Programplaner og emneplaner - Student
PSYKPRA10 Anvendt atferdsanalyse - praksisstudier Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Applied Behavior Analysis - Placement
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i psykologi med vekt på atferdsanalyse
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Ingen forkunnskapskrav.
Forkunnskapskrav
Students must be registered in the third year and have completed at least 100 credits from the first and second years of the programme by 1 October before they are assigned a topic for their bachelor’s thesis.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan
- forklare praksisstedets formål
- gjøre rede for det juridiske grunnlaget for virksomheten
Ferdigheter
Studenten kan
- måle atferd på en hensiktsmessig måte
- kartlegge atferds funksjon
- beskrive hensiktsmessige metoder for å etablere, øke og opprettholde atferd
- foreslå hensiktsmessig erstatningsatferd for uhensiktsmessig atferd
- tilrettelegge for generalisering og opprettholdelse av atferdsendring
- analysere innsamlede data og framstille disse i en graf eller figur
- redegjøre for sosial validitet i forbindelse med atferdsendrende tiltak
- kommunisere med brukere, pårørende og andre samarbeidspartnere
Generell kompetanse
Studenten:
- kan diskutere etiske problemstillinger knyttet til atferdsendring
- kan diskutere etiske problemstillinger knyttet til datainnsamling og observasjon
- kan redegjøre for juridiske forhold som berører datainnsamling og observasjon, med spesiell vekt på samtykke, informasjonsutveksling og lagring av persondata
- har faglig forståelse, relasjonelle ferdigheter og profesjonelle kvalifikasjoner som etterspørres på praksisstedet
Arbeids- og undervisningsformer
Praksisstudiet krever deltakelse i arbeidsoppgaver på arbeidsplassen/i virksomheten, gjennomføring av aktiviteter som fremmer læringsutbyttet og overholdelse av de generelle krav for praksisstudier som universitetet har utarbeidet. Disse generelle kravene finnes i Canvas.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne gå opp til eksamen i emnet, må studentene ha bestått alle tidligere emner i yrkesfaglærerutdanningen
Vurdering og eksamen
Følgende studentaktive undervisnings- og læringsformer vil bli brukt:
- Gruppearbeidsprosjekt (mulighetsstudie)
- Muntlig og skriftlig presentasjon (mulighetsstudie)
- Kunde- og brukerintervjuer og observasjoner
- Forelesninger
- Gjesteforelesere
- Workshop
Grupper av studenter skal gjennomføre fire mulighetsstudier i løpet av semesteret for å skaffe seg praktisk kunnskap og ferdigheter i å lete etter og vurdere ideer eller utfordringer på et tidlig stadium. Studentene blir inndelt i nye grupper for hver mulighetsstudie. Målet er at studentene skal få muligheten til å samarbeide med alle sine medstudenter i løpet av semesteret.
De fire mulighetsstudiene inneholder noe ulike utfordringer: egne ideer og problemer, ideer fra eksterne forretningspartnere, ideer fra partnere i offentlig sektor, anvendelse av designtenkning eller andre egnede metoder ut fra studentens egne ideer.
Hjelpemidler ved eksamen
Følgende arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter må være godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen:
- Arbeidskrav 1: Undervisningen i emnet er obligatorisk. Minimumskravet til oppmøte er 70 prosent aktiv deltakelse.
- Arbeidskrav 2: Innlevering av 4 gruppeoppgaver på 1-5 sider samt presentasjon av disse oppgavene i undervisningen. Detaljer rundt innholdet i hver oppgave presenteres ved semesterstart.
Alle arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter må være gjennomført og godkjent innen den fastsatte fristen for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom ett eller flere arbeidskrav ikke er godkjent, gis studentgruppen anledning til å levere en forbedret versjon innen angitt frist.
Vurderingsuttrykk
None.
Sensorordning
Alle hjelpemidler tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.