EPN-V2

Bachelorstudium i psykologi med vekt på atferdsanalyse Programplan

Engelsk programnavn
Bachelor's Programme in Psychology with an Emphasis on Behavior Analysis
Gjelder fra
2024 HØST
Studiepoeng
180 studiepoeng
Varighet
6 semestre
Programhistorikk
  • Innledning

    Bachelorstudiet i psykologi med vekt på atferdsanalyse er en 3-årig utdanning (180 studiepoeng). Fullført studium kvalifiserer til bachelorgrad i psykologi med vekt på atferdsanalyse (Bachelor in Psychology with an Emphasis on Behavior Analysis).

    Studiet er hjemlet i lov om universiteter og høgskoler og forskrift om studier og eksamen ved OsloMet- storbyuniversitetet. Det er ikke fastsatt nasjonal rammeplan.

    Bachelorgraden er godkjent av The Association for Behavior Analysis International (ABAI), som er den internasjonale organisasjonen for forsking i og anvendelse av atferdsanalyse.

    Utdanningen fyller også kravene til prekvalifisering for sertifisering gjennom The Board Certified Behavior Analyst® (BCBA®) som Board Certified Assistant Behavior Analysts (BCaBAs).

    Det generelle målet med studiet er gi studenten grunnleggende kompetanse innen psykologi og atferdsanalyse slik at denne er i stand til å analysere atferd og tilrettelegge miljøet rundt individer for å fremme og opprettholde ønsketatferdsendring.

    Studentene må lære seg et presist begrepsapparat, lese relevant forskningslitteratur og delta aktivt i diskusjoner i det atferdsanalytiske miljøet for å oppnå denne kompetansen.

    Gjennom slike aktiviteter vil studentene også få solid kunnskap om de etiske og faglige standardene i fagfeltet.

    Institutt for atferdsvitenskap har et solid fagmiljø med tilknytning til en naturvitenskaplig tradisjon og en evidensbasert tilnærming til læring. Instituttet har også gjennom denne faglige profilen et betydelig nasjonalt og internasjonalt samarbeids- og forskningsnettverk. I tillegg til en selvstendig bachelorgrad innen psykologi, kan dette studie inngå i et fullstendig utdanningsløp fra bachelor- via master- til ph.d.-grad innen atferdsanalyse.

    Relevans for videre utdanning

    En bachelorgrad i psykologi med vekt på atferdsanalyse er et godt utgangspunkt for videre studier som for eksempel i masterprogram i psykologi* eller atferdsvitenskap/atferdsanalyse.

    *Ved opptak til videre studier gjelder den enkelte utdanningsinstitusjons til enhver tid gjeldende opptakskrav.

    Siste semester skrives en bacheloroppgave basert på egne innhentete data. Denne oppgaven følger APA-standard og IMRAD- struktur for artikkelskriving.

    Psykologi og atferdsanalyse vil være særlig egnet i kombinasjon med en rekke andre fag, som pedagogikk, helsefag, økonomi, ledelse og personaladministrasjon, samt andre samfunnsfag.

    Relevans for arbeidsliv

    Det er økende etterspørsel etter anvendbar kunnskap om læring og psykologi i offentlige og private virksomheter og etterspørsel etter kompetanse til å måle effekten av behandling, tiltak og andre iverksatte endringsprosesser. Studentene har etter endt studium kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse innen psykologi og atferdsanalyse. Disse kan anvendes i selvstendig arbeid eller i samarbeid med andre fagpersoner til organisering, planlegging og gjennomføring av endringsarbeid, med særlig fokus på endringsprosesser som har utgangs i tilrettelegging av miljøet. Studenten vil etter endt studie også ha ferdigheter til å ulike måter måle effekten slikt endringsarbeid.

    Bachelorgraden i psykologi med vekt på atferdsanalyse har to praksisperioder på 9 uker hver hvor studentene får erfaring i selvstendig arbeid og i samarbeid med andre fagpersoner om endringsarbeid generelt og spesielt innen behandling og opplæring. Studiet fyller krav fra Helsedirektoratet om minimum 30 studiepoeng veiledet praksis i utdanningen for å kvalifisere for miljøterapeutstillinger.

