Programplaner og emneplaner - Student
Bachelorstudium i psykologi med vekt på atferdsanalyse Programplan
- Engelsk programnavn
- Bachelor's Programme in Psychology with an Emphasis on Behavior Analysis
- Gjelder fra
- 2025 HØST
- Studiepoeng
- 180 studiepoeng
- Varighet
- 6 semestre
- Timeplan
- Her finner du et eksempel på timeplan for førsteårsstudenter.
- Programhistorikk
-
Innledning
Bachelorstudiet i psykologi med vekt på atferdsanalyse er en 3-årig utdanning (180 studiepoeng). Fullført studium kvalifiserer til bachelorgrad i psykologi med vekt på atferdsanalyse (Bachelor in Psychology with an Emphasis on Behavior Analysis).
Studiet er hjemlet i lov om universiteter og høgskoler og forskrift om studier og eksamen ved OsloMet- storbyuniversitetet. Det er ikke fastsatt nasjonal rammeplan.
Bachelorgraden er godkjent av The Association for Behavior Analysis International (ABAI), som er den internasjonale organisasjonen for forsking i og anvendelse av atferdsanalyse.
Utdanningen fyller også kravene til prekvalifisering for sertifisering gjennom The Board Certified Behavior Analyst® (BCBA®) som Board Certified Assistant Behavior Analysts (BCaBAs).
Det generelle målet med studiet er gi studenten grunnleggende kompetanse innen psykologi og atferdsanalyse slik at denne er i stand til å analysere atferd og tilrettelegge miljøet rundt individer for å fremme og opprettholde ønsketatferdsendring.
Studentene må lære seg et presist begrepsapparat, lese relevant forskningslitteratur og delta aktivt i diskusjoner i det atferdsanalytiske miljøet for å oppnå denne kompetansen.
Gjennom slike aktiviteter vil studentene også få solid kunnskap om de etiske og faglige standardene i fagfeltet.
Institutt for atferdsvitenskap har et solid fagmiljø med tilknytning til en naturvitenskaplig tradisjon og en evidensbasert tilnærming til læring. Instituttet har også gjennom denne faglige profilen et betydelig nasjonalt og internasjonalt samarbeids- og forskningsnettverk. I tillegg til en selvstendig bachelorgrad innen psykologi, kan dette studie inngå i et fullstendig utdanningsløp fra bachelor- via master- til ph.d.-grad innen atferdsanalyse.
Relevans for videre utdanning
En bachelorgrad i psykologi med vekt på atferdsanalyse er et godt utgangspunkt for videre studier som for eksempel i masterprogram i psykologi eller atferdsvitenskap/atferdsanalyse. Psykologi og atferdsanalyse vil også være egnet i kombinasjon med en rekke andre fag, som pedagogikk, helsefag, økonomi, ledelse og personaladministrasjon, samt andre samfunnsfag*.
*Ved opptak til videre studier gjelder den enkelte utdanningsinstitusjons til enhver tid gjeldende opptakskrav.
Relevans for arbeidsliv
Det er økende etterspørsel etter anvendbar kunnskap om læring og psykologi i offentlige og private virksomheter og etterspørsel etter kompetanse til å måle effekten av behandling, tiltak og andre iverksatte endringsprosesser. Studentene har etter endt studium kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse innen psykologi og atferdsanalyse. Disse kan anvendes i selvstendig arbeid eller i samarbeid med andre fagpersoner til organisering, planlegging og gjennomføring av endringsarbeid, med særlig fokus på endringsprosesser som innebærer tilrettelegging av miljøet. Studenten vil etter endt studie også ha ferdigheter til å ulike måter måle effekten slikt endringsarbeid.
Bachelorgraden i psykologi med vekt på atferdsanalyse har to praksisperioder på 9 uker hver hvor studentene får erfaring i selvstendig arbeid og i samarbeid med andre fagpersoner om endringsarbeid generelt og spesielt innen behandling og opplæring. Studiet fyller krav fra Helsedirektoratet om minimum 30 studiepoeng veiledet praksis i utdanningen for å kvalifisere for miljøterapeutstillinger.
