Programplaner og emneplaner - Student
PSYK2100 Forskningsmetode 1 - introduksjon til kvantitativ og kvalitativ metode Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Research Methods 1 - Introduction to Quantitative and Qualitative Methodology
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i psykologi med vekt på atferdsanalyseEnkeltemner knyttet til BA Læringspsykologi med vekt på atferdsanalyse
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Emnehistorikk
-
Innledning
For å kunne gå opp til eksamen på emnet, må studentene ha bestått alle tidligere emner i yrkesfaglærerutdanningen.
Forkunnskapskrav
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan, med noe veiledning. drøfte komplikasjoner ved akutt og kritisk sykdom, skade, medisinsk behandling og akuttsykepleie
- kan, med noe veiledning, drøfte helt kompenserende sykepleie ved alvorlig svikt i pasientens vitale funksjoner
- kan, med noe veiledning, drøfte kliniske undersøkelsesmetoder og vurderingsverktøy for å utøve akuttsykepleie
- kan, med noe veiledning, drøfte hvordan opprettholde og gjenopprette vitale funksjoner der de er truet
- kan, med noe veiledning, kritisk vurdere pasientens og pårørendes opplevelser, reaksjoner og behov ved akutt og kritisk sykdom i et alders- og flerkulturelt perspektiv
- kan, med noe veiledning, kritisk vurdere mestringsstrategier ved akutt og/eller kritisk sykdom og død
- kan, med noe veiledning, drøfte teorier om kommunikasjon og helsepedagogikk til kritisk syke pasienter og deres pårørende i alle aldre
- kan, med noe veiledning, drøfte kunnskap om etisk refleksjon og kan analysere faglig etiske problemstillinger
Ferdigheter
Studenten
- kan, med noe veiledning, bruke kunnskaper og ferdigheter for å planlegge og utøve akuttsykepleie i samsvar med lover, forskrifter, retningslinjer og rammebetingelser
- kan, med noe veiledning, gjennomføre systematisk overvåkning av pasienten
- kan, med noe veiledning, identifisere, vurdere og analysere tegn og symptomer på endring i akutte og komplekse pasientsituasjoner
- kan, med noe veiledning, analysere pasientens ressurser, problemer og behov
- kan, med noe veiledning, bruke og forholde seg kritisk til ulike kartleggings-, vurderings- og dokumentasjonsverktøy i utøvelsen av akuttsykepleie
- kan, med noe veiledning, bruke prinsipper for smittevern og iverksette infeksjonsforebyggende tiltak i akuttmottaket
- kan, med noe veiledning, analysere risikofaktorer til akuttbehandling, samt iverksette tiltak for å forebygge komplikasjoner og uønskede hendelser
- kan, med noe veiledning, bruke relevante metoder i kommunikasjon og samhandling med kritisk syke pasienter, pårørende og andre i det tverrprofesjonelle teamet
- kan, med noe veiledning, redusere stress, smerte og ubehag ved medisinsk behandling og akuttsykepleie
- kan, med noe veiledning, reflektere kritisk i valgsituasjoner og handle i samsvar med egen kompetanse, etiske prinsipper, personvern og helselovgivningen
- kan, med noe veiledning, arbeide med praktisk og teoretisk problemløsning relatert til akuttsykepleierens funksjons- og ansvarsområder:
- administrere relevant monitoreringsutstyr
- yte helt eller delvis kompenserende hjelp ved svikt i pasientens vitale organ eller organsystemer, som blant annet assistert respirasjon og sirkulasjon
- identifisere akutte situasjoner
- administrere og evaluere medikamentell og ikke-medikamentell smertelindring for pasienten
- administrere og evaluere sedasjon av pasienten
- bruke og kontrollere medisinsk utstyr og digitale verktøy, og har et reflektert forhold til denne teknologiens muligheter og begrensninger
- utøve akuttsykepleie med respekt for pasientens autonomi, integritet og verdighet
- samhandle med pasientens pårørende, vise dem respekt og omsorg og ivareta deres rettigheter
- sikre kontinuitet i pasientens behandling ved skriftlig og muntlig dokumentasjon
- dokumentere, evaluere og kvalitetssikre eget arbeid
- sikre personopplysninger etter gjeldende lover og forskrifter
- utføre triage av pasienter i akuttmottaket
Generell kompetanse
Studenten
- kan, med noe veiledning, anvende kunnskaper og ferdigheter for å ha handlingsberedskap og handlingskompetanse i akutte og kritiske situasjoner
- kan, med noe veiledning, anvende kunnskap og ferdigheter i akuttsykepleie for å gjennomføre helt eller delvis kompenserende sykepleie ved svikt i pasientens grunnleggende behov
- kan, med noe veiledning, analysere etiske problemstillinger og anvende etisk refleksjon for å ivareta pasienten og pårørende
- kan, med noe veiledning, dokumentere, kvalitetssikre og formidle faglig informasjon om pasienten
- kan, med noe veiledning, samhandle med egen faggruppe og på tvers av faggrupper i behandlingen av pasienten.
Læringsutbytte
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Skriftlig gruppeoppgave med et omfang på 3000 ord. Det forutsettes at alle i gruppen deltar aktivt. I tillegg skal hver gruppe lese en annen gruppes oppgave og gi skriftlig og muntlig tilbakemelding.
Gruppeoppgaven blir vurdert som helhet og skal være utført av gruppen i fellesskap. Det gjøres ikke individuelle vurderinger av enkeltstudenters bidrag i oppgaven. Gruppeoppgaven skal være godkjent av emneansvarlig og skriftlig og muntlig tilbakemelding skal være gjennomført for å kunne framstille seg til eksamen. Ved ikke godkjent gruppeoppgave leverer gruppen en omarbeidet versjon innen angitt frist. Dersom oppgaven igjen ikke blir godkjent, mister alle i gruppen retten til å framstille seg til eksamen.
Samlingene i emnet er obligatoriske. Det kreves 80% tilstedeværelse. Ved fravær ut over 20% må studentene levere inn et alternativt arbeidskrav. Ved fravær ut over 25% mister studenten retten til å framstille seg for eksamen.
Obligatorisk aktivitet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.
Arbeids- og undervisningsformer
None
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler om kildehenvisning følges.
Vurdering og eksamen
All answers are assessed by one examiner.
An external examiner is used regularly, at a minimum of every third completion of the course. When selecting answers for external evaluation, a minimum of 10 percent of the answers shall be included, with no fewer than 5 answers. The external examiner’s assessment of the selected answers shall benefit all students.
Hjelpemidler ved eksamen
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.
Vurderingsuttrykk
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor er knyttet til emnet, for å føre tilsyn med eksamens- og sensurordningen, og skriver en tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert tredje år.
Sensorordning
- Yrke, organisasjon og ledelse
- Yrkesmessige utfordringer og muligheter i skole, kultur-, samfunns- og arbeidsliv
- Karriereveiledning og yrkesvalg
- Likestilling i skole- og arbeidsliv
- Samfunnsdanning, demokrati og medborgerskap
- Analyse av utviklingstrekk og fremtidsutsikter knyttet til yrke og samfunn
- Forskningsmetoder
- Innovasjons-, utviklings- og endringsarbeid.
- Digitalisering og velferdsteknologi
- Bærekraft og yrkesetikk
- Danning til skole og arbeidsliv
- Ulike pedagogiske retninger og pedagogisk grunnsyn
Praksis
- Yrkesfaglig praksis, fleksibel 5-15 dager