EPN-V2

PSYK1620 Organisasjon, samfunn og arbeidsliv Emneplan

Engelsk emnenavn
Organization, Society and Work Life
Studieprogram
Bachelorstudium i psykologi med vekt på atferdsanalyse
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Emnet gir en innføring i hvordan ideer om organisering av arbeid henger sammen med samfunnsutviklingen, fra starten av industrisamfunnet til dagens kunnskapssamfunn. Det legges spesiell vekt på å forstå prosesser som bidrar til stabilitet og forandring i organisasjoner. Emnet tar også opp hvordan globale utviklingstrekk som for eksempel medier, IKT og kunstig intelligens preger organisering og arbeidsatferd. Videre vil emnet introdusere verktøy for analyse av organisasjoner og organisasjonsendring i en atferdsanalytisk tradisjon.

Forkunnskapskrav

Studenten må være tatt opp på studiet.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan

  • diskutere ulike akademiske perspektiver på organisasjoner og endring i organisasjoner
  • redegjøre for den historiske framveksten av ulike typer arbeidsorganisasjoner
  • beskrive hovedtrekk og endringer i det norske arbeidslivet og den «norske modellen»
  • drøfte ulike organisasjonsformer og teoretiske perspektiver på organisert arbeid
  • kritisk drøfte hvordan globale utviklingstrekk innen for eksempel teknologi og klima endrer organisasjonsatferd og arbeid i Norge
  • beskrive hva som menes med læring og endring i organisasjoner
  • beskrive hovedtrekk ved den historiske utviklingen til en atferdsanalytisk tilnærming til organisasjonsendring og feltets status i dag
  • beskrive performance management og effektive prosedyrer for å gi tilbakemelding i organisasjoner
  • beskrive bruk av måleinstrumenter for å vurdere endring i organisasjoner
  • redegjør for bruk av operante prosedyrer for å øke sikkerhet i organisasjoner
  • redegjøre for bruk av operante prosedyrer i organisasjoner for å øke produktivitet
  • skille mellom tiltak for organisasjonsendring basert på endring av foranledninger og konsekvenser
  • reflektere over etikk ved planlagt organisasjonsendring
  • reflektere over praksis, verdier og etisk atferd i organisasjoner

Ferdigheter

Studenten kan

  • reflektere over og diskutere viktige utviklingstrekk i samfunn, organisasjoner og arbeidsliv fra ulike akademiske perspektiver
  • kritisk anvende ulike obligatoriske og andre kilder til å analysere, drøfte og presentere sentral kunnskap i emnet i skriftlig og muntlig form
  • Ta i bruk en PIC/NIC analyse
  • Identifisere målatferd for endring i organisasjoner

Generell kompetanse

Studenten kan

  • bidra til organisasjonsendring ved bruk av atferdsanalytiske prinsipper
  • kritisk reflektere over og diskutere forståelsen av organisasjoner og arbeidsliv fra ulike akademiske perspektiver
  • gjøre selvstendige vurderinger og utvikle faglig fundert argumentasjon rundt disse refleksjonene

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformer som inngår i emnet er forelesninger, seminar, selvstudium og gruppearbeid. Gruppene arbeider selvstendig med problemstillinger knyttet til emnet.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • Innlevering av 2 gruppeoppgaver, inntil 2500 ord pr oppgave. Obligatorisk oppmøte der gruppene presenterer innleveringene i plenum i klasserom
  • 1 seminar med tilstedeværelse gjennom hele dagen, inkludert presentasjon i klasserom

Vurdering og eksamen

Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 5 dager, inntil 5000 ord

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F

Sensorordning

I løpet av dette kurset skal studentene få opplæring i HMS på instituttets verksteder.

Bestått eksamen sertifiserer kandidaten for bruk av instituttets verksteder, maskiner og

materialer. Det er obligatorisk for bachelor studenter ved institutt for produktdesign å bli

sertifisert til å kunne utføre eksamensarbeid på minimum tre av fem verkstedsområder ved

instituttet.