Målgruppe
Studiet retter seg mot personer som ønsker en bachelorgrad innen psykologi hvor atferdsanalyse vektlegges. Bachelorgraden skal utvikle grunnleggende fagkompetanse hos studentene gjennom en utdanning gitt innenfor et atferdsvitenskapelig forsknings- og praksismiljø. Studentene vil tilegne seg kunnskaper, ferdigheter og holdninger som kvalifiserer for videre utdannelse på et relevant masterstudium, og for ansettelse i stillinger hvor slike kvalifikasjoner er relevante.
Opptakskrav
Opptakskrav er generell studiekompetanse, jf. Forskrift om opptak til høyere utdanning. Søkere over 25 år som ikke kan dokumentere generell studiekompetanse, kan vurderes på grunnlag av realkompetanse. Egne kriterier for vurdering av realkompetanse er utarbeidet.
Opptakskravet er generell studiekompetanse for studenter som ønsker å ta enkeltemner i studiet hvor forkunnskaper ikke er påkrevd. Søkere vurderes individuelt til de emnene som har forkunnskapskrav.
I forbindelse med opptak til studiet må søkere fremlegge politiattest, jfr. Forskrift om opptak til høyere utdanning.
For opptak på grunnlag av realkompetanse
Krav til alle realkompetansesøkere
- Søker må være 25 år eller eldre.
- Søker kan ikke ha generell studiekompetanse
Krav til yrkespraksis
- Søker må dokumentere minimum 5 års fulltids yrkespraksis innen helse-, omsorg-, sosial- eller undervisningssektor.
- I praksisen må søker ha arbeidet med pasienter, elever eller klienter. Omsorg for egne barn kan godkjennes i inntil ett år.
Fagkrav
- Norsk 112 årstimer *
- Engelsk 140 årstimer
- Matematikk 84 årstimer
*Søkere med morsmål fra land utenfor Norden - uten fullført og bestått 3-årig videregående opplæring i Norge - må dokumentere norsk 393 årstimer eller tilsvarende.
Læringsutbytte
Etter fullført studium har kandidaten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten
- har bred kunnskap om og forståelse for hvordan menneskelig atferd påvirkes og endres i samspill med omgivelsene
- har bred kunnskap om atferdsanalytiske prinsipper og andre læringsprinsipper og hvordan disse anvendes innenfor ulike områder i samfunnet
- har kunnskap om psykologiens og atferdsanalysens historie
- kjenner til hvordan forsknings- og utviklingsarbeid pågår i fagfeltet
- kan oppdatere og videreutvikle egen kunnskap innenfor psykologi og atferdsanalyse
Ferdigheter
Kandidaten kan
- anvende atferdsanalytiske prinsipper, inkludert å gjennomføre funksjonelle kartlegginger og tilrettelegge for ønskelig opprettholdelse og endring av atferd
- beskrive fordeler og ulemper med ulike forklaringsmodeller innen psykologi
- redegjøre for praktisk arbeid som tar i bruk ulike forklaringsmodeller innen psykologi
- finne frem til og sette seg inn i relevant faglitteratur og anvende resultater fra forskning i egen fagutøvelse
- treffe begrunnede valg for egen fagutøvelse, reflektere over denne og justere egen atferd under veiledning
- anvende ulike metoder for innsamling og analyse av data
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan skille mellom fagkunnskap og personlig overbevisning
- kan formidle forskning og anvendelse av kunnskap innen atferdsanalyse og psykologi både skriftlig og muntlig
- kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn innen psykologi/atferdsanalyse og gjennom dette bidra til utvikling av god, etisk praksis
- er kjent med vitenskapelige verdier som åpenhet, logisk tenkning, presisjon og etterrettelighet
- kjenner til særskilte etiske problemstillinger og juridiske retningslinjer som gjelder for psykologisk og atferdsanalytisk arbeid
- kan planlegge og gjennomføre akademisk arbeid som strekker seg over tid, alene og som deltaker i en gruppe
- kjenner til forskningsfronten, nytenkning og innovasjonsprosesser innen psykologi og atferdsanalyse.
