EPN-V2

Supplementary Teacher Education Programme description

Programme name, Norwegian
Kompletterende lærerutdanning
Valid from
2024 SPRING
ECTS credits
120 ECTS credits
Duration
5 semesters
Schedule
Here you can find an example schedule for first year students.
Programme history

Introduction

Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har utvidet kunnskap om

  • realkompetanse i et samfunnsperspektiv
  • realkompetansevurdering og kulturelle kontekster
  • lover og regler knyttet til realkompetanse
  • føringer og retningslinjer for realkompetansevurdering
  • fasene i et realkompetansearbeid nasjonalt og internasjonalt

Ferdigheter

Studenten kan

  • veilede søkere til å dokumentere kompetanse
  • bygge relasjoner basert på tillit og aksept
  • velge hensiktsmessige metoder for kartlegging og vurdering av realkompetanse
  • utøve skjønn basert på egen fagkompetanse
  • vurdere helhetlig kompetanse
  • samarbeide med andre involverte i realkompetansearbeidet

Generell kompetanse

Studenten kan

  • bidra til nytenking og innovasjon i realkompetansearbeidet
  • veilede flerfaglige grupper i utvikling av realkompetansevurdering
  • reflektere kritisk over egen rolle og kompetanse i realkompetansearbeidet
  • anerkjenne kompetanse på tvers av kulturer
  • forklare sammenhengen mellom realkompetansevurdering og arbeidslivets kompetansekrav

Target group

  • Mål og intensjoner med kartlegging og verdsetting av realkompetanse
  • Det juridiske grunnlaget – rammene for realkompetansevurdering
  • Roller, oppgaver og ansvar for de ulike fasene i arbeid med realkompetanse
  • Analyse av læreplaner/studieplaner
  • Likeverdig kompetanse
  • Skjønnsutøvelse
  • Vurdering i et flerkulturelt perspektiv
  • Verktøy og metoder for kartlegging og verdsetting av realkompetanse

Admission requirements

Studiet er et samlingsbasert deltidsstudium og kan organiseres over to semestre eller ett semester ut fra oppdragsgivers ønsker. På samlingene vil det være forelesninger med introduksjon av faglige temaer, dialog, gruppeoppgaver, erfaringsdeling og litteraturstudier. Det forutsetter at deltakerne er aktive på samlingene og bidrar med erfaringer og refleksjoner i det læringsfellesskapet studiegruppen utgjør. Mellom samlingene arbeider deltakerne individuelt og gruppevis med oppgaver i tilknytning til de ulike fasene og rollene i realkompetansearbeidet. Litteraturstudier og bruk av nettressurser inngår også.

Det legges vekt på at innholdet og arbeidsformene skal være praksisnære og relevante for arbeid med realkompetanse. Studieopplegget inkludert arbeidskravene skal bidra til forståelse for rolle og ansvar, egenvurdering og refleksjon rundt egen praksis samt profesjonalisering av arbeidet med alle faser i realkompetansevurdering.

Learning outcomes

Arbeidskravene skal bidra til refleksjon og læring, samt sikre at studentene er aktive og medansvarlige for studieprogresjonen. Arbeidskravene skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er).

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Individuell oppgave om bruk av læreplaner/studieplaner i vurderingsarbeidet (750–800 ord) Oppgaven presenteres og diskuteres i grupper som representerer samme fagområde og utdanningsnivå.
  • Gruppeoppgave med beskrivelse og drøfting av roller og ansvar i realkompetansearbeidet 1500–2000 ord).
  • Gruppeoppgave basert på metodisk utprøving i ulike faser av realkompetansearbeidet (1500–2000 ord). Arbeidskravet gjennomføres og deles nettbasert.

Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

Faglig innhold og arbeidsmåter i studiet er basert på erfaringsdeling, felles forståelse for roller og oppgaver samt utvikling av praksis. Aktiv deltakelse på samlinger er en forutsetning for undervisningen. For å avlegge eksamen kreves minimum 80 prosent deltakelse på samlingene. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke oppfyller kravet til deltakelse, avtaler alternativ(e) aktivitet(er) i hvert enkelt tilfelle med læreren.