  • Læringsutbytte

    Etter fullført studium har kandidaten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Kandidaten

    • har bred kunnskap om og forståelse for hvordan menneskelig atferd påvirkes og endres i samspill med omgivelsene
    • har bred kunnskap om atferdsanalytiske prinsipper og andre læringsprinsipper og hvordan disse anvendes innenfor ulike områder i samfunnet
    • har kunnskap om psykologiens og atferdsanalysens historie
    • kjenner til hvordan forsknings- og utviklingsarbeid pågår i fagfeltet
    • kan oppdatere og videreutvikle egen kunnskap innenfor psykologi og atferdsanalyse

    Ferdigheter

    Kandidaten kan

    • anvende atferdsanalytiske prinsipper, inkludert å gjennomføre funksjonelle kartlegginger og tilrettelegge for ønskelig opprettholdelse og endring av atferd
    • beskrive fordeler og ulemper med ulike forklaringsmodeller innen psykologi
    • redegjøre for praktisk arbeid som tar i bruk ulike forklaringsmodeller innen psykologi
    • finne frem til og sette seg inn i relevant faglitteratur og anvende resultater fra forskning i egen fagutøvelse
    • treffe begrunnede valg for egen fagutøvelse, reflektere over denne og justere egen atferd under veiledning
    • anvende ulike metoder for innsamling og analyse av data

    Generell kompetanse

    Kandidaten

    • kan skille mellom fagkunnskap og personlig overbevisning
    • kan formidle forskning og anvendelse av kunnskap innen atferdsanalyse og psykologi både skriftlig og muntlig
    • kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn innen psykologi/atferdsanalyse og gjennom dette bidra til utvikling av god, etisk praksis
    • er kjent med vitenskapelige verdier som åpenhet, logisk tenkning, presisjon og etterrettelighet
    • kjenner til særskilte etiske problemstillinger og juridiske retningslinjer som gjelder for psykologisk og atferdsanalytisk arbeid
    • kan planlegge og gjennomføre akademisk arbeid som strekker seg over tid, alene og som deltaker i en gruppe
    • kjenner til forskningsfronten, nytenkning og innovasjonsprosesser innen psykologi og atferdsanalyse.
  • Innhold og oppbygging

    Bachelorutdanning i psykologi med vekt på atferdsanalyse er et studium på 180 studiepoeng. Utdanningen organiseres på heltid over tre år/seks semestre.

    Studieåret er på 40 uker, og det forventes en arbeidsinnsats på ca. 40 timer pr. uke. Dette inkluderer både timeplanlagte aktiviteter, studentenes egenaktivitet og eksamen.

    Det faglige innholdet i bachelorgraden kan inndeles i fire hovedområder:

    1. Vitenskapsteori og etikk
    2. Temaer fra psykologi (utviklingspsykologi, sosialpsykologi, persepsjonspsykologi, kognitiv psykologi, personlighetspsykologi og anvendt psykologi)
    3. Forskningsmetoder i psykologi
    4. Atferdsanalyse i teori og praksis

    Det vises for øvrig til beskrivelsene for hvert emne med tilhørende pensumliste.

    Progresjon i studiet

    Under vises hvilke emner som bygger på hverandre og i hvilken rekkefølge disse emnene må tas. Denne progresjonen er nødvendig for at kunnskap og ferdigheter som bygger på hverandre skal sys sammen til en helhetlig kompetanse.

    1. Vitenskapsteori og etikk

    består av emnene PSYK1100 - Vitenskapsteori og etikk (10 sp) og PSYK1210 – Generell og historisk innføring i psykologi (15 sp).

    Disse emnene må være bestått før bacheloroppgaven leveres.

    2. Temaer fra psykologi

    består av emnene PSYK1610 Organisasjon, samfunn og arbeidsliv (5 sp), PSYK1700 – Kognitiv psykologi og nevrovitenskap (10 sp), PSYK3200 – Sosialpsykologi (10 sp), PSYK3400 – Utviklingspsykologi (10 sp) og PSYK3500. Evolusjon og atferd (10 sp).

    Disse emnene må være bestått før bacheloroppgaven leveres.