Innhold og oppbygging
Bachelorutdanning i psykologi med vekt på atferdsanalyse er et studium på 180 studiepoeng. Utdanningen organiseres på heltid over tre år/seks semestre.
Studieåret er på 40 uker, og det forventes en arbeidsinnsats på ca. 40 timer pr. uke. Dette inkluderer både timeplanlagte aktiviteter, studentenes egenaktivitet og eksamen.
Det faglige innholdet i bachelorgraden kan inndeles i fire hovedområder:
1. Vitenskapsteori og etikk
2. Temaer fra psykologi (utviklingspsykologi, sosialpsykologi, persepsjonspsykologi, kognitiv psykologi, personlighetspsykologi og anvendt psykologi)
3. Forskningsmetoder i psykologi
4. Atferdsanalyse i teori og praksis
Det vises for øvrig til beskrivelsene for hvert emne med tilhørende pensumliste.
Progresjon i studiet
Under vises hvilke emner som bygger på hverandre og i hvilken rekkefølge disse emnene må tas. Denne progresjonen er nødvendig for at kunnskap og ferdigheter som bygger på hverandre skal sys sammen til en helhetlig kompetanse.
1. Vitenskapsteori og etikk
består av emnene PSYK1110 - Vitenskapsteori og etikk (10 sp) og PSYK1220 – Generell og historisk innføring i psykologi (10 sp). Disse emnene må være bestått før bacheloroppgaven leveres.
2. Temaer fra psykologi
består av emnene PSYK1620 Organisasjon, samfunn og arbeidsliv (10 sp), PSYK1700 – Kognitiv psykologi og nevrovitenskap (10 sp), PSYK3200 – Sosialpsykologi (10 sp), PSYK3400 – Utviklingspsykologi (10 sp) og PSYK3500 Evolusjon og atferd (10 sp). Disse emnene må være bestått før bacheloroppgaven leveres.
3. Forskningsmetoder i psykologi
består av emnene PSYK2100 – Forskningsmetode 1 - Introduksjon til kvantitativ og kvalitativ metode (10 sp), PSYK2400 – Forskningsmetode 2 – N=1-design, evaluering og dokumentasjon (10 sp) og PSYK2600– Forskningsmetode 3 - Forskningsdesign og statistikk (10 sp). PSYK2100 er forkunnskapskrav for både PSYK2400 og PSYK2600 og må være bestått før disse to emnene kan gjennomføres. Alle tre emnene må være bestått før bacheloroppgaven leveres.
4. Atferdsanalyse i teori og praksis
består av emnene PSYK1420 – Atferdsanalyse 1 Generelle prinsipper i atferdsanalyse - (10 sp), PSYK2210 – Atferdsanalyse 2 - Anvendt atferdsanalyse (15 sp), PSYK2310 – Atferdsanalyse 3 – Eksperimentell og konseptuell atferdsanalyse (10 sp). Disse tre emnene som må tas i angitt rekkefølge og være bestått før bacheloroppgaven leveres. I tillegg må PSYKPRA10 – Anvendt atferdsanalyse - praksisstudier (15 sp) være bestått før 3. studieår kan påbegynnes.
Øvrige progresjonskrav:
PSYKPRA10 - Bestått PSYK1420 og gjennomført/fått godkjent arbeidskrav PSYK2210
PSYKPRA2 - Bestått emnene PSYK1110, PSYK1220, PSYK1420, PSYK1620, PSYK1700, PSYK2100, PSYK2210, PSYK2310, PSYKPRA10, PSYK2400 og PSYK2600
3. studieår
5. semester
Bacheloroppgave 30 SP
6. semester
Praksis 15 SP og BA-oppgave 15 SP
Arbeids- og undervisningsformer
Bestått studium kvalifiserer for mastergrad i ergoterapi (engelsk: Master's Degree in Occupational Therapy) i henhold til § 3 i forskrift om krav til mastergrad, fastsatt av Kunnskapsdepartementet. Det bygger på bachelorgrad i ergoterapi eller tilsvarende.