Content and structure

Studiet organisert over ett semester ble opprettet 10.05.2021

Optional course Spans multiple semesters

2nd year of study

4. semester

Elective Subjects - English (Part 1 of 2)

4. semester

Elective Subjects - Health and Nutrition 1

3. semester

Elective Subjects - RLE1

Elective Subjects - Physical Education 1

3. semester

Elective Subjects - Arts and Crafts 1

3. semester

Elective Subjects - Mathematics (Part 1 of 2)

4. semester

Elective Subjects - Music 1

3. semester

Elective Subjects - Science Education 1

3. semester

Elective Subjects - Social Studies 1

3. semester

3rd year of study

5. semester

Elective Subjects - English (Part 1 of 2)

5. semester

Elective Subjects - English (Part 2 of 2)

6. semester

Elective Subjects - Health and Nutrition 1

5. semester

Elective Subjects - RLE1

Elective Subjects - Physical Education 1

5. semester

Elective Subjects - Arts and Crafts 1

5. semester

Elective Subjects - Mathematics (Part 1 of 2)

5. semester

Elective Subjects - Mathematics (Part 2 og 2)

5. semester

Elective Subjects - Music 1

5. semester

Elective Subjects - Science Education 1

5. semester

Elective Subjects - Social Studies 1

5. semester

Teaching and learning methods

I undervisningen vil det benyttes varierte arbeidsformer og undervisningsmetoder. Med bakgrunn i studentenes norskspråklige ferdigheter vil en opplæring i norsk språk, praksisopplæring og fagopplæring i kompletterende lærerutdanning være nært knyttet sammen. Individuelt arbeid i form av selvstudium, fagskriving og oppgaveløsning veksler med veiledning, gruppearbeid og klasseromsundervisning. Flere oppgaver og arbeidskrav vil være knyttet til studentens erfaring og arbeid på praksisskolen.

Practical training

Veiledet praksisopplæring inngår som en integrert del av studiet og utgjør totalt 40 dager. B2 på norskprøven er et krav for å gå ut i praksis. I første og andre semester er det derfor ikke lagt opp til praksis, da dette er semestre med hovedvekt på studentenes profesjonsspråklige kompetanse. I tredje semester er det lagt opp til 15 dager veiledet praksisopplæring i studiefaget. I fjerde semester er det lagt opp til 10 dager veiledet praksisopplæring i studiefag fra andre semester eller i fag fra tidligere utdanning. I femte semester kan studentene få innpasset tidligere utdanning, men 15 dager praksis må gjennomføres i det semesteret eller i 4. semester. For nærmere beskrivelser av praksisopplæringen, se egen plan for praksisopplæring.

Internationalisation

Det internasjonale perspektivet i studiet ivaretas gjennom et flernasjonalt studentmiljø, undervisning og pensum. Det legges ikke til rette for internasjonal utveksling eller utenlandsopphold som del av studiet, fordi studentene på studiet allerede har internasjonal og transnasjonal erfaring.

Work requirements

Alle arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen. Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatte frister. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav.

Arbeidskravene vil bli vurdert både ut fra profesjonsfaglig innhold og studentenes norskspråklige ferdigheter, og studentene vil også få tilbakemeldinger på sin norskspråklige utvikling.

Arbeidskrav vurderes til «godkjent» eller «ikke godkjent». Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen «ikke godkjent», har anledning til to nye innleveringer/utførsler. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ingen nye forsøk. Nærmere informasjon om arbeidskrav finnes i den enkelte emneplan og i undervisningsplanen studentene får ved semesterstart.

Assessment

Vurderingsordningene varierer i løpet av studiet. Det benyttes kombinasjoner av interne og eksterne sensorer. Se den enkelte emneplan for nærmere beskrivelse av avsluttende vurdering.

Rettigheter og plikter ved eksamen

Studentenes rettigheter og plikter ved eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet – storbyuniversitetet. Forskriften beskriver blant annet vilkår for ny/utsatt eksamen, klageadgang og hva som regnes som fusk ved eksamen. Kandidaten har plikt til å gjøre seg kjent med bestemmelsene i forskriften.