    3. Forskningsmetoder i psykologi

    består av emnene PSYK2100 – Forskningsmetode 1 - Introduksjon til kvantitativ og kvalitativ metode (10 sp), PSYK2400 – Forskningsmetode 2 – N=1-design, evaluering og dokumentasjon (10 sp) og PSYK2600– Forskningsmetode 3 - Forskningsdesign og statistikk (10 sp). PSYK2100 er forkunnskapskrav for både PSYK2400 og PSYK2600 og må være bestått før disse to emnene kan gjennomføres.

    Alle tre emnene må være bestått før bacheloroppgaven leveres.

    4. Atferdsanalyse i teori og praksis

    består av emnene PSYK1420 – Atferdsanalyse 1 Generelle prinsipper i atferdsanalyse - (10 sp), PSYK2200 – Atferdsanalyse 2 - Anvendt atferdsanalyse (10 sp), PSYK2310 – Atferdsanalyse 3 – Eksperimentell og konseptuell atferdsanalyse (10 sp). Disse tre emnene som må tas i angitt rekkefølge og være bestått før bacheloroppgaven leveres.

    I tillegg må PSYKPRA10 – Anvendt atferdsanalyse - praksisstudier (15 sp) være bestått før 3. studieår kan påbegynnes.

    Øvrige progresjonskrav:

    PSYKPRA10 - Bestått PSYK1420 og gjennomført/fått godkjent arbeidskrav PSYK2200

    PSYKPRA2 ­- Bestått emnene PSYK1100, PSYK1210, PSYK1420, PSYK1610, PSYK1700, PSYK2100, PSYK2200, PSYK2310, PSYKPRA10, PSYK2400 og PSYK2600

    Valgfritt emne Løper over flere semestre

    3. studieår

    5. semester

    Bacheloroppgave 30 SP

    6. semester

    Praksis 15 SP og BA-oppgave 15 SP

    6. semester

  • Internasjonalisering

    Studentene oppfordres til å ta deler av utdanningen ved en av våre samarbeidsinstitusjoner i utlandet. Utvekslingsopphold gir i tillegg til faglig utbytte, tilleggskompetanse for yrkesutøvelse i et flerkulturelt samfunn. Økende globalisering av arbeidsmarkedet gjør også internasjonal erfaring, språk- og kulturkunnskap stadig viktigere.

    Deler av undervisningsspråket kan være engelsk. Se den enkelte emneplan. Emnet PSYK1070 Technology and Society gjennomføres alltid på engelsk.

    Utdanningsprogrammets struktur og oppbygning i emner er tilrettelagt for studentutveksling både nasjonalt og internasjonalt. Dette gjelder for hele studiet, men særlig 5. og 6. semester. 5. semester inneholder bare emner fra hovedområdet temaer i psykologi. Mange utenlandske utdanningsinstitusjoner har bachelorprogram i psykologi, slik at det er mulig å finne utbyttbare emner andre steder. I tillegg er 6. semester, hvor studentene skal velge praksisstudier og skrive bachelorsoppgave, godt egnet for utenlandsstudier.

    Emnene PSYK1420, Atferdsanalyse 1: generelle prinsipper i atferdsanalyse (høst), og PSYK2100, Forskningsmetode 1: Introduksjon til kvantitativ og kvalitativ metode (vår), tilbys på engelsk for innreisende studenter. Ønsker innreisende studenter et studietilbud over et helt semester som er faglige sammenhengende, finnes det muligheter for bachelorstudenter å kombinere de to nevnte emnene med emner på master for atferdsvitenskap dersom studenten har relevant faglig bakgrunn. Hvorvidt studenten har relevant faglig bakgrunn, vurderes og godkjennes av avdelingsleder ved en individuell vurdering. For utenlandske studenter vil også 6. semester kunne tilrettelegges slik at emner som utgjør til sammen 30 studiepoeng kan tilbys. Det gjelder PSYK3910 som enkelt kan tilbys på engelsk i og med at arbeidsspråket er engelsk i de ulike forsknings-/laboratoriegruppene.

    Oppdatert oversikt over de universiteter og høgskoler OsloMet har samarbeidsavtaler med, finnes på universitetets hjemmesider https://student.oslomet.no/utveksling-psykologi-atferdsanalyse.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Arbeidskrav er alle former for arbeider, prøving og obligatorisk tilstedeværelse som settes som vilkår for å fremstille seg til eksamen. Arbeidskrav gis vurdering godkjent/ikke godkjent. Arbeidskravene tilknyttet hvert emne fremgår i den enkelte emneplan. Kravene er individuelle, hvis ikke annet er angitt i emneplanen.