Studiet har et omfang på 120 studiepoeng og gjennomføres som deltidsstudium over fire år. Undervisningen er samlet i bolker.
Nasjonale helse- og velferdsordninger vektlegger helsefremmende intervensjoner innen hverdagsliv og arbeidsliv som skal fremme aktivitet og samfunnsdeltakelse i befolkningen gjennom livsløpet. En økende heterogen og flerkulturell befolkningssammensetning hvor flere lever lenger med ulike sykdommer, stiller nye krav til kompetanse hos helse og sosialpersonell (Stortingsmelding 13, 2011-12). Masterstudiet i ergoterapi skal bidra til at ergoterapeuter utvikler spesialisert kompetanse til å møte disse samfunnsutfordringene.
Samfunnet står overfor flere utfordringer med økte ulikheter innen helse, utdanning og arbeid. For eksempel står cirka 700.000 innbyggere i arbeidsfør alder utenfor arbeidslivet (NAV 2017)). Økt sykefravær er både en utfordring for den enkelte og for samfunnet. Videre er det flere unge som ikke fullfører videregående skole. Dette kan skape en situasjon hvor grupper av befolkningen i mindre grad får mulighet til å bidra i samfunnet gjennom arbeid eller studier.
Ulike hjelpebehov knyttet til helse og velferd for barn, ungdom, voksne og eldre ser ut til å øke. Samtidig sees en knapphet på kompetent helse- og omsorgspersonell.
Masterstudiet i ergoterapi skal imøtekomme samfunnets behov for ergoterapeuter som har spesialisert kompetanse i analyse, utvikling og tilpasning av intervensjoner. Brukerne av ergoterapitjenester har behov for skreddersydde, helhetlige og målrettete tiltak som muliggjør deltakelse i hverdags- og arbeidsliv til tross for sykdom og sosial, psykisk eller fysisk nedsatt funksjon. Intervensjoner kan rettes mot individet, men kan også være rettet mot grupper i befolkningen. Tilrettelegging i barnehage, skole, på arbeidsplasser og i hjemmet er viktige oppgaver for ergoterapeuter som bidrag til å fremme et inkluderende samfunn. Videre er tiltak i tråd med universell utforming sentrale innen ergoterapi.
Nye teknologiske løsninger er i rivende utvikling og skaper både muligheter og utfordringer. Anvendelse av ny teknologi kan fremme aktivitet og deltakelse. Samtidig kan krav om bruk av ny teknologi bli et hinder for utsatte grupper som på grunn av redusert kognitiv kapasitet eller høy alder har begrensete forutsetninger for å kunne mestre dette.
Effektive intervensjoner forutsetter at avstanden mellom forskning og praksis minskes. De må ikke være atskilte virksomheter, men koples sammen. De vitenskapelige fagområdene kunnskapstranslasjon og implementeringsvitenskap har fokus på hvordan denne avstanden kan minskes. Forskning er basis for praksis, men springer også ut fra praksis. Forskningsresultater må få konsekvenser for praksis, slik at yrkesutøvelsen i størst mulig grad kan bygges på systematisk erfaring og dokumentert virkning. Praksis kan på den annen side være grunnlaget for forskning, slik at ny kunnskap kan resultere i ny eller endret praksis.
Aktuelle stillinger for kandidatene etter fullført studium kan være knyttet til
- fagutviklings- og planarbeid innenfor alle nivåer i helse-, velferds- og omsorgstjenesten
- klinisk arbeid som bygger på spesialkompetanse
- undervisnings- og veiledningsoppgaver innenfor ergoterapi ved universiteter, høyskoler og institusjoner
- koordinering av større kliniske forskningsprosjekter
- undervisning og veiledning av kolleger, medarbeidere og samarbeidspartnere
En kandidat med mastergrad i ergoterapi er kvalifisert for å søke opptak til doktorgradsprogrammer.
Internasjonalisering
Målgruppen for masterstudiet er ergoterapeuter som ønsker å arbeide med fagutvikling og/eller delta i forskning innenfor hverdags- og arbeidsliv.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Opptak til studiet gjennomføres i henhold til forskrift om opptak til studier ved Høgskolen i Oslo og Akershus.