VÅR:

KOML6100 Profesjonsrettet norsk - 10 studiepoeng - Individuell muntlig eksamen og mappeeksamen - Bestått/ikke bestått - To interne sensorer og tilsynssensor

HØST:

KOML6200 Lærerprofesjonen i Norge og profesjonsrettet norsk - 20 studiepoeng - Individuell skriftlig eksamen under tilsyn - Gradert (A-F) - To interne sensorer og tilsynssensor

VÅR:

Valgt fag fra grunnskolelærerutdanning for trinn 5–10 - 15 + 15 eller 30 studiepoeng - Se valgte fags fag- og emneplaner

HØST:

KOML6300 Mangfold i skolen - 15 studiepoeng - Individuell muntlig eksamen - Gradert (A-F) - Intern og ekstern sensor

KOML6400 Læring, språk og kommunikasjon - 15 studiepoeng - Individuell skriftlig oppgave - Gradert (A-F) - Intern og ekstern sensor

VÅR eller HØST*:

Valgt fag fra grunnskolelærer-utdanning for trinn 5–10 - 15 + 15 eller 30 studiepoeng - Se valgte fags fag- og emneplaner

* avhenger av om emnene som studenten skal ta sammen med den 5-årige grunnskolelærerutdanningen for 5.-10. trinn ligger i høst- eller vårsemesteret.

Vurderingskriterier ved bruk av gradert karakter:

A - Fremragende:

Viser fremragende kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene gjennomgått i studiet. Viser fremragende evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsutbytter, profesjonsfeltet og tilrettelegging av et godt læringsmiljø. Viser norskferdigheter på avansert nivå ved å formidle på en tydelig, velstrukturert og nyansert måte, bruke et bredt ordforråd i profesjonssammenheng og ha godt grep om grammatiske strukturer og språklig variasjon.

B - Meget god:

Viser meget gode kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene gjennomgått i studiet. Viser meget god evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsutbytter, profesjonsfeltet og tilrettelegging av et godt læringsmiljø. Viser norskferdigheter på meget godt nivå ved å formidle på en tydelig, velstrukturert og nyansert måte, bruke et bredt ordforråd i profesjonssammenheng og ha godt grep om grammatiske strukturer og språklig variasjon.

C - God

Viser gode kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene gjennomgått i studiet. Viser god evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsutbytter, profesjonsfeltet og tilrettelegging av et godt læringsmiljø. Viser norskferdigheter på et godt nivå ved å formidle på en tydelig og velstrukturert måte, bruke et relativt bredt ordforråd i profesjonssammenheng og ha et relativt godt grep om grammatiske strukturer og språklig variasjon.

D - Nokså god

Viser begrensede kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene gjennomgått i studiet. Viser begrenset evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsutbytter, profesjonsfeltet og tilrettelegging av et godt læringsmiljø. Viser tilfredsstillende norskferdigheter ved å formidle på en tydelig måte, uttrykke seg stort sett forståelig og bruke relevant ordforråd. Viser kjennskap til grunnleggende grammatiske strukturer og språklig variasjon.

E - Tilstrekkelig

Tilfredsstiller minimumskravene til kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene gjennomgått i studiet. Viser noe evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsutbytter, profesjonsfeltet og tilrettelegging av et godt læringsmiljø. Viser tilfredsstillende norskferdigheter ved å uttrykke seg stort sett forståelig og bruke relevant ordforråd.

F - Ikke bestått

Har utilstrekkelig kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene gjennomgått i studiet. Viser dårlig evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsutbytter, profesjonsfeltet og tilrettelegging av et godt læringsmiljø. Viser begrensede norskferdigheter og lite nyansert språkbruk, formidler på en lite strukturert og nyansert måte, noe som ofte skaper misforståelser.

Retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet – storbyuniversitetet regulerer bruken av sensorer i studiet.

Other information

Programplanen er godkjent av utdanningsutvalget 9. desember 2019 og er gjeldende fra vårsemesteret 2021.

Redaksjonelle endringer foretatt 30. august 2022.

Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI), Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning (GFU).