EPN-V2

M5GEN1200 English, Subject 2 Course description

Course name in Norwegian
Engelsk, emne 2
Study programme
English, Grade 5-10
Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 5-10
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Introduction

Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne M5GEN1100 Engelsk, emne 1.

Required preliminary courses

Ingen.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kjenner til litteratur og andre kulturelle uttrykk som kan brukes i undervisning av barn og unge
  • kjenner forsknings- og utviklingsarbeid som er relevant for engelskfaget på trinn 5-10

Ferdigheter

Studenten

  • kan bruke engelsk muntlig og skriftlig, sikkert og selvstendig
  • kan planlegge og lede varierte og differensierte læringsaktiviteter, også digitale, som fremmer dybdelæring og utvikling av de grunnleggende ferdighetene
  • kan oppdage lese- og skrivevansker og legge til rette for tilpasset opplæring
  • kan diskutere, muntlig og skriftlig, et utvalg av skjønn- og faglitteratur
  • kan innhente og tilrettelegge informasjon om samfunnsspørsmål og kulturelle tema til bruk i undervisningen

Generell kompetanse

Studenten

  • kan formidle relevant fagstoff og kommunisere på engelsk på en måte som er tilpasset elever på trinn 5-10
  • kan reflektere over egen læring og undervisningspraksis i lys av etiske grunnverdier og skolens ansvar for barn og unges personlige vekst
  • kan arbeide selvstendig og sammen med andre for å tilrettelegge for elevers læring og utvikling
  • kan vedlikeholde og utvikle sin egen språklige og didaktiske kompetanse

Content

Individuell skriftlig eksamen under tilsyn på 3 timer

Eksamensresultat kan påklages.

Teaching and learning methods

Se fagplanen.

Course requirements

Emnet gir bakgrunn for elementmetoden (anvendt for staver, bjelker og skiver), slik at studenten kan forstå oppbyggingen av et elementmetodeprogram og forstå begrensninger og muligheter ved elementanalyser. Videre skal emnet gi studentene kunnskap om kapasitetsberegninger av staver, bjelker og rammer innenfor plastisitetsteori og 2. ordens bøyningsteori.

Assessment

Ingen utover opptakskrav.

Permitted exam materials and equipment

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har kunnskaper om:

  • forskyvningsmetoden
  • matrisestatikk og elementmetoden
  • plastisitetsteori

Ferdigheter

Studenten kan:

  • analysere konstruksjoner ved hjelp av forskyvningsmetoden
  • gjøre håndberegninger ved bruk av stivhetsmetoden for å beregne lastene i konstruksjoner som fagverk, rammer, etc
  • gjøre bruddberegninger i bjelker og rammer basert på plastisk flyt

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan gjøre rede for prinsippene i en elementanalyse
  • kan foreta en kritisk vurdering av resultater ved sammenligning av teoretiske og numeriske beregninger
  • forstår forskjellen på elastisk og plastisk kapasitet

Grading scale

Forelesninger, og øvinger.

Examiners

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • 3 av 4 øvingsoppgaver