For opptak kreves det bachelorgrad eller tilsvarende grad i ergoterapi.
Søkere som ikke fyller opptakskravet, kan søke om realkompetansevurdering på grunnlag av utdanning og praksis som kan kompensere for kravet.
Femti prosent av studieplassene er forbeholdt søkere som kun konkurrerer på grunnlag av karakter på bachelorgraden eller tilsvarende grad. Hvis det ikke er nok kvalifiserte søkere i denne gruppen vil ledige studieplasser kunne tildeles andre kvalifiserte søkere.
Det gis tilleggspoeng for relevant utdanning utover minstekravet for opptak, jf. forskriftens § 13. Med relevant utdanning menes helse- og sosialfaglig utdanning på universitets- eller høgskolenivå.
Det gis tilleggspoeng for yrkespraksis som ergoterapeut, jf. forskriftens § 13.
Vurdering og sensur
Bestemmelser om eksamen er gitt i lov om universiteter og høgskoler, forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet og utfyllende retningslinjer for gjennomføring av eksamen.
I denne utdanningen vektlegges det å vurdere studentenes kunnskaper ofte. Studentene får ofte tilbakemeldinger på om deres prestasjoner er i samsvar med deres egne ambisjoner og eventuelt justere innsatsen slik at resultatene er mer i tråd med deres egne mål. Dette er også viktig for utdanningsprogrammet for å kunne gi spesifikk veiledning til den enkelte student, gjennomføre evalueringer og forbedre undervisningsopplegg. Det holdes avsluttende eksamen etter hvert emne.
Det brukes ulike eksamensformer, og vurderingsuttrykket er gradert med bokstavkarakterene A-F for de ulike emnene, bortsett fra praksisemnene PSYKPRA10 og PSYKPRA2 hvor Bestått/ Ikke bestått benyttes.
Mappeeksamen benyttes i ett emne. I mappen inngår tester som avlegges underveis i emnet. Testene avlegges under ordinære eksamensbetingelse og er å anse som deleksamener. Resultatene fra testene offentliggjøres for studentene så snart disse foreligger.
Vurderingsformer og –kriterier er beskrevet under hver emne. I tillegg inneholder tabellen nedenfor en samlet oversikt over de ulike eksamenene, vurderingsform og -uttrykk. Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ordinær eksamen når ikke annet er angitt i emneplanen.
Alle avlagte emner samt tittelen på bacheloroppgaven vil framkomme av vitnemålet.
Det er tilknyttet tilsynssensorordning til studiet i tråd med retningslinjer for oppnevning og bruk av sensor ved OsloMet- storbyuniversitetet.
Vurderingsformer/eksamen og vurderingsuttrykk
- PSYK1110: Skriftlig eksamen under tilsyn, 3 timer. Vurderingsuttrykk A-F
- PSYK1220: Skriftlig eksamen under tilsyn, 3 timer. Vurderingsuttrykk A-F
- PSYK1420: Skriftlig eksamen under tilsyn, 3 timer. Vurderingsuttrykk A-F
- PSYK1620: Individuell hjemmeeksamen over 5 dager. Vurderingsuttrykk A-F
- PSYK1700: Skriftlig eksamen under tilsyn, 3 timer. Vurderingsuttrykk A-F
- PSYK2100: Skriftlig eksamen under tilsyn, 3 timer. Vurderingsuttrykk A-F
- PSYK2210: Individuell hjemmeeksamen over 4 dager. Vurderingsuttrykk A-F
- PSYKPRA10: Praksisstudier + rapport fra praksisstudiet. Vurderingsuttrykk Bestått-Ikke Bestått
- PSYK2310: Skriftlig eksamen under tilsyn, 3 timer. Vurderingsuttrykk A-F
- PSYK2400: Individuell hjemmeeksamen over 4 dager. Vurderingsuttrykk A-F
- PSYK2600: Mappeeksamen hvor 4 tester og skriftlig eksamen under tilsyn, 3 timer, inngår. Vurderingsuttrykk A-F
- PSYK3200: Skriftlig eksamen under tilsyn, 3 timer. Vurderingsuttrykk A-F
- PSYK3400: Skriftlig eksamen under tilsyn, 3 timer. Vurderingsuttrykk A-F
- PSYK3500: Skriftlig eksamen under tilsyn, 3 timer. Vurderingsuttrykk A-F
- PSYKPRA20: Praksisstudier. Vurderingsuttrykk Bestått-Ikke Bestått
- PSYK3900/3910: Bacheloroppgave, individuell. Vurderingsuttrykk A-F
Vurdering i praksisstudier
Det er obligatorisk tilstedeværelse i praksisstudiene. Praksisstudiet vurderes til bestått/ikke bestått.
