EPN-V2

BIB3250 Research and analytical referance work Course description

Course name in Norwegian
Research og analytisk referansearbeid
Study programme
Bachelor Programme in Library and Information Science
Weight
7.5 ECTS
Year of study
2021/2022
Course history

Introduction

Research og analytisk referansearbeid behandler temaer som systematiske søk, vitenskapelig publisering, forskerstøtte, bibliometri, journalistisk research og utarbeidelse av kunnskapsoversikter. Det gis inngående innføringer i bruk av bibliografiske databaser og andre informasjonsressurser. Bibliotekarens rolle i samvirke med informasjonsbehovet i et prosjekt, en institusjon eller et fagfelt er sentralt i faget.

Required preliminary courses

BIBPRAK2, BIB2000, BIB2100, BIB2300, BIB2201

Learning outcomes

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

  • kjenner prinsippene for systematiske søk
  • kjenner bibliotekarens rolle i kunnskapsproduksjonen
  • har kunnskap om vitenskapelig publisering
  • har kunnskap om bibliometri
  • kjenner metoder og fremgangsmåter innenfor journalistisk research

Ferdigheter

  • finne fram til, velge, bruke og evaluere bibliografiske databaser og andre informasjonsressurser
  • planlegge og gjennomføre systematisk søk som grunnlag for kunnskapsoversikter
  • veilede ulike brukergrupper, som forskere og journalister, i søkestrategi og avanserte litteratursøk
  • bistå forskere i bruk av verktøy knyttet til vitenskapelig publisering
  • anvende enkle bibliometriske metoder og verktøy

Generell kompetanse

  • planlegge, gjennomføre, dokumentere og videreformidle research og analytisk referansearbeid innenfor ulike former for praktisk kunnskapsproduksjon

Teaching and learning methods

Undervisningsspråk: Norsk

Formålet med emnet er å videreutvikle studentenes handlingskompetanse innenfor psykomotorisk fysioterapi, individuelt og i gruppe. Emnet gir et teoretisk og praktisk grunnlag for relasjonen og kommunikasjonens betydning i klinisk praksis. Praksisperiode 2 påbegynnes i dette emnet.

Course requirements

Studenten må være tatt opp på Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i psykomotorisk fysioterapi og ha norsk autorisasjon som fysioterapeut. Emnene MAPFY4100 og MAPFY4200 må være bestått.

Det forutsettes at studenten har tilgang til et praksissted/eget arbeidssted hvor de kan behandle pasienter med psykomotorisk fysioterapi.

Assessment

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse: 

Kunnskap 

Studenten kan

  • analysere og drøfte betydningen av kommunikasjon, relasjon og konteksten i terapeutisk samhandling
  • vurdere anvendelse av gruppebasert tilnærming og når slik behandling kan være hensiktsmessig

 Ferdigheter 

  Studenten kan

  • anvende psykomotoriske prinsipper i gruppebehandling.
  • vurdere og evaluere behandlingsprosesser og egen terapeutrolle
  • analysere terapeutisk samspill i behandlingssituasjoner
  • vurdere egen rolle i tverrfaglig samarbeid

 Generell kompetanse   

Studenten kan 

  • analysere og reflektere over kommunikasjon og interaksjon i klinisk praksis, individuelt og i gruppe   
  • analysere og kritisk drøfte relevante faglige problemstillinger knyttet til relasjon og kommunikasjon i klinisk praksis   
  • lede gruppebehandling basert på psykomotorisk fysioterapi

Permitted exam materials and equipment

Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom forelesninger, digitalisert undervisning i form av omvendt undervisning (flipped classroom), veiledet ferdighetstrening, og studentaktive læringsformer i form av gruppearbeid, seminarer og presentasjoner. Emnet er samlingsbasert.

Studenten skal utøve psykomotorisk fysioterapi på pasienter ved eget arbeidssted/praksissted. 

Grading scale

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

Arbeidskrav som godkjennes av praksisveileder:  

  • gjennomført gruppeveiledning av egen praksis
  • individuell journal etter gitte kriterier

  Arbeidskrav som godkjennes av faglærer: 

  • minimum 80 % tilstedeværelse i ferdighetstrening og timeplanlagte seminar - og gruppearbeid, samt veiledning av egen praksis i gruppe
  • lede bevegelsesgruppe over minimum 5 ganger og individuelt refleksjonsnotat basert på erfaringer med gruppeledelse, inntil 1200 ord

Examiners

Prosjekteksamen i gruppe på inntil 3 studenter i form av et gitt tema som utarbeides i løpet av emneperioden. Omfang: inntil 2500 ord.

Ny eksamen: Dersom oppgaven vurderes til F (ikke bestått) har studenten anledning til å levere omarbeidet versjon én (1) gang.

Course contact person

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.