EPN-V2

PSYK1420 Generelle prinsipper i atferdsanalyse Emneplan

Engelsk emnenavn
Behavior Analysis 1 - General Principles of Behavior Analysis
Studieprogram
Bachelorstudium i psykologi med vekt på atferdsanalyse
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Det er nødvendig å vite hvordan atferd påvirkes av betingelser i omgivelsene. Denne kunnskapen kan anvendes for å planlegge og gjennomføre ulike endring- og opplæringstiltak. l denne sammenhengen brukes et eget begrepsapparat for å foreta presise analyser av atferd og miljøpåvirkninger.

Forkunnskapskrav

Studenten må være tatt opp på studiet.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan

  • redegjøre for de grunnleggende forutsetningene i atferdsanalysen
  • redegjøre for atferdsanalysens plass innen psykologi
  • redegjøre for ulike forskningsmetoder innen atferdsanalyse
  • redegjøre for ulike forsterkningsbetingelser
  • redegjøre for hvordan atferd etableres, overføres og opprettholdes

Ferdigheter

Studenten kan

  • anvende atferdsanalytiske grunnbegreper
  • anvende metoder for å observere og registrere atferd
  • utføre «discrete trials»-opplæring
  • utføre presisjonsopplæring

Generell kompetanse

Studenten kan

  • redegjøre for atferdsanalytisk strategi
  • utføre og reflektere over egen presentasjonsteknikk

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformer som inngår i emnet er forelesninger, seminarer, selvstudium og studentinitiert gruppearbeid. Studentene skal presentere fagstoff på seminarene Deltakelse på disse seminarene er obligatorisk. Underveis i emnet vil det bli avholdt tester. l løpet av emnet skal studentene presentere oppgaver knyttet til pensum. Oppgavene vil bli gitt av emneansvarlig.

Gjennom presentasjoner, tester og eksamen vil studentenes læringsutbytte dokumenteres.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • Tilstedeværelse gjennom hele dagen på 3 seminar. Seminarene inkluderer:
  • Presentere individuelt 1-3 gitte tema til medstudenter
  • Evaluere 1-3 presentasjoner fra medstudent (både faglig og presentasjonsteknisk)
  • Tilstedeværelse 2 dager med instruksjoner til henholdsvis flashkort opplæring i «discrete trials» og presisjonsopplæring
  • Innlevering som dokumenterer opplæring av medstudent i pensum med flashkort («discrete trials»-opplæring) og etablere flyt (presisjonsopplæring)

Vurdering og eksamen

Skriftlig eksamen under tilsyn (skoleeksamen), 3 timer.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen hjelpemidler tillatt

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Alle besvarelser vurderes av én sensor.

Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10% av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.

Emneoverlapp

10 studiepoeng overlapp mot PSYK1410, 15 studiepoeng.