Programplaner og emneplaner - Student
M5GEN1100 English, Subject 1 Course description
- Course name in Norwegian
- Engelsk, emne 1
- Study programme
-
English, Grade 5-10Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 5-10
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Description of integrated courses
Bestått/ikke bestått
Required preliminary courses
Innsikt i hvordan organisasjoner fungerer, er viktig for alle som skal ut i arbeidslivet. Kunnskaper og ferdigheter fra dette emnet er avgjørende for å orientere seg og forstå det som foregår i en organisasjon. Studentene skal gis kunnskaper om sentrale organisasjonsmessige fenomener. Det overordnede målet er at studentene skal kunne anvende denne kunnskapen for å forstå det som skjer i organisasjoner. Kunnskaper og ferdigheter opparbeidet i emnet gir grunnlag for senere emne i Foretaksstrategi samt fordypningsemner.
Undervisningsspråk er norsk.
Learning outcomes
No requirements over and above the admission requirements.
Content
Del 1) To interne sensorer.
Del 2) En intern sensor.
Teaching and learning methods
Prosjektarbeid i gruppe ender ut i BSc-oppgave rapport, plakat og muntlig presentasjon. Det anbefales sterkt å skrive BSc-oppgaven i samarbeid med en industripartner/næringsliv basert på et industriprosjekt, og det overlates til studentene å finne ekstern industrikontakt selv. Problemstillingen formuleres i samarbeid med ekstern industrikontakt. Det blir utnevnt en veileder som hører til studieprogrammet.
Gruppene består av 3 eller 4 studenter. Rent unntaksvis, når særskilte grunner tilsier det (nemlig sykdom eller toppidrett), kan BSc-oppgaven etter søknad gjennomføres av én enkelt student. Etter søknad kan også andre gruppe størrelser vurderes, men størrelse på 3 eller 4 studenter er den foretrukne. Det overlates til studentene å lage studentgrupper selv. For hver gruppe blir det utnevnt en veileder som hører til studieprogrammet. Eventuell ekstern samarbeidspartner vil normalt også bidra med veiledning og oppfølging.
Course requirements
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om:
- lovverk, forskrifter, statlige planretningslinjer, veiledninger og kommunale normer knyttet til planutforming og saksbehandling av arealplaner
- plan- og medvirkningsprosesser og saksgang i planbehandling og bruk av innsigelser
- utvalgte deler av fagets planleggingshistorie og planleggingsteorier
- miljø- og planleggingsetikk
- sammenheng mellom bystruktur og transport og kan redegjøre for bærekraftige areal- og transportløsninger
- Kost/nytte-analyser og forholdet mellom kostnader og nytte.
- har kunnskap om geografisk informasjon, modellgrunnlag og analysemetoder
Ferdigheter
Studenten kan:
- utarbeide en reguleringsplan med tilhørende reguleringsbestemmelser og planbeskrivelse i samsvar med Miljøverndepartementets veiledning for reguleringsplaner, samt overordnede føringer
- prinsippene for utforming av reguleringsplaner ved bruk av egnet programvare med tilhørende tekniske planer, samt utføre konsekvensanalyser for områdereguleringsplan og ROS-analyse for detaljreguleringsplan.
- gjennomføre beregninger og vurderinger av ulike tiltak med hensyn på tiltakenes kostnader og nytte
Generell kompetanse
Studenten kan:
- organisere, planlegge og gjennomføre tverrfaglige utredninger, analyser og rapporter.
- beskrive politisk saksgang og beslutningssystem for arealplaner i kommuner
- beskrive prinsipper for utvikling av bærekraftig areal- og transport
- bruke intervju og litteraturstudier som metoder til utredninger og rapporter
Assessment
Vurdering foregår basert på BSc-oppgave rapport, plakat og muntlig presentasjon.
1) Rapport teller 70%.
2) Plakat og muntlig presentasjon teller 30%.
Eksamensresultat i del 1) kan påklages. Eksamensresultat i del 2) kan ikke påklages.
Begge eksamensdeler må være vurdert til karakter E eller bedre for at studenten kan bestå emnet.
Permitted exam materials and equipment
The following coursework is compulsory and must be approved before the student can sit the exam:
- 3 assignments
Grading scale
IntelliJ is avaliable during the exam.
Examiners
1) Ingen
2) Alle