdere om studenter som tar studiet praktisk-pedagogisk utdanning er skikket for læreryrket. Studenter er underlagt skikkethetsvurdering gjennom hele studiet. Studenter som viser liten evne til å mestre læreryrket får orientering om hvordan de står i henhold til kravene om skikkethet, og vil få utvidet veiledning. Ved manglende evne til forbedring får studenten råd om å avslutte utdanningen. Skikkethetsvurderingen skal bygge på en helhetsvurdering som omfatter faglige, pedagogiske og personlige forutsetninger for å kunne fungere som lærer. Forskrift om skikkethetsvurdering i høyere utdanning kan leses på http://www.lovdata.no/for/sf/kd/kd-20060630-0859.html

Internationalisation

Studiet er internasjonalt orientert og tar i bruk internasjonal forskning og faglitteratur. Noe av pensumlitteraturen er på engelsk. Noe av undervisningen kan også forekomme på engelsk. Det kan være aktuelt med gjesteforelesere, fra utenlandske institusjoner.

Studenter kan søke om praksisopphold i utlandet dersom samarbeid ligger til rette for gjeldende studieår. Dette vil bli opplyst ved praksisforberedelser.

Assessment

Det er knyttet obligatoriske arbeidskrav til hvert emne i utdanningsløpet. Arbeidskrav for hvert emne må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen i det aktuelle emnet. De obligatoriske arbeidskravene bidrar til å sikre at kandidaten når et tilfredsstillende læringsutbytte og vil prøve kandidatens evne til å behandle, reflektere og drøfte over teori og praksis.

Arbeidskrav kan være:

  • skriftlige oppgaver
  • deltagelse på seminarer
  • muntlige presentasjoner
  • eller mer praktiske og praksisnære oppgaver som utforming av undervisningsopplegg innenfor fag

Arbeidskravene løses individuelt eller i gruppe. Arbeidskrav skal være innfridd innen fastsatte frister. Arbeidskrav vurderes til godkjent/ikke godkjent. Ved ikke godkjent har kandidaten anledning til å omarbeide arbeidskravet og levere til ny godkjenning ytterligere to ganger.

Det forutsettes at kandidaten deltar aktivt i både undervisning, seminar og veiledning. Det er derfor krav om 80% oppmøte på obligatorisk undervisning, seminar og veiledning. Dette skal sikre at studentene får delta aktivt i faglige refleksjoner og samarbeide om fagstoff knyttet til de ulike læringsutbyttene. Studenter som samlet har mer enn 20 prosent fravær fra obligatorisk deltagelse i et emne, får ikke anledning til å avlegge eksamen. Studenter som står i fare for å overskride fraværskvoten, får skriftlig melding om dette.

Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel legeerklæring, fritar ikke for innfrielse av arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke innfrir arbeidskrav innen fristen, bør så langt det er mulig, kunne få et nytt forsøk før eksamen. Dette må avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle faglærer. Hvis det ikke er mulig å gjennomføre et nytt forsøk på grunn av fagets/emnets egenart, må studenten påregne å ta arbeidskravet ved neste mulige tidspunkt. Dette kan medføre forsinkelser i studieprogresjon.

Other information

Bestemmelser om eksamen er gitt i lov om universiteter og høgskoler og forskrift om studier og eksamen ved OsloMet og forskrift til rammeplan for praktisk-pedagogisk utdanning. Se OsloMets nettsider: www.oslomet.no

Det skilles mellom underveisvurdering og avsluttende vurdering. Underveisvurdering skal bidra konstruktivt til læring og videreutvikling hos studenten. Den avsluttende vurderingen skjer ved eksamen. I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes en karakterskala fra A til E for bestått (A er høyeste karakter og E er laveste) og F for ikke bestått. Bestått/ikke bestått benyttes for praksisopplæringen.

Muntlig eksamen skal sensureres av to sensorer. Det er kun formelle feil som kan påklages ved muntlig eksamen. Andre eksamensformer kan ha en sensor og kan påklages.

Studieprogresjon

Det er anbefalt å ha gjennomført og bestått emne 1 er før studenten starter på emne 2. Dette gjelder både pedagogikk og fagdidaktikk. Studenter som ikke har bestått en eksamen etter ny/utsatt prøve, bør følge undervisningen i faget på nytt og gå opp til neste ordinære eksamen. Unntak fra bestemmelsene ovenfor kan innvilges av instituttledelsen etter søknad dersom særskilte grunner skulle tale for det.

Utsatt/ny eksamen

Oppmelding til ny/utsatt eksamen gjøres i Studentweb etter gjeldende frister. Ny/utsatt eksamen arrangeres normalt tidlig i påfølgende semester. For studenter som har levert eksamen og ikke fått bestått blir det arrangert ny eksamen. For studenter som ikke fikk avlagt ordinær eksamen blir det arrangert utsatt eksamen. Vilkårene for å gå opp til ny/utsatt eksamen gis i forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Nærmere informasjon om oppmelding til og tidspunkt for ny/utsatt eksamen finnes på Studentweb.