EPN-V2

M5GEN1200 English, Subject 2 Course description

Course name in Norwegian
Engelsk, emne 2
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history
Curriculum
FALL 2025
Schedule
  • Introduction

    Bakgrunnen for valg av studiets innhold er digitale mediers betydning for samfunnsutviklingen ved at de i tiltagende grad blir anvendt til formidling innen ulike fag- og yrkesområder. Tema er ulike digitale presentasjonsformer for at studentene skal kunne anvende og utvikle disse. Emnet fokuserer på kunnskapsområdene kultur og samfunn, kommunikasjon i digitale medier, digitale designprosesser og utviklingsarbeid.

    Innhold:

    Visuell kommunikasjon og interaktiv formidling.Digitale medier og verktøy.Utviklingsarbeid i digitale medier.Eksportering og utskriftsmuligheter i digitale medier.
  • Required preliminary courses

    Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

    Kunnskap

    Studenten

    • har kjennskap til emner knyttet til digitale trender og kultur
    • har kunnskap om visuell kommunikasjon og interaktiv formidling i digitale medier
    • har kunnskap om bruk av ulike programvarer i digitale prosesser

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan planlegge, og utforme digitale presentasjoner
    • kan kommunisere et budskap gjennom digitale presentasjoner:
    • kan bruke metoder for idé- og manusutvikling.
    • kan anvende verktøy for opptak og redigering og enkle redigeringsprogram for behandling av bilde, lyd og lys.
    • kan håndtere eksportering og utskriftsbehandling av ulike digitale uttrykksformer.

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan gjøre rede for digitale mediers påvirkning på kommunikasjon, kultur og samfunn
    • har evne til kritisk refleksjon og vurdering av digitale presentasjoner samt arbeide innenfor etiske og juridiske rammer for bruk av bilder
  • Learning outcomes

    Emnet er nett- og samlingsbasert (hybrid) og tilpasset studenter som på grunn av bosted, arbeids- eller livssituasjon ikke har anledning til å studere fast ved universitetets campus. Du kan følge samlingene heldigitalt eller møte fysisk på campus. For å kunne gjennomføre emnet heldigitalt må du ha tilgang til pc aktuell gratis programvare. Digital og fysisk undervisning foregår parallelt.

    Emnet går over et semester med omlag en kveld i uken. Den omfatter ca. 350 timer. Av disse er om lag 70 timer undervisning og veiledning med kurslærer.

    Det vil bli gitt undervisning og veiledning i alle sentrale deler av fagområdene, og det forutsettes at studentene tilegner seg teoretisk innsikt og praktiske ferdigheter gjennom varierte læringsformer som forelesninger, diskusjoner, veiledning, selvstudium og praktisk arbeid. Studentene skal arbeide med å analysere, reflektere, vurdere og formulere faglige og metodiske problemstillinger samt lede samtaler og holde egne innlegg. Det foretas en kontinuerlig prosessvurdering av studiet i dialog mellom faglærere og studenter.

  • Content

    Elevers arbeid med engelskspråklige tekster:

    • Analyse og valg av tekster for barn og unge
    • Grunnleggende sjangerkunnskap
    • Interkulturell kommunikasjon
    • Tilpasset opplæring i forhold til en mangfoldig elevgruppe
    • Kritisk bruk av digitale læringskilder og verktøy
    • Arbeid med grunnleggende ferdigheter i engelskfaget, med fokus på lesing, regning og digitale ferdigheter
    • Samfunnsliv, historie og kulturuttrykk i noen engelsktalende land

    Studieopphold i engelskspråklig land

    Som del av undervisning i emne 2 tilbys studentene et studieopphold ved en partnerinstitusjon i et engelskspråklig land. Studentene vil da få anledning til å arbeide med det muntlige språket i en autentisk ramme og utvide sin kunnskap om engelskspråklig litteratur, kultur, samfunnsliv og historie. Kostnader i forbindelse med studieoppholdet dekkes av studentene selv. Informasjon om reisemål og kostnader gis ved semesterstart. Studieoppholdet er ikke obligatorisk, og studenter som av ulike årsaker ikke har anledning til å delta på studieoppholdet, deltar i samme perioden på tilsvarende undervisningsopplegg med tilsvarende læringsutbytte på OsloMet.

  • Teaching and learning methods

    Ingen arbeidskrav.

  • Course requirements

    Eksamen består av:

    • En prosjektoppgave bestående av en skriftlig og en praktisk del. Praktisk del utføres individuelt eller i gruppe. Skriftlig del utføres individuelt.

    Prosjektoppgaven fokuserer på teoretisk forståelse og praktisk anvendelse av kunnskaper, ferdigheter og holdninger som studentene har opparbeidet seg gjennom studiet.

    Eksamen vurderes på grunnlag av følgende kriterier:

    • Kunnskap om og ferdighet i å planlegge og utforme to digitale formidlingsressurser.
    • Kunnskap om digitale mediers påvirkning på kommunikasjon, kultur og samfunn.
    • Evne til å vurdere bruk av visuelt språk og visuelle virkemidler i digitale medier.
    • Analyse og kritiske betraktninger knyttet til problemstillingen i prosjektoppgaven.

    Eksamensresultatet kan påklages.

  • Assessment

    Se fagplanen.

  • Permitted exam materials and equipment

    Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emnet kan avlegges:

    • Individuell skriftlig oppgave, tekst på 900 ord +/- 10 %. Formålet med oppgaven er drøfting av sentrale teoretiske begreper innen språklæring og -undervisning, utvikling av studentenes egne skriveferdigheter og arbeid med digital tekstbehandling.
    • Oppgave i par i form av lydfil på 2-3 minutter fra hver student og skriftlig tekst på 500 ord +/- 10% fra hver student. Oppgaven fokuserer på arbeid med læreplanen og læremidler og læreren som språkmodell, samt utvikling av studentenes digitale kompetanse.
    • Krav om deltakelse i undervisningen (som beskrevet under «Arbeidskrav» i den innledende delen av fagplanen).
  • Grading scale

    Muntlig eksamen i grupper på tre studenter (eller par hvis nødvendig ut fra studenttall), med varighet på 15 minutter til presentasjon av en gitt oppgave og 10 minutter til spørsmål per gruppe fra sensorene. Det gis individuell karakter. Eksamensspråket er engelsk.

    Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Av praktiske hensyn vil gruppeeksamen kunne gjennomføres som individuell eksamen ved ny/utsatt eksamen.

  • Examiners

    Hver student kan ha med seg et A4-ark med notater.