Programplaner og emneplaner - Student
PSYK2100 Forskningsmetode 1 - introduksjon til kvantitativ og kvalitativ metode Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Research Methods 1 - Introduction to Quantitative and Qualitative Methodology
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i psykologi med vekt på atferdsanalyseEnkeltemner knyttet til BA Læringspsykologi med vekt på atferdsanalyse
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet gir en grunnleggende innføring i kvalitative og kvantitative metoder, og relevant kritikk av disse. Det fokuseres på systematisk observasjon og registrering av atferd som kan danne grunnlag for tiltaksarbeid og forskning. Grunnlaget for endringsarbeid og naturvitenskapelig forskning er at de dataene man arbeider ut i fra er gyldige og troverdige.
Ulike systemer for kartlegging av atferd vil bli gjennomgått. Kvalitativ datainnsamling og analyse blir illustrert med et relevant utvalg av faglige tilnærminger. Etiske vurderinger av psykologisk datainnsamling blir også vektlagt.
Forkunnskapskrav
Studenten må være tatt opp på studiet.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan
- redegjøre for grunnleggende bruksområder for kvalitative og kvantitative forskningsmetoder
- redegjøre for intervjuer i kvalitativ psykologisk forskning
- redegjøre for forskjellige kvalitative analysemetoder
- redegjøre for sentrale begreper i datainnsamling
- forklare valg av atferdsdimensjon
- beskrive ulike kartleggingssystemer og anvendelsesområder
- forklare nødvendigheten av å benytte eksperimentelle design
- beskrive ulike N=1-designer
- beskrive sentrale prinsipper innen forskningsetikk
Ferdigheter
Studenten kan
- redegjøre for forskjellige observasjonsmetoder i psykologi
- regne ut enighet mellom observatører (IOA)
- anvende vanlige registreringsmetoder
- analysere innsamlede data og framstille disse i en graf
- diskutere likheter og forskjeller ved etikk og metode innen grunnforskning og anvendt atferdsanalyse
Generell kompetanse
Studenten kan
- formidle fordeler og ulemper ved kvalitativ og kvantitativ datainnsamling og analyse
- diskutere etiske problemstillinger knyttet til datainnsamling og observasjon
- redegjøre for juridiske forhold som berører datainnsamling og observasjon, med spesiell vekt på samtykke, informasjonsutveksling og lagring
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformer som inngår i emnet er forelesninger, veiledet gruppearbeid med oppgaver og selvstudium. Videre vil det bli arrangert workshops med praktiske øvelser. Her vil studentene oppøve praktiske ferdigheter. Disse workshopene er obligatoriske. Studentene skal i tillegg presentere redegjørelser for faglige, etiske og juridiske overveininger rundt temaet.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- Tilstedeværelse gjennom hele dagen på 3 workshops
- Gjennomføring av 4 individuelle skriftlige/ utregningsoppgaver
Vurdering og eksamen
Skriftlig eksamen under tilsyn (skoleeksamen), 3 timer
Hjelpemidler ved eksamen
Kalkulator
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F
Sensorordning
Alle besvarelser vurderes av én sensor.
Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10% av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.