EPN-V2

PHVIT9580 Theories and Models for Midwifery Course description

Course name in Norwegian
Teorier og modeller i jordmorfaget
Study programme
Health Science Research Programme
PhD Programme in Health Sciences
Ph.D. programme in Health Sciences - Individual Courses
Weight
5.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history

Introduction

There is an increasing internationalisation within the field of midwifery and maternity care research. Researchers from the Anglo-Saxon cultural area are dominating the field, because they are many in numbers, have a long research tradition, and are producing research of high quality. Guidelines and models of care aimed to be used in all countries are developed. International research literature and textbooks in English are important part of the curricula in midwifery educations in the Nordic countries as well as in other countries. The internationalisation is welcomed and international research, models of care and guidelines can improve quality and outcomes of care in the Nordic countries as well as other countries.

For small countries, there is a danger of introducing and implementing thoughts, models and guidelines without taking the local context in consideration. We find it important to know and recognize our own context for several reasons. We need to assess international research results, guidelines and models of care into a Nordic context, and to be conscious about what we can contribute with to the rest of the world.

This course will focus on theories and models in midwifery and maternity care. Central theories and models in relation to childbirth and reproductive health will be introduced e.g. linked to salutogenesis, pathogenesis, evidence-based practice, a midwifery model of woman-centred care, developed in a Nordic context (MiMo), the global Quality Maternal and New-born Care (QMNC). Perspectives encompassing both quantitative and qualitative methodologies will be explored and implications of different theoretical approach, linked to students´ own research, will be discussed in the context of the Nordic region and internationally.

The course will run as a five-day course over a period of two months.

Required preliminary courses

Etter fullført studium har kandidaten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har bred kunnskap om veiledning, karriereteorier og valgprosesser
  • har inngående kunnskap om et arbeidsliv i endring
  • har kunnskap om ungdomskultur og sosialisering
  • har bred kunnskap om gjeldende lovverk og styringsdokumenter

Ferdigheter

Studenten

  • kan legge til rette for refleksjon over utdannings- og karrierevalg
  • kan lede læringsprosesser i utdanningsvalg
  • har gode kommunikasjonsferdigheter og veilederkompetanse

Generell kompetanse

Studenten

  • kan bygge gode relasjoner
  • kan bidra til nytenkning og innovasjon på egen arbeidsplass
  • er bevisst relevante etiske problemstillinger i veilederrollen
  • kan tilrettelegge for livslang karrierelæring

Learning outcomes

Studiet er organisert som et samlingsbasert deltidsstudium, og består av to emner:

UTVA6100: Ungdom og motivasjon, muligheter og mestring, 15 studiepoeng

UTVA6200: Karrierelæring og livsmestring, 15 studiepoeng

Studiets innhold konsentreres om utvikling av veiledningskompetanse hos den enkelte student med å legge til rette for karrierelæring og livsmestring på egen arbeidsplass/aktuell arbeidsplass. I det første emnet vektlegges det individuelle perspektivet, mens emne to har hovedfokus på organisasjons- og systemperspektivet og hvordan man kollektivt kan arbeide på egen arbeidsplass med karrierelæring og livsmestring.

Emnene bygger på hverandre og må tas i rekkefølge slik at gjennomføring av første emne, UTVA6100 (eller tilsvarende), er en forutsetning for å kunne ta det andre emne, UTVA6200.

Teaching and learning methods

Studiet forutsetter at studentene er aktive deltakere på samlinger og at de bidrar med refleksjoner og erfaringer i det læringsfellesskapet klassen utgjør. Innhold og arbeidsmåter i studiet fordrer tilstedeværelse og deltakelse. Innhold og arbeidsmåter i studiet fordrer tilstedeværelse og deltakelse. Undervisningsmetodene som benyttes er forelesninger med introduksjon av faglige temaer, nettforelesning, dialog, gruppearbeid, erfaringsdeling, litteraturstudier og praktiske øvelser.

Det legges vekt på at innhold og arbeidsformer skal være praksisnære og praksisrelevante. Mellom samlingene skal studentene gjennomføre arbeidskrav knyttet til utprøvinger på egen eller annen egnet arbeidsplass.

Arbeidskravene skal utvikle studentenes evne til å reflektere over egen veilederrolle i samhandling med ungdom og voksne over sentrale problemstillinger som er relevante for å legge til rette for karrierelæring og livsmestring. Studiet legger stor vekt på at studentene utvikler evnen til å være aktiv deltaker i utviklingsarbeid i fellesskap med andre som kan bidra til kompetanseutvikling på egen arbeidsplass.

Course requirements

Arbeidskravene skal bidra til refleksjon og læring, og bidra til å sikre at studentene er aktive og medansvarlige for studieprogresjonen. Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Arbeidskravene må være godkjente før eksamen kan avlegges.

Faglig innhold og arbeidsmåter i studiet er knyttet til erfaringsdeling og utvikling av praktiske ferdigheter. Slik læring og ferdigheter kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og kollegaer, og ved tilstedeværelse på samling. Det er derfor krav om 80 prosent tilstedeværelse på samlingene. Fravær utover 20 prosent må kompenseres etter avtale med faglærer.

Se for øvrig beskrivelse av arbeidskrav under hvert enkelt emne.

Assessment

Bestemmelser om eksamen er gitt i lov om universiteter og høgskoler og forskrift om studier og eksamen ved OsloMet.

Se nærmere informasjon i emneplanene.

Permitted exam materials and equipment

Godkjent av prodekan for utdanning 25. juni 2014

Redaksjonelle endringer 23.06.2017

Endringer godkjent av prodekan LUI 20.02.2019

Godkjent av prodekan for utdanning 17. desember 2019

Gjeldende fra høstsemesteret 2020

Endringer godkjent i UU 13.11.2023

Grading scale

Pass / Fail

Examiners

One internal examiner

Admission requirements

This course is aimed at PhD students admitted to the PhD Programme in Health Sciences and is also open to Nordic and international PhD students with a research project within the field. Admission requirements are a completed master's degree (120 ECTS credits) or equivalent qualification.

The course can also be offered to students who have been admitted to the "Health Science Research Programme, 60 ECTS", by prior approval from the supervisor and based on given guidelines for the research programme.