EPN-V2

KOML6400 Language, Learning and Communication Course description

Course name in Norwegian
Læring, språk og kommunikasjon
Study programme
Supplementary Teacher Education
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Introduction

Språk er et viktig verktøy for læring og for deltaking i samfunn og arbeidsliv. I emnet språk, læring og kommunikasjon de grunnleggende ferdighetene skriving, lesing og muntlig vektlagt. Det er nøkkelferdigheter både for studentenes egen læring av fagene på høgskolen og for å kunne utvikle elevenes læring i skolefagene. Mestring av disse ferdighetene legger grunnlag for videre utdanning og arbeidsliv.

Required preliminary courses

Emnet inngår i studieprogrammet for kompletterende lærerutdanning, og er beregnet på studenter som har fått innvilget opptak på dette programmet. Studenter må ha bestått minimum 10 studiepoeng fra emne 1 eller 2 og dokumentere norsk språk på B2-nivå, skriftlig og muntlig, fra Kompetanse Norge sin norskprøve.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kjennskap til barn og unges språk- og litterasitetsutvikling
  • har kunnskap om norsk språk i et typologisk og kontrastivt perspektiv, og kan se eget morsmål i lys av dette
  • har kunnskap om flerspråklighet på individ- og samfunnsnivå og om spesielle språklige utfordringer andrespråkselever kan ha i norsk skole

Ferdigheter

Studenten

  • kan bruke varierte arbeidsmåter for å legge til rette for språk- og litterasitetsutvikling hos elevene
  • kan på en selvstendig måte og i samarbeid med andre integrere de grunnleggende ferdighetene muntlig, skriving og lesing i fagopplæringen
  • kan skrive ulike typer akademiske tekster om komplekse profesjonsrelaterte tema med en oversiktlig, leservennlig og hensiktsmessig oppbygging og uttrykksform og med utfyllende og nyansert argumentasjon og drøfting

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan bruke norsk skriftlig og muntlig på en tilfredsstillende måte i sin yrkesutøvelse som lærer
  • kan bruke språket muntlig og skriftlig til å videreformidle, bearbeide og sammenfatte informasjon på en hensiktsmessig måte
  • har kjennskap til språksituasjonen i Norge med to sidestilte skriftlige målformer og ikke-normert talemål og har strategier for å forholde seg til begge målformer og ulike talemålsvarianter i profesjonssammenheng
  • kan videreutvikle egen og andres språkforståelse ved å utforske nye språklige uttrykk, å gjøre komplekst og utfordrende innhold mer tilgjengelig for målgruppen og bruke sine flerspråklige og faglige ressurser og erfaringer i sin yrkesutøvelse som lærer

Content

Prosjektoppgave som skal gjennomføres individuelt. Prosjektoppgaven skal bestå av en digital dokumentasjon som inneholder:

  • Et praktisk-estetisk arbeid dokumentert visuelt.
  • Dokumentasjon av prosess med bilder og korte begrunnelser.
  • En fagdidaktisk refleksjon.

Totalt 2500 ord +/- 10%. Litteraturliste kommer i tillegg.

Eksamensresultatet kan påklages.

Teaching and learning methods

Emnet omhandler ulike problemstillinger knyttet til tredimensjonal form, der romforståelse, håndverksferdigheter og designprosesser inngår. Gjennom arbeid i emnet erfarer studenten hvordan man kan jobbe med innovasjon i kunst- og designprosesser. Praktisk skapende arbeid med form, teknologi og håndverkstradisjoner vektlegges. I emnet legges det vekt på utvikling av nysgjerrighet, kreativitet, mot, skaperglede, utholdenhet og evne til å løse problemer gjennom skapende prosesser. Arbeid med kjerneelementer, vurdering, grunnleggende ferdigheter og tverrfaglige temaer står sentralt.

Innhold:

  • Arkitektur, skulptur, design og miljø.
  • Skapende arbeid med arkitektur, skulptur og design.
  • Digital formidling av arkitektur, skulptur, design og miljø.
  • Innovasjon og entreprenørskap.

