Programplaner og emneplaner - Student
M5GMT1100 Mathematics, Subject 1 Course description
- Course name in Norwegian
- Matematikk, emne 1
- Study programme
-
Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 5-10Mathematics, Grade 5-10
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Description of integrated courses
Ingen.
Introduction
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har bred kunnskap om grunnleggende fysiologiske behov hos mennesket: respirasjon og sirkulasjon, aktivitet, søvn og hvile, væske og ernæring, og eliminasjon
- har kunnskap om grunnleggende ernæring, og energigivende og ikke-energigivende stoffer
- har kunnskap om grunnleggende farmakologi
- har kunnskap om normalflora og sykdomsfremkallende mikrober, smittekjeden, resistens og mikrobenes patogenese
- har kunnskap om hjelpende kommunikasjon
- kan begrunne sykepleiehandlinger med relevant kunnskap
Ferdigheter
Studenten
- kan utføre praktiske prosedyrer knyttet til å dekke pasientens grunnleggende fysiologiske behov i tråd med tekniske, etiske og hygieniske prinsipper
- kan begrunne hensikt, gjøre observasjoner og vurdere risikomomenter ved gjennomføring av prosedyrer
- behersker basal hjerte-lunge-redning (HLR) med hjertestarter og Heimlich manøver
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i hva som fører til at de grunnleggende behovene trues, forårsaker sykdom, og hvordan sykdom kommer til uttrykk hos mennesker gjennom vitale tegn og symptomer
- har innsikt i sykepleiefaglige problemstillinger relatert til pasientens grunnleggende fysiologiske behov og ressurser
- kan formidle naturvitenskapelig fagstoff knyttet til pasienters grunnleggende behov, muntlig og skriftlig
- opptrer på en empatisk, respektfull og pålitelig måte og i tråd med yrkesetiske retningslinjer
Required preliminary courses
Forelesninger, gruppearbeid, skriftlige oppgaver, veiledning, workshop, øving i simulerings- og ferdighetsenhet og selvstudier.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har dybdekunnskap om matematikken elevene arbeider med på trinn 5-10
- har kunnskap om matematiske læring- og utviklingsprosesser og hvordan legge til rette for at elever kan ta del i slike prosesser
- har kunnskap om interaksjonsmønster, kommunikasjon og språkets rolle for læring av matematikk og ulike syn på læring av matematikk
- har kunnskap om ulike representasjoner og betydningen bruk av og overganger mellom representasjoner kan ha for elevers læring
- har kunnskap om hvordan grunnleggende ferdigheter medvirker til utviklingen av matematisk kompetanse
- har kunnskap om bruk av ulike læremidler, både digitale og andre, og muligheter og begrensninger ved slike læremidler
- har kunnskap om matematikkens historiske utvikling, spesielt utviklingen av tallbegrep og tallsystemer
- har kunnskap om matematikkfagets innhold på de ulike trinnene i grunnskolen og i videregående skole og om overgangene fra barnetrinn til ungdomstrinn og fra ungdomstrinn til videregående skole
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere matematikkundervisning for alle elever på trinn 5-10, med fokus på variasjon og elevaktivitet
- kan bruke arbeidsmåter som fremmer elevenes undring, kreativitet og evne til å arbeide systematisk med utforskende aktiviteter, resonnering og argumentasjon.
- kan kommunisere med elever, lytte til, vurdere, gjøre bruk av elevers innspill og stimulere elevenes matematiske tenking
- kan analysere og vurdere elevers tenkemåter, argumentasjon og løsningsmetoder ut fra ulike perspektiv på kunnskap og læring
Generell Kompetanse
Studenten
- har innsikt i matematikkfagets betydning som allmenndannende fag og dets samspill med andre fag, kultur, filosofi og samfunnsutvikling
- har innsikt i matematikkfagets betydning for utvikling av kritisk demokratisk kompetanse
Content
Tall, tallregning og tallteori:
- De fire regneartene, med spesiell vekt på multiplikasjon og divisjon
- Multiplikativ tenkning
- Bruk av regnelovene for tall
- Undersøkelser i tallteori knyttet til f.eks. partall og oddetall, kvadrattall, primtall, delelighet
Algebra og funksjonslære:
- Bruk av algebra i tallregning og tallteori
- Likninger, inkludert andregradslikninger, og ulike løsningsmetoder
- Likningssystemer
- Proporsjonalitet og omvendt proporsjonalitet
- Funksjonsbegrepet
- Lineære funksjoner
- Andregradsfunksjoner
Didaktiske temaer som behandles spesielt i dette emnet
- Teorier om matematikkompetanse
- Den matematiske samtalen
- Rammeverk for planlegging og gjennomføring av matematikkundervisning
Teaching and learning methods
Eksamensinnhold: Læringsutbytte.
