EPN-V2

PSYK2600 Forskningsmetode 3 - Forskningsdesign og statistikk Emneplan

Engelsk emnenavn
Research Methods 3 - Research Designs and Statistics
Studieprogram
Bachelorstudium i psykologi med vekt på atferdsanalyse
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Forskningsmetode og statistikk har en sentral plass innen atferds- og samfunnsforskning, og en grunnleggende forståelse av metode og statistiske begreper er nødvendig for å kunne lese forskningsartikler og vurdere kvaliteten på data og funn.

Forkunnskapskrav

Bestått emnet PSYK2100

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan:

  • redegjøre for generell forskningsmetode
  • beskrive grunnleggende forskningsdesign og forklare ulike typer validitet
  • redegjøre for bruken av deskriptiv statistikk
  • beskrive prinsippene for statistisk hypotesetesting
  • forklare type l og type II feil
  • forklare grunnleggende statistiske analyser og deres bruksområde

Ferdigheter

Studenten kan

  • vurdere forskningsresultater i publiserte studier og validiteten på funnene
  • designe en god studie og gjennomføre enkle statistiske analyser av egne data

Generell kompetanse

Studenten

  • kan formidle de grunnleggende prinsippene for forskningsmetode, hypotesetesting og statistikk

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformer som inngår i emnet er seminarer, selvstudium og gruppearbeid. Studentene får praktisk øvelse i bruk av enkle statistiske analyser og tolking av resultater.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Philosophy of science is a tool for students’ development of their thesis. The course provides an overview of important scientific traditions and positions and on different theoretical approaches. Research methods should be seen in the context of both the philosophy of science and future work with the Master thesis and a career as a teacher.  

The tuition is in English if English speaking students attend the course. 

Vurdering og eksamen

Ingen.

Hjelpemidler ved eksamen

After completion of the course the student will have acquired the following learning outcomes, defined as knowledge, skills and general competence. 

Knowledge 

The student 

  • has advanced knowledge of scientific thinking 
  • has in-depth knowledge of different methodological approaches to collection, processing and analysis of research data 
  • has in-depth knowledge of research ethics 

Skills 

The student 

  • can use knowledge of philosophy of science and scientific methods to analyse and relate critically to national and international research 
  • can use relevant methods for research and development work in an independent manner 

General competence 

The student 

  • has a theoretical and methodical basis for planning and evaluating research and development work that contributes to innovation in school 
  • can apply academic standards in research connected to principles such as credibility, validity and realibility 
  • can use ethical judgment in relation to one's own role as researcher  

Vurderingsuttrykk

The working methods are lectures, seminars, and work tasks. Central concepts are discussed in lectures and seminars, in addition the students must carefully read the course literature to become familiar with the relevant theories and methods. 

Sensorordning

No obligatory assignments.