EPN-V2

PHBA8200 The philosophical and conceptual basis of radical behaviorism and behavior analysis Course description

Course name in Norwegian
The philosophical and conceptual basis of radical behaviorism and behavior analysis
Study programme
Health Science Research Programme
PhD Programme in Behavior Analysis
PhD Programme in Health Sciences
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Introduction

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • avansert kunnskap om det norske arbeidslivets institusjonelle oppbygging og praktiske virkemåter herunder tariffavtaler, medbestemmelsesordninger og sentral lovgivning
  • inngående kunnskap om samarbeid, makt og opposisjon
  • inngående kunnskap om omstillinger, reformer og endringsprosesser i norske virksomheter.

Ferdigheter

Studenten kan

  • forstå utviklingen av norsk arbeidsliv
  • anvende sentrale teoretiske perspektiver for å analysere strukturer, relasjoner og prosesser i virksomheter
  • anvende tilgjengelige forskningsresultater for å analysere partenes roller i endringsprosesser
  • analysere ledelsesprosesser med sikte på utvikling og forbedring

Generell kompetanse

Studenten kan

  • forstå relasjoner mellom ledelse, fagforeninger, tillitsvalgte, verneombud og ansatte i omstilling og endringsprosesser
  • utøve og formidle kritisk refleksjon om praktiseringen av ledelses- og samarbeidsmodeller i omstillinger og reformprosesser
  • analysere og anvende forskningsresultater i utforming og praktisering av ledelse på norske arbeidsplasser

Required preliminary courses

Det er lagt til rette for at en vesentlig del av læringen skjer gjennom deltakernes egne opplevelser og arbeidserfaringer. Dette blir gjort gjennom gruppearbeid, øvelser og jobbrelaterte oppgaver. Det vil bli brukt varierte arbeidsmåter som forelesninger, diskusjon av dagsaktuelle problemstillinger og ulike typer øvingsoppgaver. Undervisningsformen vil veksle mellom digitale læringsformer, undervisningsmøter, forelesninger, gruppepresentasjoner og casediskusjoner, og suppleres med bruk av digitale ressurser.

Learning outcomes

On completion of the course, the PhD candidate will have achieved the following learning outcomes, defined in terms of knowledge, skills, and general competence:

Knowledge

The Phd candidate can

  • place radical behaviorism and behavior analysis in a relevant historical context
  • place radical behaviorism in the context of aligned and divergent views in the philosophy of science
  • describe the scope and ambition of the research field of behavior analysis
  • understand how essential concepts and research methods in behavior analysis is related to radical behaviorism as a philosophy of science
  • critically assess how philosophy of science influences the practice of scientific research, theoretical development, and the application of principles for practical behavior change in the field of behavior analysis

Skills

The Phd candidate can

  • formulate novel research question on conceptual issues in behavior analysis
  • present complex issues in radical behaviorism and the philosophy of science to an international audience orally and in written form

General competency

The Phd candidate can

  • describe and discuss radical behaviorism as the philosophical and conceptual basis of behavior analysis at an advanced level

Content

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Teaching and learning methods

The course includes 6 days of seminars with lectures and student-led activities. Students will during the course of these 6 days produce several reaction papers (3 - 4 pages double spaced), and a final presentation of one central theme from the course. Themes for reaction papers and presentations are assigned by the course teachers. The final seminar consists of a discussion of the presentations, which are distributed in advance as papers not to exceed 10 pages double spaced and introduced by each candidate in a short session. Course teachers mediate the discussions.

Course requirements

Eksamen i emnet er en individuell hjemmeeksamen over en periode på 7 dager. Besvarelsen skal ha et omfang på 23 000 tegn inkludert mellomrom (+/-10 %). Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

Assessment

Portfolio.

Portfolio requirements: 4 reaction papers

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler om kildehenvisning følges.

Grading scale

Gradert skala A - F

Examiners

One internal examiner