Vurderingsform: Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, fire timer.
Hjelpemidler: Ingen.
Vurderingsuttrykk: Bokstavkarakter i skalaen A-F, der A er beste karakter, E er laveste beståtte karakter, og F er ikke bestått.
Sensurordning: Hver eksamen vurderes av 2 sensorer, en intern og en ekstern.
Pensumliste
Aagaard, H. (2016). Væske og ernæring. I N. J. Kristoffersen, F. Nortvedt, E. A. Skaug, & G. H. Grimsbø (Red.), Grunnleggende sykepleie: Grunnleggende behov (3. utg., Bind 2, s. 189-234). Oslo: Gyldendal akademisk.
Almås, H. (2016). Sykepleie til pasienter med forstyrrelser i kroppstemperaturen. I N. J. Kristoffersen, F. Nortvedt, E. A. Skaug, & G. H. Grimsbø (Red.), Grunnleggende sykepleie: Grunnleggende behov (3. utg., Bind 2, s. 165-184). Oslo: Gyldendal akademisk.
Bastøe, L.-K. H. & Frantsen, A. M. (2016). Behovet for søvn og hvile. I N. J. Kristoffersen, F. Nortvedt, E. A. Skaug, & G. H. Grimsbø (Red.), Grunnleggende sykepleie: Grunnleggende behov (3. utg., Bind 2, s. 347-367). Oslo: Gyldendal akademisk.
Eide, H. & Eide, T. (2007). Kommunikasjon i relasjoner: samhandling, konfliktløsning, etikk (2. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk. [Kap. 1, 7, 8, 9 og 10]
Elstrøm, P. (2014). Smittekjeden. I M. Steen, M. Degré, & D. Maizels (Red.), Mikrober, helse og sykdom (2. utg., s. 95-101). Oslo: Gyldendal akademisk.
Gjerland, A. (2016). Eliminasjon. I N. J. Kristoffersen, F. Nortvedt, E. A. Skaug, & G. H. Grimsbø (Red.),Grunnleggende sykepleie: Grunnleggende behov (3. utg., Bind 2, s. 241-307). Oslo: Gyldendal akademisk.
Johansen, E. (2016). Sirkulasjon. I N. J. Kristoffersen, F. Nortvedt, E. A. Skaug, & G. H. Grimsbø (Red.),Grunnleggende sykepleie. Grunnleggende behov (3. utg., Bind 2, s.129-151) Oslo: Gyldendal akademisk.
Lassen, J. (2014). Fra infeksjonssykdommenes utviklingshistorie. I M. Steen, M. Degré, & D. Maizels (Red.),Mikrober, helse og sykdom (2. utg., s. 63-69). Oslo: Gyldendal akademisk.
Lassen, J. & Degré, M. (2014). Hovedgrupper av mikrober og deres grunnleggende egenskaper. I M. Steen, M. Degré, & D. Maizels (Red.), Mikrober, helse og sykdom (2. utg., s. 27-59). Oslo: Gyldendal akademisk.
Lassen, J. & Steen, M. (2014). Infeksjoner - Mikrobenes angrep og menneskekroppens forsvar. I M. Steen, M. Degré, & D. Maizels (Red.), Mikrober, helse og sykdom (2. utg., s. 81-94). Oslo: Gyldendal akademisk.
Midtvedt, T. (2014). Antimikrobielle midler og resistensutvikling. I M. Steen, M. Degré, & D. Maizels (Red.),Mikrober, helse og sykdom (2. utg., s. 103-111). Oslo: Gyldendal akademisk.
Midtvedt, T. & Steen, M. (2014). Samliv mellom mikrober og vertsorganisme - normalflora. I M. Steen, M. Degré, & D. Maizels (Red.), Mikrober, helse og sykdom (2. utg., s. 71-79). Oslo: Gyldendal akademisk.
Nordeng, H. M. E. (2013). Grunnleggende kunnskap - Hva er legemidler og hvordan brukes de? I H. Nordeng, & O. Spigset (Red.), Legemidler og bruken av dem (2. utg., s. 23-43). Oslo: Gyldendal akademisk.
Norsk Resuscitasjonsråd. (2015). Basal HLR- voksne med hjertestarter . Hentet frahttp://nrr.org/images/pdf/HLR_med_hjertestarter_Norske_retningslinjer_2015.pdf
Norsk Resuscitasjonsråd. (2015). Fremmedlegeme i luftveiene . Hentet frahttp://nrr.org/images/pdf/Fremmedlegme_Norske_retningslinjer_2015.pdf
Skaug, E. A. (2016). Aktivitet. I N. J. Kristoffersen, F. Nortvedt, E. A. Skaug, & G. H. Grimsbø (Red.),Grunnleggende sykepleie: Grunnleggende behov (3. utg., Bind 2, s. 311-334). Oslo: Gyldendal akademisk.
