EPN-V2

PSYK2210 Atferdsanalyse 2 - Anvendt atferdsanalyse Emneplan

Engelsk emnenavn
Behavior Analysis 2 - Applied Behavior Analysis
Studieprogram
Bachelorstudium i psykologi med vekt på atferdsanalyse
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

l dette emnet presenteres anvendelse av atferdsanalyse på ulike felt. Læring og mestring er to sentrale begreper i å støtte opp og videreutvikle en persons egen kompetanse. Dette vil også øke individers muligheter til å påvirke omgivelsene og få kontroll over eget liv. Gjennom emnet vil ulike metoder som bygger på anvendt atferdsanalyse og empirisk støttede tilnærminger bli belyst.

Forkunnskapskrav

Bestått emnet PSYK 1420.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan:

  • forklare kjennetegn ved anvendt atferdsanalyse
  • beskrive motiverende operasjoner
  • beskrive stimuluskontroll, inkludert prompt- og promptfading teknikker
  • redegjøre for stimulusekvivalens
  • beskrive imitasjon, observasjonslæring og shaping av ny atferd
  • beskrive generalisering og opprettholdelse av en atferdsendring
  • beskrive kontingensformet vs. regelstyrt atferd
  • gjenkjenne og identifisere grunnleggende og kompleks verbal atferd
  • redegjøre for funksjonell kartlegging
  • diskutere behandling av problematferd
  • redegjøre for krav til empirisk støttete behandlingsformer
  • redegjøre for etisk atferdsanalyse i rammen av evidensbasert praksis
  • diskutere viktigheten av tverrfaglig samarbeid
  • diskutere kulturelt mangfold innen atferdsanalyse
  • diskutere medfølende omsorg i atferdsanalytisk behandling
  • beskrive etiske standarder for anvendt atferdsanalyse
  • definere begrepet sosial validitet i forbindelse med atferdsendrende tiltak

Ferdigheter

Studenten kan:

  • definere ulike atferdsanalytiske prinsipper og andre læringsprinsipper
  • redegjøre muntlig for og praktisk demonstrere metoder for funksjonell kartlegging
  • beskrive etiske vurderinger knyttet til risiko og nytte i bruk av funksjonelle analyser
  • diskutere relevante tiltak basert på atferdsanalytiske prinsipper i ulike sammenhenger
  • identifisere grunnleggende verbale operanter
  • kritisk vurdere etisk og forsvarlig anvendelse av atferdsanalyse og profesjonelle ferdigheter
  • diskutere meningsfulle utbytter av intervensjoner i etablering av atferd
  • redegjøre for retten til atferdsmessig effektiv behandling
  • redegjøre for etiske standarder i skiftelige innleveringer, og bruke gjeldende APA standard; referering i tekst, referanselisten og overskrifter

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • formidle og reflektere over anvendt atferdsanalyse som forskningsfelt
  • presentere anvendelsesområder innen anvendt atferdsanalyse
  • formidle hvordan atferdanalytiske prinsipper benyttes for etablering og opprettholdelse av atferd
  • formidle hvordan atferdanalytiske prinsipper benyttes for avlæring av problematferd
  • drøfte etisk og ansvarlig bruk av atferdsanalyse
  • utforme akademiske tekster som ivaretar etiske standarder

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformer som inngår i emnet er forelesninger, selvstudium, seminarer, workshops, interteaching og gruppearbeid. Gjennom presentasjoner, demonstrering av praktiske ferdigheter, skriftlige innleveringer og eksamen vil studentenes læringsutbytte dokumenteres.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • Tilstedeværelse gjennom hele dagen på 2 workshops og 1 seminar
  • Innlevering av 3 individuelle skriftlige oppgaver (Reaction Papers; RP’er), inntil 1000 ord

Vurdering og eksamen

Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 4 dager, inntil 3 500 ord

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F

Sensorordning

Alle besvarelser vurderes av to sensorer.

Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10% av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.