Programplaner og emneplaner - Student
Executive Master of Management Programme description
- Programme name, Norwegian
- Masterstudium i ledelse, erfaringsbasert
- Valid from
- 2025 SPRING
- ECTS credits
- 90 ECTS credits
- Duration
- 6 semesters
- Schedule
- Here you can find an example schedule for first year students.
- Programme history
-
-
Introduction
Master i ledelse (Executive Master of Management) er en erfaringsbasert masterutdanning innen økonomi og ledelse, og er for personer som ønsker å utvikle sin kompetanse innen ledelsesfag. Studiet bygger på erfaringene studentene har fra arbeidslivet, og orienterer seg mot praksisfeltet.
Studiets emner tilbys som frittstående studietilbud som interesserte kandidater kan gjennomføre uten krav til rekkefølge eller progresjon. Kandidater som har gjennomført nødvendige emner kan avslutte med masteroppgave for å oppnå en mastergrad.
En erfaringsbasert master i ledelse er for alle som ønsker mer ansvar og en lederposisjon. Den gir en bred og avansert innsikt i det økonomisk-administrative fagområdet, og på den måten bidrar utdanningen til å utvikle gode ledere på alle plan i ulike bransjer.
Det er tre obligatoriske emner i studiet, benevnt som basisemner: «Utøvende ledelse», «Organisering gjennom samhandling» og «Strategiprosess». I tillegg tilbys det flere valgemner innen ledelse som studentene kan velge blant. Disse valgemnene kan gjennom ulike kombinasjoner utgjøre en spesialisering. Studenter som har tatt annen relevant lederutdanning på masternivå, kan søke om å få inntil 30 studiepoeng innpasset i mastergraden til erstatning for valgemnene. Studiet avsluttes med en selvvalgt masteroppgave på 30 studiepoeng.
Mastergraden oppnås i samsvar med Forskrift om krav til mastergrad § 5.
Studiet leder frem til graden master i ledelse, på engelsk Executive Master of Management.
-
Target group
Målgruppen for studiet er ledere eller kommende ledere i virksomheter fra ulike sektorer og bransjer.
-
Admission requirements
pptak skjer i henhold til Forskrift om opptak til studier ved OsloMet - storbyuniversitetet.
Det er eget opptak til hvert enkelt emne.
Opptak til masteroppgave
For å kvalifisere for opptak kreves det at studenten har:
- bachelorgrad, eller annen likeverdig grad, med karaktersnitt C eller bedre
- fullført de tre obligatoriske basisemnene som skal inngå i graden
- fullført tre av valgemnene i programmet, eller andre tilsvarende emner som kan innpasses i graden
- 3 års relevant yrkespraksis. Med relevant yrkespraksis menes arbeidserfaring innen ledelse, saksbehandling, utredningsarbeid, organisasjonsstyring og prosjektstyring. Kravet til praksis må være oppfylt før opptak kan innvilges.
Dersom kravet til C ikke er oppfylt i søkers bachelorgrad, kan karakterer fra emner som skal inngå i mastergraden regnes inn i karaktergjennomsnittet.
Opptak til andre emner
Kravet for opptak til de obligatoriske emnene er bachelorgrad, eller annen likeverdig grad, og 3 års relevant yrkespraksis. Med relevant yrkespraksis menes arbeidserfaring innen ledelse, saksbehandling, utredningsarbeid, organisasjonsstyring og prosjektstyring. Kravet til praksis må være oppfylt før opptak kan innvilges.
Det er løpende opptak inntil emnet er fulltegnet.
-
Learning outcomes
Læringsutbyttebeskrivelsene i studiet er utformet i henhold til 2. syklus (masternivå) i det nasjonale kvalifikasjonsrammeverket for høyere utdanning. Kandidaten skal etter fullført studium ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten har inngående kunnskap om
- Ledelse, organisering og organisasjonsutvikling
- Økonomiske og administrative aspekter ved beslutninger
- Utredningsmetodikk, både i offentlig, frivillig og privat kontekst
Ferdigheter
Kandidaten har ferdigheter til å
- Organisere, utvikle og lede organisasjoner
- Gjennomføre selvstendig analysearbeid
- Analysere økonomisk-administrative problemstillinger
Generell kompetanse
Kandidaten kan
- Analysere avanserte økonomisk-administrative problemstillinger
- Utføre avansert utredningsarbeid på selvstendig basis
- Kommunisere økonomisk-administrative problemstillinger, analyser og konklusjoner til både spesialister og til allmennheten
- Bidra til nytenkning i innovasjonsprosesser, organisasjonsmessig design og endringsprosesser i både offentlige, private og frivillige organisasjoner
- Analysere relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger
-
Content and structure
In this course, students are given an introduction to topics that are important in order to ensure that people with various functional impairments can live good and independent lives. Applied behaviour analysis as a professional point of departure for mapping and analysis forms an important part of the course, as do assessments of care, training and change measures.
Optional course Spans multiple semesters1st year of study
Obligatoriske emner 1.-3. år
1. semester
Valgemneportefølje (vil variere fra semester til semester)
1. semester
2nd year of study
-
Teaching and learning methods
Approved required coursework in: VEPRA10/VEPRAD10/VEPRAL10
Passed VERN1400/VERND1400/VERNL1400
-
Internationalisation
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence:
Knowledge
The student is capable of
- defining behaviour analytic principles such as reinforcement, stimulus control and motivating operations
- describing the use of behaviour analytic principles to promote socially valid behavioural changes
- describing and justifying training programmes that promote basic skills, activities of daily living and verbal behaviour
- describing the use of behaviour analytic principles to promote socially valid behavioural changes
- describing various types of functional analyses
- explaining methods for measuring behaviour and explaining why various observation and registration methods are suitable for different purposes
- describing the logic behind various types of single subject/N=1 experimental designs
- explaining legislation, ethics, norms and guidelines relating to measures based on behaviour analytic principles and functional analyses, including explaining issues relating to protection of privacy, duty of secrecy, social validity, user participation, self-determination and the use of force and power
- explaining how radical behaviourism, which entails philosophy of science and values in behaviour analysis, is relevant to measures based on behaviour analytic principles.
Skills
The student is capable of
- planning and justifying measures based on behaviour analytic principles that are intended to promote desired behaviour or reduce challenging behaviour
- planning and justifying the use of functional analysis
- measuring behaviour to document the effect of measures based on behaviour analytic principles
- evaluating the effect of measures based on behaviour analytic principles through inspection of visual presentations of single-subject/N=1 experimental designs
Competence
The student
- is capable of describing the use of behaviour analytic principles to promote socially valid behavioural changes
- is capable of explaining practical, normative and ethical issues of importance to deciding on, planning and implementing measures based on behaviour analytic principles
- has the necessary competence to independently implement and measure the effect of measures based on behavioural analytic principles
- is capable of using research articles and other specialized literature in his/her application of behaviour analytic principles to promote behavioural changes
-
Work requirements
The course includes lectures, supervised group work, workshops and self-study. The student must also participate in skills training, role play and video demonstrations. The student must take two multiple choice tests during the course: before the teaching begins, a pretest will be given to assess the students’ previous knowledge. The students later take a posttest to map each student’s learning/understanding of the teaching. Students can take the posttest up to three times
-
Assessment
The following required coursework must be approved before a student can receive a final assessment:
- pretest when the course begins
- participation in supervised group work
- one written individual assignment of no more than 800 words
- posttest at the end of the course