EPN-V2

PSYK1210 Generell og historisk innføring i psykologi Emneplan

Engelsk emnenavn
General and Historical Introduction to Psychology
Studieprogram
Bachelorstudium i psykologi med vekt på atferdsanalyse
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet gir en første innføring i sentrale psykologiske temaer og er en plattform for videre studier i psykologi. Emnet vil gi et grunnlag for å forstå psykologi som et bredt forskningsfelt som dekker mange områder, og også gi en oversikt over kliniske metoder i psykologi. Emnet gir orientering om viktige generelle temaer som psykologien er opptatt av å belyse og trekk ved deres historie.

Forkunnskapskrav

Studenten må være tatt opp på studiet.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan

  • redegjøre for vitenskapelige metoder i psykologi
  • redegjøre for evolusjonær og biologisk basis for atferd
  • beskrive kognitive prosesser, intelligens og måling av intelligens
  • redegjøre for læring og atferdsanalyse
  • beskrive motivasjon, emosjoner, stress og helse
  • redegjøre for hukommelse, sansing og persepsjon
  • redegjøre for personlighet og individuelle forskjeller
  • redegjøre for psykiske forstyrelser/lidelser og klinisk psykologi
  • beskrive historisk utvikling og viktige bidragsytere

Ferdigheter

Studenten kan

  • innhente, kritisk vurdere og integrere sentrale temaer i psykologi, som angitt i «Kunnskap»

Generell kompetanse

Studenten kan

  • presentere fagstoff for, og utveksle synspunkter med, medstudenter
  • reflektere over psykologiens historie og psykologi som vitenskap i dag

Arbeids- og undervisningsformer

Det gis en innføring i analyse av kvantitative data slik at studenten kan lese vitenskapelige artikler kritisk. Tema er: ulike design i kvantitative studier, forskjellige typer data, grunnleggende prinsipper ved univariat og bivariat analyse og hypotesetesting, tolking av deskriptive tabeller og figurer og etisk refleksjon om planlegging, gjennomføring og presentasjon av kvantitative studier. Det gis en anvendbar innføring i grunnleggende begreper i statistikk og sentrale statistiske metoder. Øvelser med statistikkprogrammet SPSS utgjør noe av undervisningen. Forskningsetiske prinsipper anvendes og ses i sammenheng med studiedesign, datainnsamling, resultatfremstilling og ved kritisk vurdering av forskningsresultater. Emnet MASYK/D4050 Vitenskapsteori og forskningsmetode bør være gjennomført og bestått før emnestart her.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Opptak til studiet.

Vurdering og eksamen

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:

Studenten

  • har inngående kunnskap om forskningsprosessen og forskningsetiske utfordringer i kvantitative studier
  • har avansert kunnskap om sentrale begreper i statistikk
  • kan anvende kunnskap om de mest sentrale metodene i kvantitativ forskning
  • har inngående kunnskap om styrker og svakheter ved kvantitative studier

Ferdigheter:

Studenten

  • kan registrere kvantitative data i regneark eller statistikkprogram
  • kan bruke statistikkprogram for å analysere kvantitative data
  • kan forholde seg kritisk til tolkning av kvantitative data
  • kan utarbeide systematiske presentasjoner av kvantitative data, som tabeller og figurer
  • kan identifisere og belyse styrker og svakheter i kvantitative studier

Generell kompetanse:

Studenten

  • kan presentere relevante problemstillinger for kvantitative design
  • kan formidle kvantitative fag- og forskningsresultater som er relevante for helse- og sosialtjenesten
  • kan kommunisere etiske betraktninger om formidling av helseforskning

Hjelpemidler ved eksamen

Forelesning, gruppearbeid, seminar, øvelser med statistikkprogrammet SPSS og selvstudier.

Vurderingsuttrykk

For å fremstille seg til eksamen må følgende oppgave være godkjent:

Skriftlig oppgave

  • Studentene utarbeider en problemstilling som er relevant og benytter datasett utlevert i emnet, samt jobber med problemstillinger gitt av faglærer.
  • Utføres i gruppe på 3-4 studenter.
  • Studentene får muntlig tilbakemelding fra medstudenter og muntlig tilbakemelding fra faglærer.

Sensorordning

Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 3 timer bestående av regneoppgaver, tolkningsoppgaver og multiple choice-test.

Emneoverlapp

Klargjort kalkulator fra universitetet er eneste hjelpemiddel på eksamen.