Programplaner og emneplaner - Student
Bachelor Programme in Library and Information Science Programme description
- Programme name, Norwegian
- Bachelorstudium i bibliotek- og informasjonsvitenskap
- Valid from
- 2019 FALL
- ECTS credits
- 180 ECTS credits
- Duration
- 6 semesters
- Schedule
- Here you can find an example schedule for first year students.
- Programme history
-
Introduction
Bibliotek- og informasjonsvitenskap gir bred kompetanse i organisering, gjenfinning og formidling av ulike medieformer og tekster, der brukeraspektet står sentralt. Informasjon, kunnskap og kultur i det flerkulturelle og digitale samfunnet vektlegges. Studiet kvalifiserer til arbeid i bibliotek, og også til arbeid i virksomheter der dokumenthåndtering og informasjons- og kulturformidling inngår. Studiet er organisert i emnegrupper, der også de forskjellige metodefagene inngår. Det er en sterk sammenheng mellom studiets forskjellige deler.
Studiet er treårig og fullført studium kvalifiserer til søknad om opptak til masterstudium i bibliotek- og informasjonsvitenskap.
Bachelorgraden oppnås i samsvar med Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet.
Fullført og bestått studium gir graden Bachelor i bibliotek- og informasjonsvitenskap, jf. § 2-3, 1 a. Gradens engelske tittel er Bachelor of Library and Information Science.
Target group
Bachelorstudiet i bibliotek- og informasjonsvitenskap retter seg mot studenter som ønsker å kvalifisere seg for arbeid innen biblioteksektorens ulike deler og i virksomheter der dokumenthåndtering, formidling av informasjon og kultur- og litteraturformidling inngår.
Admission requirements
For å bli tatt opp til bachelorstudiet kreves generell studiekompetanse. Søkere kan også tas opp på grunnlag av realkompetanse etter individuell vurdering.
Learning outcomes
Kunnskaper
En kandidat med fullført utdanning fra bachelorstudiet i bibliotek- og informasjonsvitenskap
· har bred kunnskap om bibliotek- og informasjonsvitenskapens sentrale temaer og problemstillinger
· har kunnskap om de teorier, metoder, hjelpemidler og verktøy som anvendes på fagområdet
Ferdigheter
En kandidat med fullført utdanning fra bachelorstudiet i bibliotek- og informasjonsvitenskap
· kan anvende faglige kunnskaper på praktiske og teoretiske problemstillinger innen bibliotek- og informasjonsvirksomhet
· har kunnskaper og ferdigheter som kvalifiserer for profesjonsutøvelse innen biblioteksektorens ulike deler og i virksomheter der dokumenthåndtering og informasjons- og kulturformidling inngår
· kan bidra til utvikling av god praksis innen fagområdet
Generell kompetanse
En kandidat med fullført utdanning fra bachelorstudiet i bibliotek- og informasjonsvitenskap
· har evne til analytisk tenkning og refleksjon
· kan følge kunnskapsutviklingen på fagfeltet og gjøre selvstendige og kritisk faglige vurderinger
· kan formidle sentralt fagstoff gjennom skriftlige og muntlige sjangre
· har beredskap til å møte forandringer i yrkeslivet
· har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger
kjenner til nytenkning og innovasjonsprosesser innen fagområdet
Content and structure
Studiet er delt inn i tre emnegrupper:
- bibliotek og samfunn - i hovedsak med samfunnsvitenskapelig metodegrunnlag
- litteratur- og kulturformidling - i hovedsak med humanvitenskapelig metodegrunnlag
- kunnskapsorganisasjon og gjenfinning - i hovedsak med metoder og redskaper fra databehandling og informatikk
I femte semester kan studentene velge mellom internasjonalt semester eller 30 studiepoeng fra valgemneporteføljen. Valgemnene kan erstattes av emner fra universitet og høyskoler etter søknad. Eksterne emner må ha en faglig relevans for studiet. Studiet CityStudio Oslo - 30 studiepoeng - er forhåndsgodkjent for innpassing i studiet.
Merk at dersom et valgemne har svært få påmeldte kan emnet avlyses.
1st year of study
2. semester
2nd year of study
3. semester
4. semester
Teaching and learning methods
Det pedagogiske opplegget vil variere fra et emne til et annet. Arbeidsmåter kan være forelesninger, øvingsoppgaver, oppgavegjennomgåelser, skrivekurs, studiebesøk, diskusjoner, prosjektarbeid, studentpresentasjoner, gruppearbeid, seminarer, kollokvier, veiledning, respons, praksis og selvstudium.
Practical training
Se emneplan for beskrivelse av studiet
Internationalisation
None
Work requirements
After completing the course, the student should have the following overall learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student has basic knowledge of
- the role of economics in contemporary societies
- the accessibility of economic and financial information in both public and private sector
- basic accounting and economics
Skills
The student has a basic understanding of how to:
- identify newsworthy information in budgets and financial statements
- find and access sources of economic and financial information
General competence
The student
- can critically reflect upon the role of investigative journalism for public understandings of economic and financial mechanisms
Assessment
Vurdering og sensur skal foregå i samsvar med bestemmelsene om vurdering i Lov av 1. april 2005 nr. 15 om universiteter og høgskoler og forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Hvert emne blir avsluttet med eksamen i ulike former.
Omfanget på de ulike oppgavene vil variere med oppgavens sjanger og tema. Nærmere beskrivelse av vurderingsformen i de enkelte emnene fremgår av emneplanene.
Alle oppgaver blir vurdert av intern sensor. Ekstern sensor deltar i arbeidet med å utforme
vurderingskriteriene. I de fleste emnene vil et utvalg på 25 prosent av oppgavene også bli vurdert av ekstern sensor. I enkelte emner er det to interne sensorer. Der det benyttes ekstern sensor på et utvalg av besvarelsene, skal den eksterne sensoren sensurere sammen med alle interne sensorer. Mer informasjon om vurdering og sensur finnes i emneplanene.
Til eksamen vil studentene kunne bli prøvet i alt stoff som er gjennomgått i undervisningen. Dette gjelder også stoff som ikke er dekket spesielt i pensum.
Oppgaver som er produsert utenom utdanningsforløpet, kan ikke leveres inn som eksamensarbeid. Dersom de tidligere arbeidene har vært offentliggjort, skal de henvises til som andre kilder og det skal i oppgaven gjøres rede for hvordan de er brukt.
Samme besvarelse kan ikke leveres til vurdering mer enn én gang. Det gjelder enten oppgaven tidligere er brukt ved OsloMet - storbyuniversitetet, Høgskolen i Oslo og Akershus eller ved andre institusjoner i inn- eller utland og det gjelder også bruk av deler av tidligere oppgaver. Brudd på denne bestemmelsen vil bli ansett som fusk. Forbudet mot gjenbruk av arbeider som er brukt til andre eksamener, er ikke til hinder for at en kan bygge videre på ideer fra disse arbeidene eller at en kan bruke materiale som ble samlet inn i den forbindelsen. En kan også bruke resultater fra tidligere arbeider. Det er adgang til å sitere utdrag fra egne tidligere eksamensarbeider, men bare i samme utstrekning som det er tillatt å sitere fra andres arbeider. All bruk av tidligere arbeider skal gjøres rede for med kildehenvisninger.
Kandidater som ikke har bestått en eksamen etter ny/utsatt eksamen, bør følge undervisningen i faget på nytt og gå opp til neste ordinære eksamen.