Programplaner og emneplaner - Student
BIB3250 Research and analytical referance work Course description
- Course name in Norwegian
- Research og analytisk referansearbeid
- Study programme
-
Bachelor Programme in Library and Information Science
- Weight
- 7.5 ECTS
- Year of study
- 2021/2022
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Research og analytisk referansearbeid behandler temaer som systematiske søk, vitenskapelig publisering, forskerstøtte, bibliometri, journalistisk research og utarbeidelse av kunnskapsoversikter. Det gis inngående innføringer i bruk av bibliografiske databaser og andre informasjonsressurser. Bibliotekarens rolle i samvirke med informasjonsbehovet i et prosjekt, en institusjon eller et fagfelt er sentralt i faget.
Required preliminary courses
BIBPRAK2, BIB2000, BIB2100, BIB2300, BIB2201
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
- kjenner prinsippene for systematiske søk
- kjenner bibliotekarens rolle i kunnskapsproduksjonen
- har kunnskap om vitenskapelig publisering
- har kunnskap om bibliometri
- kjenner metoder og fremgangsmåter innenfor journalistisk research
Ferdigheter
- finne fram til, velge, bruke og evaluere bibliografiske databaser og andre informasjonsressurser
- planlegge og gjennomføre systematisk søk som grunnlag for kunnskapsoversikter
- veilede ulike brukergrupper, som forskere og journalister, i søkestrategi og avanserte litteratursøk
- bistå forskere i bruk av verktøy knyttet til vitenskapelig publisering
- anvende enkle bibliometriske metoder og verktøy
Generell kompetanse
- planlegge, gjennomføre, dokumentere og videreformidle research og analytisk referansearbeid innenfor ulike former for praktisk kunnskapsproduksjon
Teaching and learning methods
Undervisningsspråk: Norsk
Formålet med emnet er å videreutvikle studentenes handlingskompetanse innenfor psykomotorisk fysioterapi, individuelt og i gruppe. Emnet gir et teoretisk og praktisk grunnlag for relasjonen og kommunikasjonens betydning i klinisk praksis. Praksisperiode 2 påbegynnes i dette emnet.
Course requirements
Studenten må være tatt opp på Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i psykomotorisk fysioterapi og ha norsk autorisasjon som fysioterapeut. Emnene MAPFY4100 og MAPFY4200 må være bestått.
Det forutsettes at studenten har tilgang til et praksissted/eget arbeidssted hvor de kan behandle pasienter med psykomotorisk fysioterapi.
Assessment
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan
- analysere og drøfte betydningen av kommunikasjon, relasjon og konteksten i terapeutisk samhandling
- vurdere anvendelse av gruppebasert tilnærming og når slik behandling kan være hensiktsmessig
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende psykomotoriske prinsipper i gruppebehandling.
- vurdere og evaluere behandlingsprosesser og egen terapeutrolle
- analysere terapeutisk samspill i behandlingssituasjoner
- vurdere egen rolle i tverrfaglig samarbeid
Generell kompetanse
Studenten kan
- analysere og reflektere over kommunikasjon og interaksjon i klinisk praksis, individuelt og i gruppe
- analysere og kritisk drøfte relevante faglige problemstillinger knyttet til relasjon og kommunikasjon i klinisk praksis
- lede gruppebehandling basert på psykomotorisk fysioterapi
Permitted exam materials and equipment
Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom forelesninger, digitalisert undervisning i form av omvendt undervisning (flipped classroom), veiledet ferdighetstrening, og studentaktive læringsformer i form av gruppearbeid, seminarer og presentasjoner. Emnet er samlingsbasert.
Studenten skal utøve psykomotorisk fysioterapi på pasienter ved eget arbeidssted/praksissted.
Grading scale
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
Arbeidskrav som godkjennes av praksisveileder:
- gjennomført gruppeveiledning av egen praksis
- individuell journal etter gitte kriterier
Arbeidskrav som godkjennes av faglærer:
- minimum 80 % tilstedeværelse i ferdighetstrening og timeplanlagte seminar - og gruppearbeid, samt veiledning av egen praksis i gruppe
- lede bevegelsesgruppe over minimum 5 ganger og individuelt refleksjonsnotat basert på erfaringer med gruppeledelse, inntil 1200 ord
Examiners
Prosjekteksamen i gruppe på inntil 3 studenter i form av et gitt tema som utarbeides i løpet av emneperioden. Omfang: inntil 2500 ord.
Ny eksamen: Dersom oppgaven vurderes til F (ikke bestått) har studenten anledning til å levere omarbeidet versjon én (1) gang.
Course contact person
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.