EPN-V2

MLED4000 Organizing through interaction Course description

Course name in Norwegian
Organisering gjennom samhandling
Study programme
Executive Master of Management
Elective modules, Executive Master of Management
Organizing through interaction
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Introduction

Emnet Organisering gjennom samhandling gir studenten en forståelse av organisasjoners oppbygning og virkemåte i en norsk kontekst. Dette er en forutsetning for å kunne utøve ledelse og utvikle organisasjoner på en hensiktsmessig måte. I emnet vektlegges det å gi studenten en grunnleggende forståelse for hvordan organisasjoner fungerer, og hvordan ulike dilemmaer, mangfold og variasjon påvirker muligheter og begrensninger for samhandling og måloppnåelse. Studenten får økt forståelse for bruk av ulike tilnærminger og perspektiver i organisasjonsfaget som grunnlag for innsikt, analyse og refleksjon. Det legges vekt på å forstå organisasjoner som opererer i en norsk kontekst, med den norske samarbeidsmodellen, medvirkning og involvering som sentrale elementer.

Undervisningsspråket er norsk.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav.

Learning outcomes

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har:

  • avansert kunnskap om teori innenfor organisering og samhandling i organisasjoner
  • inngående kunnskap om sammenhengene mellom organisering, styring og atferd, og påvirkningen dette har på prestasjoner og resultater for organisasjoner
  • spesialisert kunnskap om betydningen av organisasjonskultur for samhandling
  • innsikt i hvordan muligheter og potensial for organisering og styring av virksomheter gjør seg gjeldende i en norsk kontekst
  • forståelse for hvordan teknologiske endringer påvirker organisasjonsstrukturer og samhandling

Ferdigheter

Studenten kan:

  • analysere og reflektere over hvordan organisasjoner fungerer, og hvilken betydning organisering har for samhandling og organisatoriske resultater
  • forstå mennesker, saker og situasjoner fra ulike perspektiver
  • tilrettelegge for bedre samhandlingspraksis på individ- gruppe og systemnivå
  • vurdere etiske forhold og dilemmaer som oppstår i beslutningssituasjoner i organisasjoner
  • anvende relevante verktøy og metoder for å forbedre kommunikasjon og samarbeid i organisasjoner

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan reflektere over og ha et bevisst forhold til hvordan en selv påvirker samhandlingspraksis
  • har inngående forståelse for viktigheten av kontinuerlig læring og utvikling av samhandling i organisasjoner
  • kan bidra til å skape en inkluderende og støttende arbeidskultur

Teaching and learning methods

Undervisningsformen vil veksle mellom undervisningsmøter, casediskusjoner og gruppearbeid for å fremme samarbeid og praktisk anvendelse av teori. En digital læringsplattform vil bli brukt for å støtte læringsprosessen, gi tilgang til relevante ressurser og bidra til samarbeid mellom studentene.

Course requirements

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Arbeidskrav 1: Kortfattet individuell skriftlig innlevering tilsvarende 700 ord (+/- 10 %)
  • Arbeidskrav 2: Kortfattet individuell skriftlig innlevering tilsvarende 700 ord (+/- 10 %). Studenten skal i tillegg lese og gi skriftlig tilbakemelding på en medstudents innlevering.
  • Arbeidskrav 3: Kortfattet individuell skriftlig innlevering tilsvarende 700 ord (+/- 10 %). Studenten skal i tillegg lese og gi skriftlig tilbakemelding på en medstudents innlevering.
  • Arbeidskrav 4: Individuell skriftlig innlevering tilsvarende 700 ord (+/- 10 %). Studenten skal i tillegg lese og gi skriftlig tilbakemelding på en medstudents innlevering.

Arbeidskravene har som formål å reflektere over faglige fenomener og knytte disse til egne erfaringer og praksis.

Arbeidskravene vurderes som godkjent/ikke godkjent, og arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

Det forventes at studenten deltar og er aktiv på samlingene.

Assessment

This course covers differences in user requirements due to user heterogeneity, situational variations and the wide range of hardware, software and versions of these. Identification of disabling barriers and how these can be eliminated or reduced through universal design of ICT is a central theme in this course. Furthermore relevant guidelines, regulations and legislation will be covered.

Permitted exam materials and equipment

No formal requirements over and above the admission requirements.

Grading scale

A student who has completed this course should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

On successful completion of this course the student has:

  • thorough knowledge of diversity among users, equipment and user situations
  • thorough knowledge of demography and age structure of society, trends and tendencies and their implications for universal design of ICT
  • thorough knowledge of sensory, motor and cognitive disabilities
  • thorough knowledge of the concept of disability and the Gap model
  • advanced knowledge of disabling barriers in ICT solutions
  • advanced knowledge about universal design and accessibility
  • thorough knowledge about accommodation, assistive technology and welfare technology
  • has advanced knowledge of relevant laws, policies and standards

Skills

On successful completion of this course the student can:

  • analyse and deal critically with different user requirements, and apply these to structure and formulate arguments regarding accessibility, accommodation, and universal design of ICT
  • analyse contradictions within/between universal design, accessibility and accommodation in different situations

General competence

On successful completion of this course the student can:

  • can identify disabling barriers of ICT solutions based on the Gap model
  • can carry out independent study and master dedicated terminology related to user diversity, impairment, disability and universal design
  • communicate scientific problems, analysis and conclusions in ICT and user diversity, impairment, disability and universal design to both specialists in health care and the general public

Examiners

This course is organized as a series of lectures and seminars where students present and discuss core concepts and topics in the literature. Guest lectures will be held on chosen topics. There will be visits to, for example, public institutions, non-governmental organizations (NGOs), and rehabilitation centres. Each student works on a project assignment on a topic from the curriculum, and will have their work peer reviewed by two fellow students.

Course contact person

The following required coursework must be approved before the student can take the exam:

  • Individual oral presentation of a journal or conference article in class (15-20 minutes).
  • Being opponent against one student presentation and prepare two questions for this.
  • Obligatory participation in two excursions is required in order for the student to pass this course. The dates for the excursions will be announced at semester start.