EPN-V2

PHVIT9550 Systematic reviews and metaanalyses Course description

Course name in Norwegian
Systematiske oversikter og metaanalyser
Study programme
Health Science Research Programme
PhD Programme in Health Sciences
Ph.D. programme in Health Sciences - Individual Courses
Weight
5.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Introduction

This course is primarily aimed at PhD candidates admitted to the PhD Programme in Health Sciences but is also open to other applicants. Admission requirements are a completed major, master's degree (120 ECTS credits) or equivalent qualification.

The course can also be offered to students who have been admitted to the "Health Science Research Programme, 60 ECTS", by prior approval from the supervisor and based on given guidelines for the research programme.

Required preliminary courses

This course is primarily aimed at PhD candidates admitted to the PhD Programme in Health Sciences but is also open to other applicants. Admission requirements are a completed major, master's degree (120 ECTS credits) or equivalent qualification.

The course can also be offered to students who have been admitted to the "Health Science Research Programme, 60 ECTS", by prior approval from the supervisor and based on given guidelines for the research programme.

Learning outcomes

On completion of the course, the PhD candidate has achieved the following learning outcomes, defined in terms of knowledge, skills, and general competence:

Knowledge

The PhD candidate:

  • is at the forefront of knowledge in how to write a protocol of a systematic review or qualitative evidence synthesis
  • understands the role of best evidence research in clinical and political decision-making

Skills

The PhD candidate can:

  • plan and write a protocol of a systematic review or qualitative evidence synthesis
  • formulate a focused research question
  • plan a literature search
  • conduct a systematic and explicit selection process of the available articles
  • assess the methodological quality of included articles
  • extract data from included studies and plan analyses
  • critically assess a systematic review

General competence

The PhD candidate can:

  • the principles of how to search for research literature
  • the principles of how to run a meta-analysis or a synthesis of qualitative studies
  • the principles of how to assess the quality of evidence by Grading of Recommendations, Assessment, Development and Evaluation (GRADE) or GRADE CERQual
  • the principles of how to conduct a systematic review

Teaching and learning methods

Emneplanen bygger på Forskrift om rammeplan for barnehagelærerutdanning (180 studiepoeng), fastsatt av Kunnskapsdepartementet 4. juni 2012 og Nasjonale retningslinjer for barnehagelærerutdanning, 17. oktober 2018 fra Universitets- og høyskolerådet.

Undervisningen i emnet gis i utdanningens 1. studieår.

Kunnskapsområdet skal gi studentene en særlig forståelse for hvordan ulike miljøer med vekt på naturen kan være en kilde til opplevelser, utforsking, lek, læring og danning hos barn. Kunnskapsområdet skal gi studenten en helhetlig tilnærming til barns helse, kropp og kroppslige væremåte. Undervisningen er både praktisk og teoretisk rettet der studentene er aktive og undersøkende.

Course requirements

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Studenten har

  • kunnskap om hvordan barn lærer om verden og forstår seg selv gjennom kroppen
  • kunnskap om natur, kroppslig lek, mat og helse, og hvordan disse inngår i barnehagens ulike læringsmiljøer
  • kunnskap om fysiske fenomen, naturmangfold, sammenhenger i naturen og bærekraftig utvikling
  • kunnskap om barns fysiske vekst samt motoriske utvikling og læring
  • didaktisk kunnskap om hvordan legge til rette for leke-, lærings- og utforskningsprosesser

Ferdigheter

Studenten kan

  • orientere seg i og anvende nærmiljøets muligheter for utforsking, naturopplevelser og bevegelse sammen med barna
  • reflektere over ulike kulturelle perspektiv i arbeidet med helse, natur og bevegelse
  • initiere, lede og evaluere didaktiske prosesser i barnehagen ute og inne og legge til rette for barns lek og risikomestring
  • bruke hensiktsmessige materialer, råvarer, teknikker og redskaper i praktisk arbeid med barn og dra nytte av lokale naturressurser
  • vurderer kvaliteten ved ute- og innemiljø for bevegelse og kroppslig lek.

Generell kompetanse

Studenten

  • er bevisst pedagogiske praksiser som et grunnlag for bærekraftig utvikling og barns forhold til naturen
  • er bevisst ulike kulturelle perspektiv, som det samiske, i arbeid med natur, helse, mat og bevegelse.
  • er bevisst på å inspirere til kroppslig lek, naturopplevelser og matglede.
  • kan drøfte etiske problemstillinger knyttet til kunnskapsområdet

Assessment

Each candidate must plan and write a protocol for a systematic review or qualitative evidence synthesis based on a research question of their choice. The protocol must consist of all the elements of a systematic review, and be submitted no more than 6 months after the first day of the course.

Permitted exam materials and equipment

All

Grading scale

Grades are awarded on the basis of pass or fail.

Examiners

One internal examiner

Admission requirements

This course is primarily aimed at PhD candidates admitted to the PhD Programme in Health Sciences but is also open to other applicants. Admission requirements are a completed hovedfag, master's degree (120 ECTS credits) or equivalent qualification.

The course can also be offered to students who have been admitted to the "Health Science Research Programme, 60 ECTS", by prior approval from the supervisor and based on given guidelines for the research programme.