Hvis det oppstår tvil om praksisperioden kan vurderes til bestått, skal studenten midtveis eller senest 3 uker før avsluttet periode få en skriftlig begrunnelse som angir hva studenten ikke mestrer, og hvilke krav som må oppfylles for å bestå praksisstudiene. Om studenten i slutten av praksisperioden viser handling/atferd som åpenbart ikke gir grunnlag for å bestå praksis, kan studenten likevel få karakteren «ikke bestått», selv om forutgående tvilsmelding ikke er gitt.
Avsluttende vurdering av praksis
For hver periode med praksisstudier skal det foretas avsluttende vurdering basert på læringsutbyttene for perioden. Vurderingen skal bygge på vurdering gjort gjennom hele perioden. Vurderingsresultatet og beskrivelsen av hva som er vurdert skal være underskrevet av student og praksislærer.
For at periodene med praksisstudier skal kunne vurderes til bestått, må studenten være til stede minimum 90 % av den planlagte tiden. Ved fravær inntil 20 % kan fravær tas igjen etter avtale med universitetet og praksissted. Dersom fraværet overstiger 20 % må perioden tas igjen i sin helhet. Dette fører til forsinkelser i studieforløpet.
Dersom sykdom forhindrer studenten i å møte i praksisstudier slik at fraværet blir for stort, må det fremlegges legeerklæring som omfatter fraværsdagene for at det skal være et gyldig fravær. Studentens forsøk på praksisemnet blir da ikke tellende.
Hvis studenten har fravær utover 20% uten gyldig grunn vil emnet bli registrert med ikke bestått, og studenten bruker 1 (ett) forsøk. Får studenten vurdert et praksisemne til «ikke bestått» 2 (to) ganger, må studiet normalt avbrytes, jf. forskrift om studier og eksamen ved OsloMet – storbyuniversitetet.
Det er studentens ansvar å påse at kravet om tilstedeværelse oppfylles.
Øvrig informasjon
Hovedinnholdet i studiet omhandler analyse, utvikling og tilpasning av intervensjoner innenfor ergoterapi. Intervensjoner som muliggjør brukeres deltakelse og inkludering i hverdags- og arbeidsliv vektlegges. Kunnskapstranslasjon har som mål å minske avstanden mellom forskning og praksis. Emnet kunnskapstranslasjon omhandler metoder som kan øke mulighetene for at forskningsbaserte og effektive intervensjoner tas i bruk i praksis.
Muligheten for å velge faglig fordypning ligger i masteroppgaven.
Tre av emnene er felles for masterstudiet i fysioterapi, masterstudiet i rehabilitering og habilitering og masterstudiet i ergoterapi. Det gjelder MAERGD4200 Vitenskapsteori og etikk, MAERGD4300 Kvantitativ metode, og MAERGD4400 Kvalitativ metode. Alle studentene følger samme opplegg og har felles forelesninger.
Studiet går over 4 år på deltid. Studenter kan fullføre studiet på kortere tid og levere masteroppgaven til sensur tidligere enn oppsatt.
Alle emnene er obligatoriske. Studentene anbefales å ta emnene i den oppsatte rekkefølgen, men dette er ikke et krav.
Progresjonskrav
Alle emner i 1. og 2. studieår må være bestått før studenten får formelt tildelt veileder på masteroppgaven.