Programplaner og emneplaner - Student
KOML6400 Language, Learning and Communication Course description
- Course name in Norwegian
- Læring, språk og kommunikasjon
- Study programme
-
Supplementary Teacher Education
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Språk er et viktig verktøy for læring og for deltaking i samfunn og arbeidsliv. I emnet språk, læring og kommunikasjon de grunnleggende ferdighetene skriving, lesing og muntlig vektlagt. Det er nøkkelferdigheter både for studentenes egen læring av fagene på høgskolen og for å kunne utvikle elevenes læring i skolefagene. Mestring av disse ferdighetene legger grunnlag for videre utdanning og arbeidsliv.
Required preliminary courses
Emnet inngår i studieprogrammet for kompletterende lærerutdanning, og er beregnet på studenter som har fått innvilget opptak på dette programmet. Studenter må ha bestått minimum 10 studiepoeng fra emne 1 eller 2 og dokumentere norsk språk på B2-nivå, skriftlig og muntlig, fra Kompetanse Norge sin norskprøve.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kjennskap til barn og unges språk- og litterasitetsutvikling
- har kunnskap om norsk språk i et typologisk og kontrastivt perspektiv, og kan se eget morsmål i lys av dette
- har kunnskap om flerspråklighet på individ- og samfunnsnivå og om spesielle språklige utfordringer andrespråkselever kan ha i norsk skole
Ferdigheter
Studenten
- kan bruke varierte arbeidsmåter for å legge til rette for språk- og litterasitetsutvikling hos elevene
- kan på en selvstendig måte og i samarbeid med andre integrere de grunnleggende ferdighetene muntlig, skriving og lesing i fagopplæringen
- kan skrive ulike typer akademiske tekster om komplekse profesjonsrelaterte tema med en oversiktlig, leservennlig og hensiktsmessig oppbygging og uttrykksform og med utfyllende og nyansert argumentasjon og drøfting
Generell kompetanse
Studenten:
- kan bruke norsk skriftlig og muntlig på en tilfredsstillende måte i sin yrkesutøvelse som lærer
- kan bruke språket muntlig og skriftlig til å videreformidle, bearbeide og sammenfatte informasjon på en hensiktsmessig måte
- har kjennskap til språksituasjonen i Norge med to sidestilte skriftlige målformer og ikke-normert talemål og har strategier for å forholde seg til begge målformer og ulike talemålsvarianter i profesjonssammenheng
- kan videreutvikle egen og andres språkforståelse ved å utforske nye språklige uttrykk, å gjøre komplekst og utfordrende innhold mer tilgjengelig for målgruppen og bruke sine flerspråklige og faglige ressurser og erfaringer i sin yrkesutøvelse som lærer
Content
None
Teaching and learning methods
This course familiarises students with the profession's history and field of work, as well as the professional role. The focus is on ethics, ethical dilemmas in professional practice and training in ethical reflection. The course introduces the topics of communication, applicable legislation of relevance to practising a health profession, interaction and cooperation. The students are familiarised with how language and culture can influence these aspects. The students are introduced to the social educator's role as a health and social policy actor. The course is taught over six weeks.
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
Arbeidskrav 1: Muntlig presentasjon av en didaktisk plan
Studentene skal utarbeide et flerfaglig undervisningsopplegg knyttet til grunnleggende ferdigheter som skal gjennomføres i praksis. En didaktisk plan for undervisningsopplegget skal presenteres for lærer og medstudenter. Det skal gis begrunnelser for valgene studenten har gjort. Lærerne og medstudenter skal gi innspill på presentasjonen. Omfang: ca. 15 minutter.
Arbeidskrav 2: Fagtekst med drøfting
Skriftlig oppgave: Drøfting knyttet til en problemstilling som er relevant for semesteroppgaven Omfang: 1200 ord +/- 10 %.
Arbeidskrav 3: Utkast til semesteroppgaven
Skriftlig oppgave: Studentene skal levere et utkast på oppgaven de senere skal levere til eksamen. Det gis obligatorisk veiledning på utkastet, og studentene skal med bakgrunn i veiledningen arbeide videre med semesteroppgaven frem mot eksamen. Omfang: 2000-3000 ord.
Faglig aktivitet med krav om deltakelse
Emnet har krav om 80 % deltakelse i undervisningen. Fravær som overstiger 20 % medfører at studenten ikke får avlegge eksamen. For utfyllende informasjon om faglig aktivitet med krav om deltakelse, se programplandelen.
Assessment
Permitted exam materials and equipment
On successful completion of the course, the student has the following learning outcomes classified as knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student
- can describe the development of social education as a separate profession
- can explain the role and function of social educators in cooperation with other professions
- can explain the rights of persons with disabilities and legislation of importance to the professional practice of social educators
- can explain the UN Convention on the Rights of Persons with Disabilities
- can describe important ethical theories and core values in habilitation and rehabilitation
- can explain inclusion, equality and non-discrimination to ensure equal services for all
- can describe important skills in communication, interaction and cooperation, and how they are influenced by language and culture
- can explain guidelines for preventing risk and threatening incidents, including sexual abuse
- can describe the social educator work model
- can describe the most common diagnoses and syndromes encountered by the profession
- can give an account of the most common consequences of intellectual disability and diagnoses in daily life
- can describe relational skills that are important to the professional practice of social educators
Skills
The student
- can demonstrate relational skills in a group to promote cooperation
General competence
The student
- can identify and reflect on relevant academic and ethical challenges in the professional practice of social educators
Grading scale
The teaching and learning methods include lectures, seminars, self-study, field trips, peer assessments, group work and various presentations. Digital learning resources will be made available to students in advance, and some of the time they spend at the university will be used to work on assignments and group work.
Examiners
The following required coursework must be approved before the student can take the exam:
- Participation in an excursion
- Supervised group work on ethical reflection model, five hours
- Presentation of group work in seminar groups. Feedback on the presentation from fellow student(s) and the lecturer