Programplaner og emneplaner - Student
PHVIT9200 Qualitative Methods Course description
- Course name in Norwegian
- Kvalitative metoder
- Study programme
-
Health Science Research ProgrammePhD Programme in Health SciencesPh.D. programme in Health Sciences - Individual Courses
- Weight
- 5.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
This course is based on PHVIT9100, Health Sciences II: Philosophy of Science, Research Ethics and Research Methodology. The course takes a critical perspective of key methodological traditions in qualitative research, focusing particularly on phenomenology, hermeneutics, and discourse analysis. Topics covered include research design, research interviews and different forms of interviewing methods, and observation as a research method. Emphasis is placed on the application of advanced strategies for analysing complex data material within the respective research traditions.
Required preliminary courses
Admission to the PhD programme.
The course can also be offered to students who have been admitted to the "Health Science Research Programme, 60 ECTS", by prior approval from the supervisor and based on given guidelines for the research programme.
Learning outcomes
I dette emnet blir studentene introdusert for vitenskapelig publisering. En vitenskapelig publikasjon inneholder en analyse av et bestemt vitenskapelig problem, metoder og resultater av undersøkelsen, og vitenskapelig underbygde konklusjoner. Vitenskapelige artikler gjennomgår fagfellevurdering før det avgjøres om de skal tas inn i et vitenskapelig tidsskrift. Hovedfokuset i dette emnet vil være å lære hvordan man skriver og publiserer en vitenskapelig artikkel, regler for medforfatterskap, samt finne et passende tidsskrift.
Teaching and learning methods
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan gjøre rede for kvalitetskravene og prosessene for publisering av vitenskapelig forskning
- har avansert kunnskap om regler for forfatterskap: Vancouver-reglene
- kan gjøre rede for innholdet i Helsinkideklarasjonen
- kan gjøre rede for ulike sjekklister for vitenskapelig publisering og kanalregisteret
Ferdigheter
Studenten
- kan vurdere hensiktsmessig valg av tidsskrift
- kan vurdere og anvende retningslinjer for hvordan rapportere ulike studiedesign
- kan vurdere retningslinjer til forfattere i et tidsskrift
- kan skrive cover letter
- kan vurdere og gi tilbakemelding på fagfellevurdering for vitenskapelig tidsskrift
Generell kompetanse
Studenten
- kan kritisk vurdere egne og andres forskningsresultater/publikasjoner
- har oversikt over nasjonale og internasjonale formidlingskanaler innenfor sitt forskningsområde
- kan anvende grunnleggende prinsipper for vitenskapelig publisering nasjonalt og internasjonalt
Course requirements
Arbeids- og undervisningsformer er én ukes deltakelse i sommersemesteret på undervisning og gruppearbeid, inkludert presentasjoner av eget arbeid, med påfølgende eksamen.
Assessment
For å fremstille seg til eksamen må følgende arbeidskrav være godkjent:
- Minimum 80% oppmøte på timeplanlagt undervisning
Permitted exam materials and equipment
Hjemmeeksamen over 2 uker, 1500 ord (+/- 20 %).
Ved ny og utsatt eksamen kan kandidaten levere omarbeidet versjon av disposisjonen én gang
innen 2 uker.
Grading scale
Bestått/Ikke bestått
Examiners
Hver besvarelse vurderes av en sensor. Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 prosent av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.
Admission requirements
The course can also be offered to students who have been admitted to the "Health Science Research Programme, 60 ECTS", by prior approval from the supervisor and based on given guidelines for the research programme.