EPN-V2

BIB3900 Bachelor Thesis Course description

Course name in Norwegian
Bacheloroppgave
Study programme
Bachelor Programme in Library and Information Science
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Course history

Required preliminary courses

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan beskrive sykepleie som fag, profesjon og vitenskap
  • kan gjøre rede for sykepleiens historie og tradisjon
  • kjenner til vitenskapsteori og ulike forskningsmetoder
  • kan forklare kunnskapsbasert praksis
  • kjenner til fag- og forskningskritiske debatter
  • kan drøfte etisk teori og yrkesetiske prinsipper
  • kan referere til helse og sosialpolitikk, inkludert gjeldende myndighetskrav, tvangsbestemmelser og lover og forskrifter
  • kan beskrive velferdsstatens utvikling og se sammenhengen mellom samfunnsutvikling, levekår og individuelle helse- og sosialproblemer
  • kan gjøre rede for pasientsikkerhet og kvalitet innenfor nivåene i helsetjenesten
  • kan gjøre rede for det kulturelle mangfold i Norge, inkludert samenes status som urfolk
  • kan begrunne sin profesjonelle kommunikasjon i ulike relasjoner

Ferdigheter

Studenten

  • kan søke, vurdere og henvise til relevante forskningsartikler for å belyse sykepleiefaglige problemstillinger muntlig og skriftlig i tråd med kunnskapsbasert praksis
  • kan dokumentere sykepleie på en faglig forsvarlig og juridisk måte
  • kan anvende oppdatert kunnskap om helse og velferdssystemet, lover, regler og veiledere i sin tjenesteutøvelse
  • kan anvende teknologi og digitale løsninger i helsetjenesten

Generell kompetanse

Studenten

  • kan formidle fagstoff om helseforvaltning og helse- og sosialkunnskap, muntlig og skriftlig
  • kan planlegge og gjennomføre selvstendige vurderinger av sykepleiebehovet til mennesker med urfolks- og minoritetsbakgrunn
  • kjenner til kvalitetsutfordringer på system- og/eller oppgavenivå som krever innovasjon
  • kan utveksle synspunkter om etiske utfordringer, med spesiell vekt på ivaretagelse av pasientens autonomi, integritet og verdighet
  • kan reflektere over og håndtere etiske problemstillinger og prinsipper
  • kan reflektere over egen faglig utøvelse og maktforhold i møte med mennesker

Learning outcomes

Studiesamling i Oslo i begynnelsen av første semester. Ellers forelesning, gruppearbeid, veiledning, workshop, seminar på digitale plattformer og selvstudier.

Content

Emnet er noe overlappende i faglig innhold fra emnene SYBA/S1110, SYBA/S1200 og SYBA3000.

Teaching and learning methods

For å fremstille seg til eksamen må følgende arbeidskrav være godkjent:

  • Minimum 80 % tilstedeværelse på workshop og seminar
  • Studieoppgave 1

Sykepleiens faglige grunnlag:

1a) Fokus på etikk Gruppeoppgave/individuell oppgave Gjennomføring av etikkrefleksjon i grupper med påfølgende individuelt refleksjonsnotat Omfang: 1000 ord (+/- 20 %) Tilbakemelding fra lærer underveis Oppgavene legges frem og diskuteres i studiegruppen.

1b) Fokus på kunnskapsbasert praksis

Gruppeoppgave

Besvarelsen skal legges fram ved bruk av mal for oppgaven på et webinar

Omfang: ubegrenset

  • Studieoppgave 2

Helseforvaltning, helse- og sosialpolitikk.

2a) Fokus på helse og sosialrett

Individuelt fagnotat

Omfang 2000 ord (+/-20 %)

2b) Fokus på oppbygging og organisering av helse- og omsorgstjenesten Individuell elektronisk flervalgsoppgave, 100 % riktig innlevert til fastsatt tid.

Course requirements

Individuell skriftlig eksamen med tilsyn over 6 timer.

Assessment

Særtrykk fra lovdata: Helse- og omsorgstjenesteloven, Helsepersonelloven, Pasient- og brukerrettighetsloven, Spesialisthelsetjenesteloven, Psykisk helsevernloven og godkjent ordbok.

Permitted exam materials and equipment

Gradert skala A-F.

Grading scale

Hver besvarelse vurderes av to sensorer, en intern og en ekstern

Examiners

Kari Dahl