Programplaner og emneplaner - Student
MLED4000 Organizing through interaction Course description
- Course name in Norwegian
- Organisering gjennom samhandling
- Study programme
-
Executive Master of ManagementElective modules, Executive Master of ManagementOrganizing through interaction
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet Organisering gjennom samhandling gir studenten en forståelse av organisasjoners oppbygning og virkemåte i en norsk kontekst. Dette er en forutsetning for å kunne utøve ledelse og utvikle organisasjoner på en hensiktsmessig måte. I emnet vektlegges det å gi studenten en grunnleggende forståelse for hvordan organisasjoner fungerer, og hvordan ulike dilemmaer, mangfold og variasjon påvirker muligheter og begrensninger for samhandling og måloppnåelse. Studenten får økt forståelse for bruk av ulike tilnærminger og perspektiver i organisasjonsfaget som grunnlag for innsikt, analyse og refleksjon. Det legges vekt på å forstå organisasjoner som opererer i en norsk kontekst, med den norske samarbeidsmodellen, medvirkning og involvering som sentrale elementer.
Undervisningsspråket er norsk.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav.
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har:
- avansert kunnskap om teori innenfor organisering og samhandling i organisasjoner
- inngående kunnskap om sammenhengene mellom organisering, styring og atferd, og påvirkningen dette har på prestasjoner og resultater for organisasjoner
- spesialisert kunnskap om betydningen av organisasjonskultur for samhandling
- innsikt i hvordan muligheter og potensial for organisering og styring av virksomheter gjør seg gjeldende i en norsk kontekst
- forståelse for hvordan teknologiske endringer påvirker organisasjonsstrukturer og samhandling
Ferdigheter
Studenten kan:
- analysere og reflektere over hvordan organisasjoner fungerer, og hvilken betydning organisering har for samhandling og organisatoriske resultater
- forstå mennesker, saker og situasjoner fra ulike perspektiver
- tilrettelegge for bedre samhandlingspraksis på individ- gruppe og systemnivå
- vurdere etiske forhold og dilemmaer som oppstår i beslutningssituasjoner i organisasjoner
- anvende relevante verktøy og metoder for å forbedre kommunikasjon og samarbeid i organisasjoner
Generell kompetanse
Studenten:
- kan reflektere over og ha et bevisst forhold til hvordan en selv påvirker samhandlingspraksis
- har inngående forståelse for viktigheten av kontinuerlig læring og utvikling av samhandling i organisasjoner
- kan bidra til å skape en inkluderende og støttende arbeidskultur
Teaching and learning methods
Undervisningsformen vil veksle mellom undervisningsmøter, casediskusjoner og gruppearbeid for å fremme samarbeid og praktisk anvendelse av teori. En digital læringsplattform vil bli brukt for å støtte læringsprosessen, gi tilgang til relevante ressurser og bidra til samarbeid mellom studentene.
Course requirements
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Arbeidskrav 1: Kortfattet individuell skriftlig innlevering tilsvarende 700 ord (+/- 10 %)
- Arbeidskrav 2: Kortfattet individuell skriftlig innlevering tilsvarende 700 ord (+/- 10 %). Studenten skal i tillegg lese og gi skriftlig tilbakemelding på en medstudents innlevering.
- Arbeidskrav 3: Kortfattet individuell skriftlig innlevering tilsvarende 700 ord (+/- 10 %). Studenten skal i tillegg lese og gi skriftlig tilbakemelding på en medstudents innlevering.
- Arbeidskrav 4: Individuell skriftlig innlevering tilsvarende 700 ord (+/- 10 %). Studenten skal i tillegg lese og gi skriftlig tilbakemelding på en medstudents innlevering.
Arbeidskravene har som formål å reflektere over faglige fenomener og knytte disse til egne erfaringer og praksis.
Arbeidskravene vurderes som godkjent/ikke godkjent, og arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
Det forventes at studenten deltar og er aktiv på samlingene.
Assessment
Eksamen i emnet er en individuell mappeinnlevering. Innleveringen skal bestå av en omarbeiding av arbeidskrav 2, 3 og 4 basert på tilbakemelding fra faglærer, medstudentrespons og ny kunnskap i emnet. I tillegg skal det leveres en innledning og en refleksjonsdel over egen læring. Innledningen og refleksjonsdelen skal til sammen utgjøre ca. 1/3 av mappeinnleveringen. Det totale omfanget på mappeinnleveringen skal være 4000 ord (+/- 10 %). Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12 pkt. Linjeavstand: 1,5.
Studenten kan, ved ikke bestått, levere en omarbeidet versjon av mappen til sensur én gang.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt, så lenge regler om kildehenvisning følges.
Grading scale
Gradert skala A-F
Examiners
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Course contact person
Hilde Mobekk