EPN-V2

PSYK2100 Forskningsmetode 1 - introduksjon til kvantitativ og kvalitativ metode Emneplan

Engelsk emnenavn
Research Methods 1 - Introduction to Quantitative and Qualitative Methodology
Studieprogram
Bachelorstudium i psykologi med vekt på atferdsanalyse
Enkeltemner knyttet til BA Læringspsykologi med vekt på atferdsanalyse
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet inneholder følgende temakretser:

  • Tolkens plass i kommunikasjonen: den institusjonelle samtalen og tolkens plass i denne, tolketeknikk og metodevalg; kultur og maktrelasjoner i institusjonelle samtaler generelt og i tolkede samtaler spesielt i praksis.
  • Tolkens verktøy: språk som fenomen, kommunikasjonsmiddel og verktøy; språklige registre og språklige nyanser; utvikling og vedlikehold av tospråklige ferdigheter i praksis.
  • Spesifikk kontekstkunnskap fra et utvalg fagområder i offentlig sektor som grunnlag for tolkens utvikling av strategier i tilegnelsen av stadig ny kontekstkunnskap og terminologi i norsk og tolkespråket i praksis.

Forkunnskapskrav

Studenten må være tatt opp på studiet.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan

  • redegjøre for grunnleggende bruksområder for kvalitative og kvantitative forskningsmetoder
  • redegjøre for intervjuer i kvalitativ psykologisk forskning
  • redegjøre for forskjellige kvalitative analysemetoder
  • redegjøre for sentrale begreper i datainnsamling
  • forklare valg av atferdsdimensjon
  • beskrive ulike kartleggingssystemer og anvendelsesområder
  • forklare nødvendigheten av å benytte eksperimentelle design
  • beskrive ulike N=1-designer
  • beskrive sentrale prinsipper for forskningsetikk

Ferdigheter

Studenten kan

  • redegjøre for forskjellige observasjonsmetoder i psykologi
  • regne ut enighet mellom observatører (IOA)
  • anvende vanlige registreringsmetoder
  • analysere innsamlede data og framstille disse i en graf
  • diskutere likheter og forskjeller ved etikk og metode innen grunnforskning og anvendt atferdsanalyse

Generell kompetanse

Studenten kan

  • formidle fordeler og ulemper ved kvalitativ og kvantitativ datainnsamling og analyse
  • diskutere etiske problemstillinger knyttet til datainnsamling og observasjon
  • redegjøre for juridiske forhold som berører datainnsamling og observasjon, med spesiell vekt på samtykke, informasjonsutveksling og lagring

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformer som inngår i emnet er forelesninger, veiledet gruppearbeid med oppgaver og selvstudium. Videre vil det bli arrangert workshops med praktiske øvelser. Her vil studentene oppøve praktiske ferdigheter. Disse workshopene er obligatoriske. Studentene skal i tillegg presentere redegjørelser for faglige, etiske og juridiske overveininger rundt temaet.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • Tilstedeværelse gjennom hele dagen på 3 workshops
  • Gjennomføring av 4 individuelle skriftlige/ utregningsoppgaver

Vurdering og eksamen

Skriftlig eksamen under tilsyn (skoleeksamen), 4 timer

Hjelpemidler ved eksamen

Kalkulator

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F

Sensorordning

Alle besvarelser vurderes av én sensor.

Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10% av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.