EPN-V2

BIB2000 Literature and Reading Course description

Course name in Norwegian
Litteratur og lesing
Study programme
Bachelor Programme in Library and Information Science
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Course history

Introduction

Emnet består av tre deler:

  1. Teori og lesing utvikler studentenes analytiske leseferdigheter og gir innsikt i leserorienterte og estetiske teorier.
  2. Populære kulturuttrykk ser den mest populære litteraturen og dens lesere i et litteratursosiologisk perspektiv.
  3. Barnelitteratur omhandler billedanalyse og narratologi og kjennskap til de viktigste teoretiske diskusjonene i dagens barnelitteraturforskning.

I emnet legges det vekt på å forstå sammenhengen mellom teori, analyse og formidling.

Det teoretiske innholdet videreføres i BIB2100 Tekststudier .

Required preliminary courses

Det gis organisert undervisning i form av forelesninger, seminarer og veiledning. Det er forventet at studentene deltar aktivt i alle deler av undervisningen.

Learning outcomes

Kunnskaper

Studenten

  • har basiskunnskap om tekstvitenskapelig, litteraturvitenskapelig og litteratursosiologisk teori og metode.
  • har litterær, teoretisk og analytisk kompetanse

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere, fortolke og vurdere kvaliteten av skjønn- og faglitterære tekster.
  • kan lese sjangre i ulike medier ved hjelp av forskjellige teoretiske verktøy
  • er i stand til å overføre sin kompetanse i tekstanalyse til å fortolke også andre kulturelle uttrykk.
  • kan argumentere for egne vurderinger av tekster og teksters kvalitet.
  • kan påvise sosiale og kulturelle forskjeller i resepsjon, lesevaner og bruk av litteratur.

Teaching and learning methods

Kandidaten forbereder en femten minutters muntlig presentasjon av yrkespedagogiske spørsmål som hun / han finner særlig interessante, basert på kurslitteraturen. Presentasjonen kan være på norsk, dansk, svensk eller engelsk. Etter presentasjonen vil det være en fem til ti minutters sekvens hvor kandidaten svarer på spørsmål fra eksaminatorene.

Ny og utsatt eksamen

I tilfelle av ikke bestått eksamen eller gyldig fravær kan studenten få en ny eller utsatt eksamen under samme betingelser.

Course requirements

Ingen

Assessment

Læringsutbyttebeskrivelsene utgjør kriteriene for vurdering. Vurderingsuttrykket er «bestått» eller «ikke bestått».

Permitted exam materials and equipment

Eksamen blir vurdert av kurskoordinator og en annen vitenskapelig ansatt tilknyttet ph.d.-programmet.

Grading scale

Målgruppe

Emnet er primært for studenter som er tatt opp i ph.d.-programmet i utdanningsvitenskap for lærerutdanning, men vil være åpent for andre som ønsker å fordype seg i feltet utdanningsvitenskap, lærerutdanning og skole.

Opptakskrav til enkeltemner for eksterne søkere

Søkere må normalt ha fullført femårig masterutdanning (treårig + toårig) eller tilsvarende innen lærerutdanning, annen pedagogisk utdanning, utdanningsvitenskap, utviklingsstudier eller annen utdanning på tilsvarende nivå i fagområder som er relevant for lærerutdanning.

Om det blir mange søkere vil studenter ved ph.d.-programmet i utdanningsvitenskap for lærerutdanning bli prioritert. Deretter studenter ved andre ph.d.-program, så andre vitenskapelig ansatte ved Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier

Søkere som ikke er tatt opp til ph.d.-programmet i utdanningsvitenskap for lærerutdanning må sende inn et sammendrag på om lag én A4-side med informasjon om eget ph.d.-prosjekt eller annet prosjekt/interesseområde med tema, metode, teoretisk innfallsvinkel, hvor de eventuelt er i ph.d.-løpet og hvorfor dette emnet anses relevant for eget prosjekt.

Examiners

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.