    Hensikten med arbeidskrav er å fremme studentens progresjon og faglige utvikling, stimulere studenten til å tilegne seg ny kunnskap samt bidra til å dokumentere studentens læringsutbytte. Studiet har arbeidskrav i form av obligatorisk tilstedeværelse, muntlige presentasjoner og skriftlige arbeider.

    Emneansvarlig eller fagperson delegert denne oppgaven av emneansvarlig godkjenner arbeidskravene. Ved evt. mangler ved gjennomføring av arbeidskrav, avgjør emneansvarlig eller avdelingsleder i samråd med emneansvarlig hvordan arbeidskravet kan kompenseres.

    Obligatorisk tilstedeværelse og muntlige presentasjoner

    Det er obligatorisk tilstedeværelse innenfor områder hvor studenten ikke kan tilegne seg kunnskap og ferdigheter gjennom litteraturstudier alene. Dette medfører at det er krav om obligatorisk tilstedeværelse ved noe undervisning, laboratorieøvelser/ praktiske øvelser, timeplanlagt gruppearbeid, seminarer og presentasjoner av ulike typer arbeider. Det er studentens ansvar å påse at krav om tilstedeværelse oppfylles.

    Dersom studenten overskrider fraværsgrensen gitt i emneplanen, vil emneansvarlig vurdere om det er mulig å kompensere for fravær gjennom alternative krav, for eksempel skriftlige individuelle oppgaver. Dersom fraværet ikke kan kompenseres, må studenten følge neste gjennomføring av emnet. Muligheten for kompensasjon avhenger av hvor stort fraværet har vært og hvilke aktiviteter studenten ikke har deltatt på.

    Skriftlige arbeider

    Flere emner har obligatoriske skriftlige oppgaver som reaction papers (oppsummeringer), utarbeidelse av egne læringsutbytter og skisse til bacheloroppgave som arbeidskrav.

    For underkjente skriftlige arbeidskrav, gis det anledning til å forbedre disse og levere dem på nytt. Forbedring/ny innlevering kan gjøres 2 ganger. Dersom tredje gangs innlevering ikke godkjennes, må studenten gjennomføre emnet på nytt.

  • Vurdering og sensur

    Bestemmelser om eksamen er gitt i lov om universiteter og høgskoler, forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet og utfyllende retningslinjer for gjennomføring av eksamen.

    I denne utdanningen vektlegges det å vurdere studentenes kunnskaper ofte. Studentene får ofte tilbakemeldinger på om deres prestasjoner er i samsvar med deres egne ambisjoner og eventuelt justere innsatsen slik at resultatene er mer i tråd med deres egne mål. Dette er også viktig for utdanningsprogrammet for å kunne gi spesifikk veiledning til den enkelte student, gjennomføre evalueringer og forbedre undervisningsopplegg. Det holdes avsluttende eksamen etter hvert emne.

    Det brukes ulike eksamensformer, og vurderingsuttrykket er gradert med bokstavkarakterene A-F for de ulike emnene, bortsett fra praksisemnene PSYKPRA10 og PSYKPRA2 hvor Bestått/ Ikke bestått benyttes.

    Mappeeksamen benyttes i to emner. I disse mappene inngår tester som avlegges underveis i emnet. Testene avlegges under ordinære eksamensbetingelse og er å anse som deleksamener. Resultatene fra testene offentliggjøres for studentene så snart disse foreligger.

    Vurderingsformer og –kriterier er beskrevet under hver emne. I tillegg inneholder tabellen nedenfor en samlet oversikt over de ulike eksamenene, vurderingsform og -uttrykk. Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ordinær eksamen når ikke annet er angitt i emneplanen.

    Alle avlagte emner samt tittelen på bacheloroppgaven vil framkomme av vitnemålet.

    Det er tilknyttet tilsynssensorordning til studiet i tråd med retningslinjer for oppnevning og bruk av sensor ved OsloMet- storbyuniversitetet.