Skaug, E. A. (2016). Kroppspleie. I N. J. Kristoffersen, F. Nortvedt, E. A. Skaug, & G. H. Grimsbø (Red.),Grunnleggende sykepleie: Grunnleggende behov (3. utg., Bind 2, s. 45-79). Oslo: Gyldendal akademisk.
Skaug, E. A. (2016). Respirasjon. I N. J. Kristoffersen, F. Nortvedt, E. A. Skaug, & G. H. Grimsbø (Red.),Grunnleggende sykepleie: Grunnleggende behov (3. utg., Bind 2, s. 87-115). Oslo: Gyldendal akademisk.
Slørdal, L. & Spigset, O. (2013). Farmakodynamikk - Hva gjør legemidlet med kroppen? I H. Nordeng, & O. Spigset (Red.), Legemidler og bruken av dem (2. utg., s. 45-54). Oslo: Gyldendal akademisk.
Solhaug, M., Rotegård, A. K., Hjortnæs, A. K., Schjødt-Osmo, B. & Bjørk, I. T. (2014). Praktiske prosedyrer i sykepleietjenesten . Hentet 15.04 2016 fra https://ppsnett.no/pps/forside?sv=9.0
Sortland, K., Steensæth, Y. & Gjerstad, R. (2015). Ernæring - Mer enn mat og drikke (5. utg.). Bergen: Fagbokforlaget. [Kap. 1-8 og 12]
Spigset, O. (2013). Interaksjoner - Hvordan kan legemidler påvirke hverandre på en ugunstig måte? I H. Nordeng, & O. Spigset (Red.), Legemidler og bruken av dem (2. utg., s. 89-92). Oslo: Gyldendal akademisk.
Spigset, O. (2013). Årsaker til variasjon i legemiddelrespons - Hvorfor virker ikke alle legemidler likt hos alle? I H. Nordeng, & O. Spigset (Red.), Legemidler og bruken av dem (2. utg., s. 77-86). Oslo: Gyldendal akademisk.
Spigset, O. & Slørdal, L. (2013). Bivirkninger - Hvilke uønskede effekter har legemidlet? I H. Nordeng, & O. Spigset (Red.), Legemidler og bruken av dem (2. utg., s. 67-75). Oslo: Gyldendal akademisk.
Spigset, O. & Slørdal, L. (2013). Farmakokinetikk - Hva gjør kroppen med legemidlet? I H. Nordeng, & O. Spigset (Red.), Legemidler og bruken av dem (2. utg., s. 55-65). Oslo: Gyldendal akademisk.
Stordalen, J. (2010). Praktiske sykepleieferdigheter (2. utg.). Bergen: Fagbokforlaget. [Kap. 1-11, 14, 16, 18 og 20]
(Pensumliste ajour: 29.06.16 v/MN)
Course requirements
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Arbeidskravene er ment å bidra til å kvalitetssikre at studentene har kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse knyttet til emne 1. Følgende arbeidskrav må være godkjent før avsluttende eksamen kan avlegges:
- Arbeidskrav 1 emne 1: En skriftlig oppgaveinnlevering knyttet til matematiske og fagdidaktiske emner. Omfang tilsvarende ca. 2000 ord. Individuell innlevering.
- Arbeidskrav 2 emne 1: En skriftlig oppgaveinnlevering knyttet til matematiske og fagdidaktiske emner. Omfang tilsvarende ca. 2000 ord. Arbeidskravet skal kreve bruk av IKT som hjelpemiddel. Individuell innlevering.
- Arbeidskrav 3 emne 1: Et skriftlig oppdrag knyttet til gjennomføring av observasjon og/eller undervisning av elever. Omfang 5000 ord +/- 10%. Dette kan i tillegg innebære muntlig framføring på ca. 20 minutter (faglærerne presiserer). Gruppeinnlevering.
- Arbeidskrav 4 emne 1: Krav om deltakelse i undervisningen (som beskrevet under avsnittet «Arbeidskrav» i den innledende delen av fagplanen).
Assessment
Individuell skriftlig eksamen under tilsyn med omfang på seks timer.
Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen.
Permitted exam materials and equipment
Ingen hjelpemidler tillatt.
Grading scale
Det benyttes en karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Examiners
Eksamen vurderes av to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet.