EPN-V2

PHBA8230 Pervasive Developmental Disorders - diagnosis, aetiology, prevalence and intervention Course description

Course name in Norwegian
Pervasive Developmental Disorders - diagnosis, aetiology, prevalence and intervention
Study programme
PhD Programme in Behavior Analysis
PhD Programme in Health Sciences
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history

Introduction

Our journey will begin with an examination of the diagnostic criteria for autism, providing an understanding of the markers and characteristics used to identify this condition. We will then delve into the history of the concept of autism, tracing its evolution from initial recognition to present day understanding, while debunking prevalent myths and misconceptions associated with it.

Next, we will explore the epidemiology of autism, studying the distribution and determinants of this disorder across different populations. In our quest to comprehend the root causes, we will scrutinize the etiology of autism, considering genetic, neurological and environmental factors.

We will discuss theories related to the influence of medical and nutritional factors on autism. We will critically evaluate research in these areas, fostering an understanding of the roles of diet, medication, and overall health in the manifestation and management of autism.

Our main focus will be on successful intervention strategies. We will discuss treatments, therapies, and educational strategies that have proven effective in addressing the challenges faced by individuals with autism.

In our discussion on clinical practice, we will explore the practical aspects of working with individuals with autism and their families. We will also consider how to work effectively with service providers to disseminate best practices, ensuring that the highest standard of care.

Lastly, we will discuss the criteria for identifying and validating Empirically Supported Treatments (ESTs) for autism. This will equip you with the skills to critically appraise your own research, new treatments and interventions, enabling you to contribute to the advancement of knowledge and practice in this field.

This course aims to provide you with a comprehensive understanding of autism, preparing you for a career in research, clinical practice, or service provision, and empowering you to make a real difference in the lives of those affected by autism. We look forward to embarking on this journey with you.

Required preliminary courses

General admission requirements for the Ph.D. Degree in Health Sciences.

Basic knowledge about autism and ABA intervention, and techniques (i.e. discrete trial training experience; intervention programs, measuring and recording behavior; reinforcement systems).

The course can also be offered to students who have been admitted to the "Health Science Research Programme, 60 ECTS", by prior approval from the supervisor and based on given guidelines for the research programme.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har:

  • Spesialisert kunnskap om planlegging, implementering og evaluering i utviklings- og endringsarbeid
  • Avansert kunnskap om hvordan implementeringsfasen kan følges opp gjennom forpliktende tiltak i utprøving av ny praksis
  • Dybdeinnsikt i hvordan barnehage/skolekulturer påvirker lederens handlingsrom
  • Inngående kunnskap om hvordan ledere i samarbeid med tilsatte kan utvikle organisasjonen som et profesjonelt lærende fellesskap

Ferdigheter

Studenten kan:

  • Identifisere utviklings- og endringsbehov
  • Bruke observasjon, intervjuer og kartleggingsundersøkelser som grunnlag for evaluering og organisasjonslæring
  • Gjennomføre avgrensede analyser av barnehage-/skolekultur og organisasjonskultur
  • Lede analyseprosesser i personalet

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • Ha en overordnet og samtidig detaljert forståelse av de kompliserte forholdene som inngår i -utviklings- og endringsprosesser
  • Se sammenhenger mellom nasjonale føringer og forventninger om kvalitet og barnehagens og skolens daglige virksomhet, samt å avdekke hvilke spenninger som vil kunne oppstå i endringsarbeidet
  • Begrunne barnehager og skolers prioriteringer av utviklingsområder internt og eksternt

Content

Diagnostic criteria, history of the concept of "autism" (including myths), epidemiology, aetiology, theories of the influence of medical and nutritional factors, successful intervention strategies, clinical practice, working with service providers to disseminate best practice, criteria for finding and validating ESTS.

Teaching and learning methods

Emnet er organisert med fire samlinger. Hver samling består av to fulle arbeidsdager. I tillegg vil det gjennomføres ett digitalt barnehage- eller skolebesøk, med en tidsramme på én arbeidsdag. Samlingene består av korte forelesninger og arbeid i grupper.

Både på og mellom samlingene vil studentene jobbe i læringsgrupper. I læringsgruppene som er relatert til arbeidskravene og de digitale barnehage- og skolebesøkene vil det være naturlig å dele inn studentene i homogene grupper etter om de er ledere i barnehage eller skole. Under gruppediskusjoner på samlingene vil det også være naturlig å dele inn i heterogene grupper, for å få belyst overganger osv.

Evaluering av samlingene

Evaluering av samlingene, evaluering av arbeid mellom samlingene og emnet som helhet vil bli gjennomført på ulike måter, eksempelvis gjennom nettskjema, muntlige evalueringer og studieråd bestående av representanter fra studentene.

Course requirements

  • All papers approved,
  • attendance in at least 80 % of the seminars, and
  • approved paper presentation in final seminar.

Assessment

Portfolio.

Portfolio requirements: 4 reaction papers

Permitted exam materials and equipment

To interne sensorer. Det er knyttet tilsynssensor til utdanningen som evaluerer vurderingsordningene i emnet og studiet som helhet.

Grading scale

Pass / Fail

Examiners

One internal examiner