EPN-V2

PSYK2600 Forskningsmetode 3 - Forskningsdesign og statistikk Emneplan

Engelsk emnenavn
Research Methods 3 - Research Designs and Statistics
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2026/2027
Emnehistorikk
  • Innledning

    Forskningsmetode og statistikk har en sentral plass innen atferds- og samfunnsforskning, og en grunnleggende forståelse av metode og statistiske begreper er nødvendig for å kunne lese forskningsartikler og vurdere kvaliteten på data og funn.

  • Forkunnskapskrav

    Bestått emnet PSYK2100

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten kan:

    • redegjøre for generell forskningsmetode
    • beskrive grunnleggende forskningsdesign og forklare ulike typer validitet
    • redegjøre for bruken av deskriptiv statistikk
    • beskrive prinsippene for statistisk hypotesetesting
    • forklare type l og type II feil
    • forklare grunnleggende statistiske analyser og deres bruksområde

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • vurdere forskningsresultater i publiserte studier og validiteten på funnene
    • designe en god studie og gjennomføre enkle statistiske analyser av egne data

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan formidle de grunnleggende prinsippene for forskningsmetode, hypotesetesting og statistikk
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Arbeids- og undervisningsformer som inngår i emnet er seminarer, selvstudium og gruppearbeid. Studentene får praktisk øvelse i bruk av enkle statistiske analyser og tolking av resultater.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

    • 100 % deltakelse på obligatorisk undervisning
    • Gjennomføre 4 digitale tester som må være godkjent innen en oppgitt tidsfrist
  • Vurdering og eksamen

    Skriftlig skoleeksamen, 3 timer

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Ingen hjelpemidler tillatt

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F.

  • Sensorordning

    Alle besvarelser vurderes av én sensor.

    Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10% av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.