Course requirements

Ingen

Assessment

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har videreutviklet praktisk kunnskap om norsk språksystem og om relevant fagspråk som angår lærerprofesjonen
  • har kunnskap om karakteristiske trekk ved norsk fagspråk og norske fagtekster
  • har videreutviklet kunnskap om ulike typer norske fagtekster og lesestrategier for å finne informasjon og orientere seg i disse
  • har kunnskap om grunnleggende profesjonsetiske prinsipper og dilemmaer i tilknytning til undervisning og læring i skolen
  • har kunnskap om overganger mellom trinn og skoleslag
  • har kunnskap om arbeid med verdier og holdninger i undervisningen for å fremme kritisk refleksjon og handlingskompetanse hos elevene
  • har kunnskap om ulike samiske kulturuttrykk og språk, levemåter og kamp for politiske og utdanningsmessige rettigheter i et historisk perspektiv
  • har kunnskap om klasseledelse og klasseledelses betydning for læring og læringsmiljø

Ferdigheter

Studenten

  • kan forstå hovedinnholdet, vesentlige detaljer, komplekse argumentasjonsrekker og ulike synspunkter i forelesninger, artikler og fagbøker, foredrag og andre profesjonsrelaterte og akademiske presentasjoner på norsk
  • kan uttrykke seg presist og nyansert på norsk, gjøre rede for egne meninger, kommentere andres innspill og argumentere ved å gå i dybden og forklare ulike synspunkter i samtaler og diskusjoner i profesjons- og studiesammenheng
  • kan lese på norsk med stor grad av selvstendighet, bruke hensiktsmessige lesestrategier etter teksttype og formål, vurdere kilder kritisk og referere til ulike kilder i egne fagtekster
  • kan skrive klare sammenhengende tekster på norsk, der informasjon fra ulike kilder blir vurdert, sammenfattet og formidlet på en saklig og nyansert måte, der egne og andres synspunkter underbygges med tydelig argumentasjon og eksempler
  • kan reflektere og planlegge undervisning som fremmer oppslutning om bærekraftig utvikling og demokrati
  • kan reflektere over klasseledelse og elevers læringsmiljø, og drøfte hvordan ulike faktorer påvirker elevers læringsarbeid.

Generell kompetanse

Studenten

  • kan delta i faglige diskusjoner, lede gruppediskusjoner på en demokratisk måte ved å gi rom for å anerkjenne ulike bidrag og synspunkter, oppdage misforståelser og føre samtalen videre
  • kan bruke det norske språket som verktøy for læring
  • har videreutviklet forståelse for hvilken rolle språk og kommunikasjon har i profesjons- og utdanningssammenheng
  • har innsikt i egen språklæringsprosess, og kan videreutvikle sine språkferdigheter for å ta del i mer komplekse språklige sammenhenger
  • kan aktivt forholde seg til hvordan profesjonelle verdivalg påvirker elevenes læringsarbeid
  • kan forstå sammenhenger mellom relevant forskning og muligheter i pedagogisk praksis

Permitted exam materials and equipment

Undervisningen i emnet går over ett semester og tar i bruk varierte arbeidsformer og undervisningsmetoder, som for eksempel individuelt arbeid i form av selvstudium, fagskriving og oppgaveløsning veksler med gruppearbeid, arbeid i klassen, veiledning og forelesninger. Enkelte oppgaver og arbeidskrav vil være knyttet til studentens tidligere erfaring i læreryrket. Som en del av de skriftlige arbeidskravene forventes det at studentene redegjør for arbeidet sitt muntlig i undervisningen.

Grading scale

Videreutdanning for lærere i kunst og håndverk er et delvis nettbasert studium med hybrid løsning.

Læringsutbytte vil bli oppnådd gjennom forelesninger av eksterne og interne faglærere, samt gjennom egne presentasjoner av erfaringsinnhenting ved egen skole/ arbeidsplass. Dette i form av formidling av og praktisk arbeid med digitale medier og verktøy. Praktisk arbeid og problemløsning i arbeid med digitale verktøy under veiledning vil også danne grunnlag for egen læring. I tillegg vil arbeid med kunst- og designprosesser og praktisk skapende arbeid bidra til studentenes læringsutbytte.

Studiet gjennomføres på deltid over et semester. Undervisningen er lagt opp med 2-3 samlinger i semesteret. Studiet omfatter omlag 350 arbeidstimer for studenten. Av disse er omtrent 70 timer undervisning og veiledning med lærere og medstudenter på samlinger. De øvrige timer vil være arbeid individuelt og i grupper.

Examiners

Arbeidskrav og obligatorisk tilstedeværelse må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan framstille seg til eksamen.

Arbeidskrav:

  • Oppgaver gis på samlinger og i mellomperiodene. Det gis til sammen 2 arbeidskrav.
  • Ett praktisk-estetisk arbeid og en fagdidaktisk refleksjon formidlet til medstudenter