EPN-V2

PSYK2100 Forskningsmetode 1 - introduksjon til kvantitativ og kvalitativ metode Emneplan

Engelsk emnenavn
Research Methods 1 - Introduction to Quantitative and Qualitative Methodology
Studieprogram
Bachelorstudium i psykologi med vekt på atferdsanalyse
Enkeltemner knyttet til BA Læringspsykologi med vekt på atferdsanalyse
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Admission to the programme.

Forkunnskapskrav

Work and teaching methods used in the course are lectures, supervised group work on assignments and self-study. Workshops with practical exercises will also be organised. At these, the students will practise practical skills. The workshops are compulsory. Students will also present grounds for academic, ethical and legal considerations linked to the topic.

Læringsutbytte

Arbeidskrav må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan fremstille seg til eksamen.

  • Gjennomført undervisningspraksis i gruppe på inntil fem studenter. Omfang: 20 dager (inkludert forberedelse og etterarbeid).
  • En tverrprofesjonell oppgvae, Inter1100, i samarbeid med studenter ved andre studieretninger.
  • En muntlig presentasjon i gruppe over et selvvalgt pedagogisk tema.
  • Minimum 80% fremmøte med deltagelse i obligatorisk undervisning.

Arbeids- og undervisningsformer

To sit for the exam, the following must be approved:

  • Presence throughout the day at 3 workshops
  • Completion of 4 individual written/calculation assignments

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Written examination under supervision, 3 hours

Vurdering og eksamen

Calculator

Hjelpemidler ved eksamen

Grade scale A-F

Vurderingsuttrykk

All answers are assessed by one examiner.

An external examiner is used regularly, at a minimum of every third completion of the course. When selecting answers for external evaluation, a minimum of 10 percent of the answers shall be included, with no fewer than 5 answers. The external examiner’s assessment of the selected answers shall benefit all students.

Sensorordning

Alle besvarelser vurderes av én sensor.

Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10% av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.