Programplaner og emneplaner - Student
M5GEN1200 English, Subject 2 Course description
- Course name in Norwegian
- Engelsk, emne 2
- Study programme
-
English, Grade 5-10Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 5-10
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne M5GEN1100 Engelsk, emne 1.
Required preliminary courses
Ingen.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kjenner til litteratur og andre kulturelle uttrykk som kan brukes i undervisning av barn og unge
- kjenner forsknings- og utviklingsarbeid som er relevant for engelskfaget på trinn 5-10
Ferdigheter
Studenten
- kan bruke engelsk muntlig og skriftlig, sikkert og selvstendig
- kan planlegge og lede varierte og differensierte læringsaktiviteter, også digitale, som fremmer dybdelæring og utvikling av de grunnleggende ferdighetene
- kan oppdage lese- og skrivevansker og legge til rette for tilpasset opplæring
- kan diskutere, muntlig og skriftlig, et utvalg av skjønn- og faglitteratur
- kan innhente og tilrettelegge informasjon om samfunnsspørsmål og kulturelle tema til bruk i undervisningen
Generell kompetanse
Studenten
- kan formidle relevant fagstoff og kommunisere på engelsk på en måte som er tilpasset elever på trinn 5-10
- kan reflektere over egen læring og undervisningspraksis i lys av etiske grunnverdier og skolens ansvar for barn og unges personlige vekst
- kan arbeide selvstendig og sammen med andre for å tilrettelegge for elevers læring og utvikling
- kan vedlikeholde og utvikle sin egen språklige og didaktiske kompetanse
Content
Individuell skriftlig eksamen under tilsyn på 3 timer
Eksamensresultat kan påklages.
Teaching and learning methods
Se fagplanen.
Course requirements
Emnet gir bakgrunn for elementmetoden (anvendt for staver, bjelker og skiver), slik at studenten kan forstå oppbyggingen av et elementmetodeprogram og forstå begrensninger og muligheter ved elementanalyser. Videre skal emnet gi studentene kunnskap om kapasitetsberegninger av staver, bjelker og rammer innenfor plastisitetsteori og 2. ordens bøyningsteori.
Assessment
Ingen utover opptakskrav.
Permitted exam materials and equipment
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskaper om:
- forskyvningsmetoden
- matrisestatikk og elementmetoden
- plastisitetsteori
Ferdigheter
Studenten kan:
- analysere konstruksjoner ved hjelp av forskyvningsmetoden
- gjøre håndberegninger ved bruk av stivhetsmetoden for å beregne lastene i konstruksjoner som fagverk, rammer, etc
- gjøre bruddberegninger i bjelker og rammer basert på plastisk flyt
Generell kompetanse
Studenten:
- kan gjøre rede for prinsippene i en elementanalyse
- kan foreta en kritisk vurdering av resultater ved sammenligning av teoretiske og numeriske beregninger
- forstår forskjellen på elastisk og plastisk kapasitet
Grading scale
Forelesninger, og øvinger.
Examiners
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- 3 av 4 øvingsoppgaver