Programplaner og emneplaner - Student
BIB2201 Metadata Course description
- Course name in Norwegian
- Metadata
- Study programme
-
Bachelor Programme in Library and Information Science
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Programme description
- Course history
-
Introduction
I emnet behandles metoder, modeller, standarder, hjelpemidler og verktøy for arbeidet med å beskrive dokumenter, samt teori og praksis for hvordan slike beskrivelser brukes i organisering, tilgjengeliggjøring, gjenfinning og anvendelse av innhold. Emnet gir bred kompetanse i produksjon, kvalitetssikring, bruk og gjenbruk av metadata i en global kontekst hvor interoperabilitet og kvalitet er viktig.
Required preliminary courses
BIB2500
Learning outcomes
Kunnskaper
Studenten
- har bred innsikt i metoder, modeller og standarder for beskrivelse av ulike typer dokumenter
- har generell kunnskap om hvordan metadata brukes i organisering, tilgjengeliggjøring, gjenfinning og anvendelse av innhold, samt spesifikk innsikt i produksjon og bruk av metadata i arkiv og bibliotek
- har kunnskap om kvalitetskrav til og kvalitetssikring av metadata
- er godt kjent med gjenbruk og interoperabilitet, protokoller og formater for utveksling av metadata
- har kunnskap om fri tilgang til samlinger av metadata
- forstår hvordan metadata inngår i og kan formidles som data på den semantiske weben
- har et fremtidsrettet perspektiv på metadata med god innsikt i moderne bibliografiske modeller
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere og beskrive ulike typer av dokumenter med tanke på organisering og gjenfinning
- kan lage og strukturere metadata i overenstemmelse med standarder, etablert praksis og formater
- kan oversette mellom ulike formater og modeller med egnede verktøy
- kan strukturere og tilrettelegge metadata for den semantiske weben
- kan analysere og vurdere kvalitet av metadata
Generell kompetanse
Studenten
- kan jobbe selvstendig og i gruppe med faglige utfordringer
- kan formidle faglig kunnskap
- kan utvikle egen kunnskap og finne relevant litteratur
- har den digitale kompetansen som er relevant for å løse faglige utfordringer
Content
Temaer som inngår i emnet:
- Teori om metadata
- Ulike typer registreringsstandarder og metadataskjema, modeller for bibliografiske data
- Protokoller og tjenester for utveksling og tilgang til bibliografiske data
- Metadatakvalitet; begreper og metoder for kvalitetssikring
- Rettigheter til samlinger av metadata, fri tilgang til metadata
- Bruk av XML som format for strukturering av metadata og XML-baserte løsninger for oversettelse mellom formater
- RDF og semantiske data
Teaching and learning methods
Undervisningen veksler mellom forelesninger og veiledning. Studentene tilegner seg stoffet ved selvstudium og prosjektarbeid i grupper og individuelt.
Course requirements
I emnet inngår ett praktisk arbeidskrav i form av et gjennomgående prosjektarbeid som skal utføres i grupper på 2-3 studenter.
Arbeidskravet skal være gjennomført innen fastlagt tid, og godkjent av faglærer før studenten kan framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, skal gruppen få anledning til én ny vurdering av arbeidskravet.
Assessment
Vurderingsformen er en individuell skriftlig 3-dagers hjemmeeksamen.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Grading scale
Gradert skala A-F.
Examiners
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.