    Vurderingsformer/eksamen og vurderingsuttrykk

    • PSYK1100: Skriftlig eksamen under tilsyn, 4 timer. Vurderingsuttrykk A-F
    • PSYK1210: Skriftlig eksamen under tilsyn, 4 timer. Vurderingsuttrykk A-F
    • PSYK1420: Skriftlig eksamen under tilsyn, 4 timer. Vurderingsuttrykk A-F
    • PSYK1070: Individuell hjemmeeksamen hvor 3 skriftlige oppgaver inngår. Vurderingsuttrykk A-F
    • PSYK1610: Individuell hjemmeeksamen over 3 dager. Vurderingsuttrykk A-F
    • PSYK1700: Skriftlig eksamen under tilsyn, 4 timer. Vurderingsuttrykk A-F
    • PSYK2100: Skriftlig eksamen under tilsyn, 4 timer. Vurderingsuttrykk A-F
    • PSYK2200: Individuell hjemmeeksamen over 4 dager. Vurderingsuttrykk A-F
    • PSYKPRA10: Praksisstudier + rapport fra praksisstudiet. Vurderingsuttrykk Bestått-Ikke Bestått
    • PSYK2310: Mappeeksamen hvor 4 tester og individuell hjemmeeksamen over 4 dager, inngår. Vurderingsuttrykk A-F
    • PSYK2400: Individuell hjemmeeksamen over 4 dager. Vurderingsuttrykk A-F
    • PSYK2600: Mappeeksamen hvor 4 tester og skriftlig eksamen under tilsyn, 4 timer, inngår. Vurderingsuttrykk A-F
    • PSYK3400: Skriftlig eksamen under tilsyn, 4 timer. Vurderingsuttrykk A-F
    • PSYK3500: Skriftlig eksamen under tilsyn, 4 timer. Vurderingsuttrykk A-F
    • PSYKPRA20: Praksisstudier. Vurderingsuttrykk Bestått-Ikke Bestått
    • PSYK3900/3910: Bacheloroppgave, individuell. Vurderingsuttrykk A-F

    Vurdering i praksisstudier

    Det er obligatorisk tilstedeværelse i praksisstudiene. Praksisstudiet vurderes til bestått/ikke bestått.

    Hvis det oppstår tvil om praksisperioden kan vurderes til bestått, skal studenten midtveis eller senest 3 uker før avsluttet periode få en skriftlig begrunnelse som angir hva studenten ikke mestrer, og hvilke krav som må oppfylles for å bestå praksisstudiene. Om studenten i slutten av praksisperioden viser handling/atferd som åpenbart ikke gir grunnlag for å bestå praksis, kan studenten likevel få karakteren «ikke bestått», selv om forutgående tvilsmelding ikke er gitt.

    Avsluttende vurdering av praksis

    For hver periode med praksisstudier skal det foretas avsluttende vurdering basert på læringsutbyttene for perioden. Vurderingen skal bygge på vurdering gjort gjennom hele perioden. Vurderingsresultatet og beskrivelsen av hva som er vurdert skal være underskrevet av student og praksislærer.

    For at periodene med praksisstudier skal kunne vurderes til bestått, må studenten være til stede minimum 90 % av den planlagte tiden. Ved fravær inntil 20 % kan fravær tas igjen etter avtale med universitetet og praksissted. Dersom fraværet overstiger 20 % må perioden tas igjen i sin helhet. Dette fører til forsinkelser i studieforløpet.

    Dersom sykdom forhindrer studenten i å møte i praksisstudier slik at fraværet blir for stort, må det fremlegges legeerklæring som omfatter fraværsdagene for at det skal være et gyldig fravær. Studentens forsøk på praksisemnet blir da ikke tellende.

    Hvis studenten har fravær utover 20% uten gyldig grunn vil emnet bli registrert med ikke bestått, og studenten bruker 1 (ett) forsøk. Får studenten vurdert et praksisemne til «ikke bestått» 2 (to) ganger, må studiet normalt avbrytes, jf. forskrift om studier og eksamen ved OsloMet – storbyuniversitetet.

    Det er studentens ansvar å påse at kravet om tilstedeværelse oppfylles.

  • Øvrig informasjon

    Godkjenning

    Programplanen ble godkjent første gang av styret for Høgskolen i Akershus 12. desember 2007

    Sist behandlet i utdanningsutvalget ved fakultet for helsevitenskap, OsloMet 25.11.2020

    Siste endringer godkjent av prodekan for utdanning 17.4.2024